بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور فرهنگ است
کد خبر: 4174673
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
وزیر علوم:

بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور فرهنگ است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه فرهنگ بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور است، گفت: وقتی تلاش کنیم از مرز دو کشور دانشجو، دانشمند، توریست، تاجر و اهالی علم و فرهنگ عبور کنند، هرگز سرباز و جنگجو عبور نخواهد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین روز نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اظهار کرد: فرهنگ عامل مهمی است. اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری مادام‌العمر کنیم، باید فرهنگ سالم به وجود آوریم.

وی با تأکید بر اینکه، بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور فرهنگ است، افزود: فرهنگ، خلق و خوها و رفتارها را مشخص می‌کند و ارزش اش را دارد که برای چنین سرمایه‌ای، پویش، پالایش و پیرایش بشود. لازم است بخشی از فرهنگی که مضر توسعه، عدالت، اخلاق و ایمان هست را حذف و فرهنگ جدید را جایگزین آن کنیم.

زلفی گل، خطاب به رایزنان فرهنگی کشور ابراز کرد: هر یک از شما، در کشوری با فرهنگ متفاوت و جدید حضور دارید. باید بپذیریم هر جامعه و ملتی فرهنگی دارد که بخش‌هایی از آن می‌تواند داخل فرهنگ ما شود و کامل‌کننده باشد. شما رایزنان فرهنگی یکی از کارهای مهمی که می توانید انجام دهید بحث تعامل فرهنگی و هم.افزایی فرهنگی با کشورهای دیگر است. یعنی اگر شما در منطقه و کشوری که مأموریت و حضور دارید، می‌بینید که فرهنگ خوبی دارند در قالب یک مقاله منتشر کنید و گزارش کنید و همچنین از طریق رسانه‌ها، ارائه کنید تا فرآیند اضافه شدن به فرهنگ ما را طی کند.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه، رایزنان فرهنگی، سفیر انتقال تجربه و فرهنگ مناسب هستند، بیان کرد: از تاریخ و تجربه تاریخی و فرهنگی دیگر کشورها می‌شود استفاده رایگان کرد. نوع نگاه نباید به حوزه.های فرهنگ و علوم، طوری باشد که این دو حوزه را مصرف‌کننده بدانند. همه تصمیم‌گیران و مسئولان باید بدانند که همگی تربیت شده آموزش و پرورش و وزارت علوم هستند و در بستر فرهنگی همین جامعه رشد یافته‌اند. اگر نگاه تأثیرگذاران و تصمیم‌گیران، غیر از این باشد و علم و فرهنگ را حوزه‌های مصرف‌کننده در نظر بگیرند، نشان‌دهنده این خواهد بود که ما درک درستی از حکمرانی نداریم.

زلفی گل با تأکید بر اینکه اگر به دنبال جامعه دانا و توانا هستیم، این جامعه در بستر علم، عقل و قانون شکل می‌گیرد، اضافه کرد: همه اینها بر پایه فرهنگ رشد می‌یابد. جامعه دانا یعنی جامعه‌ای که هم علم دارد و هم عقل. رایزنان فرهنگی بدانند که جایگاه والایی دارند و مسئولیت بزرگی در انتقال و رشد علم و عقل جامعه دارند.

وی، پیشنهاد کرد که رایزنان فرهنگی کشور با مجموعه‌های مرتبط با وزارت علوم باید ارتباطات گسترده‌ای داشته باشند و گفت: در زمینه فرصت‌های مطالعاتی، تبادل دانشجو، بورسیه دانشجو و از همه مهم‌تر در موضوع ایرانیان مهاجرت کرده، باید فعالیت جدید داشته باشیم و اینها را سرمایه برای کشورمان بدانیم و از آنان غافل نشویم. ایرانیان خارج از کشور، فرصت بی‌نظیری هستند که نباید بگذاریم ارتباط آنان با کشور قطع شود. با کارهای فرهنگی می‌توان این ارتباط را زنده نگه داشت.

زلفی گل درباره اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توضیح داد: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآورپروری و تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش، پنج اولویت وزارت علوم است که رایزنان فرهنگی می‌توانند کمک کنند علم و دانش نوپدید به داخل کشور منتقل شود یا اساتید ما بتوانند از آزمایشگاه‌های آن‌ها دیدن کنند. انتظار این است که رایزنان فرهنگی در انتقال و تبادل علم و فناوری نقش اثرگذاری ایفا کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه بیان کرد: مواظبت از دانشجویان ایران در خارج کشور، نکته مهمی است که برای این کار، باید با آن‌ها ارتباط نزدیک داشت و مانند فرزندان خود از آنان مراقبت کرد. اینها آینده‌سازان کشور هستند و هر یک در آینده مسئولیتی را برعهده خواهند داشت. نباید از اینها غافل بود.

زلفی گل با بیان اینکه، وقتی تلاش کنیم از مرز دو کشور همسایه یا کشورهای غیرهمسایه، دانشجو، دانشمند، توریست، تاجر عبور کند و اهالی علم و فرهنگ عبور کنند، هرگز سرباز و جنگجو عبور نخواهد کرد، افزود: در این شرایط، هیچ گاه جنگ و درگیری بین دو کشور صورت نخواهد گرفت. رایزنان فرهنگی می‌توانند شرایطی ایجاد کنند تا رابطه کشورها بهتر شود. به جای اینکه، هزینه هنگفت صرف جنگ.ها شود، باید صرف سازندگی در کشورها شود.

وی با تأکید بر اینکه، ایجاد احترام متقابل و محفوظ نگه داشتن حق یکدیگر توسط کشورها به ویژه کشورهای همسایه، کار رایزنان فرهنگی است، ابراز کرد: کشورگشایی از طریق علم صورت می‌گیرد. وقتی ما علممان را در کشوری دیگر منتشر کنیم در آنجا نفوذ کرده‌ایم. کشورگشایی از طریق علم، روا و مشروع است. پس باید فرهنگ سالم و علم و فناوری‌مان را صادر کنیم. امروز دنیا به دنبال جنگ و صلح ارزان است. جنگ ارزان، همانا علم و فناوری است. بنابراین می‌توان این نتیجه را گرفت که رایزنان فرهنگی، فرماندهان توسعه فرهنگی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هم در جریان حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین اجلاس منطقه.ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، بر توسعه همکاری‌های علمی با رایزنان فرهنگی کشورمان تأکید کرد.

وی خطاب به محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ابراز کرد: تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دانشگاه‌های مختلف کشورهای همسایه منعقد می‌شود، اما برای اجرا، پیگیری‌های لازم صورت نمی‌گیرد. در این میان علاوه بر مساعدت وزارت علوم، لازم است که رایزنان فرهنگی نیز پیگیر اجرای این تفاهم‌نامه‌ها باشند.

ایمانی.پور ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که وزارت علوم، می.تواند به حوزه فرهنگ دیپلماسی کمک کند موضوع اسلام‌شناسی و آموزش زبان فارسی است. این وزارتخانه با اعزام اساتید زبان فارسی و اساتید اسلام.شناسی کمک شایانی به ترویج فرهنگ ایرانی، اسلامی خواهد کرد. این امر، به ویژه در کشورهای همسایه که بخشی از ایران فرهنگی هستند، باید صورت گیرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه کرسی.های زبان فارسی در حال واگذاری به زبان عربی و چینی می‌شود، ادامه داد: دلیل اصلی این موضوع را که جویا می.شویم، آن‌ها می‌گویند زیرا از زبان فارسی حمایت نمی‌کنید.

وی پیشنهاد داد؛ اگر دولت حمایت کند می‌توان تجار ایرانی را مجاب کرد تا بخشی از مالیات خود را برای توسعه و ترویج زبان فارسی در کشورهای دیگر هزینه کنند. یکی از همکاری‌های گسترده‌ای که از گذشته وجود داشته، مسئله بورسیه دانشجو است. لازم است به موضوع بورسیه و توسعه تعامل دانشجو کمک‌رسانی کنیم.

ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های دانشگاه‌های استان‌ها اگر در کنار فرصت‌های منطقه‌ای قرار گیرد اتفاقات مبارکی می‌افتد، بیان کرد: بر همین اساس، همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لازم است که بیش از گذشته نظام مندتر و منسجم‌تر برقرار شود.

یادآور می‌شود، نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از 15 تا 20 مهرماه، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha