فرهنگ رضوی و زیارت اولویت ویژه رایزنان فرهنگی ایران در دنیا باشد
کد خبر: 4174177
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
معاون زیارت استاندار خراسان رضوی تأکید کرد:

فرهنگ رضوی و زیارت اولویت ویژه رایزنان فرهنگی ایران در دنیا باشد

معاون زیارت استاندار خراسان رضوی در اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه فرهنگ رضوی و زیارت می‌تواند از اولویت ویژه رایزنان فرهنگی ایران در دنیا باشد، ابراز کرد: با توجه به تعداد شیعیان در جهان و جاذبه زیارت مشهد مقدس، رایزنان فرهنگی می‌توانند شرایط حاکم را در جهت تسهیل حضور علاقه مندان به زیارت امام رضا(ع) فراهم کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در سومین روز نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه، درباره تأثیر دیپلماسی فرهنگی و نقش رایزنان فرهنگی در رونق گردشگری زیارتی به ویژه در شهر مشهد پرداخت.

وی با بیان اینکه زیارت، از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های معنوی، معرفتی، فرهنگی و ایمانی است، افزود: ایران اسلامی خوشبختانه به برکت حضور حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس، از این برکت برخوردار است. بر همین اساس، مناسبات و فرصت‌های خوبی در استان خراسان رضوی و به ویژه در شهر مشهد وجود دارد تا اهدافی که در حوزه دیپلماسی فرهنگی وجود دارد، از این طریق برآورده شود.

گنابادی‌نژاد در ادامه به ارائه آماری از وضعیت زیرساخت‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران در بخش امکانات فرودگاهی، با داشتن 100 فرودگاه در کشور، رتبه 23 را در جهان دارا است. دو فرودگاه مهرآباد تهران و شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز میزبان بیش از 50 درصد پروازهای کشور هستند.

وی ادامه داد: 70 درصد قطارهای مسافری کشور با ظرفیت سالانه حدود 15 میلیون مسافر، به مقصد مشهد مقدس است. ظرفیت‌های اقامت رسمی در این شهر نیز، 52 درصد ظرفیت کل کشور است. حدود 130 هزار نفر ـ تخت در قالب هتل، هتل آپارتمان و مهمان‌پذیر نیز در اختیار زائران قرار دارد.

معاون زیارت استاندار خراسان رضوی، درباره حضور زائران در شهر مقدس مشهد توضیح داد: در سال 1401، 35 میلیون زائر به این شهر سفر کرده‌اند که از این میان،‌ زائران خارجی در سال 1401 حدود دو میلیون نفر به زیارت حرم امام رضا(ع) آمده‌اند.

وی خراسان رضوی را صاحب رتبه دوم بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع با 28 هزار طلبه عنوان کرد و گفت: همچنین این استان، دومین قطب دانشگاهی کشور با 143 واحد آموزش عالی است که 260 هزار دانشجو دارد که از میان ایشان، حدود 7 هزار نفر دانشجوی خارجی هستند. همچنین طبق آمار، اتباع خارجی دارنده مدرک معتبر در خراسان رضوی نیز به 370 هزار نفر از 52 کشور جهان برآورد شده است.

گنابادی‌نژاد درباره امکانات بهداشتی و حوزه سلامت، خراسان رضوی توضیح داد: 38 بیمارستان و مرکز درمانی در سال 1401 به 64 هزار زائر خارجی خدمات درمانی ارائه شده است.

وی، میزان گردش مالی سوغات زائر در این استان را رقمی بین 3 تا 6 هزار میلیارد تومان بیان کرد.

معاون فرهنگی استاندار خراسان رضوی، همچنین از تلاش برای لغو روادید یا اختصاص روادید رایگان برای زائران مشهد در ایام شهادت امام رضا(ع) خبر داد که بر این اساس، در صورت تصویب، با تأیید وزارت امور خارجه، این روند، اجرایی خواهد شد.

گنابادی‌نژاد، در ادامه با بیان اینکه فرهنگ رضوی و زیارت می‌تواند از اولویت ویژه رایزنان فرهنگی ایران در دنیا باشد، ابراز کرد: با توجه به تعداد شیعیان در جهان و جاذبه زیارت مشهد مقدس، رایزنان فرهنگی می‌توانند شرایط حاکم را در جهت تسهیل حضور علاقه مندان به زیارت امام رضا(ع) فراهم کنند.

وی افزود: تقاضای ما از رایزنان فرهنگی این است که فرهنگ زیارت رضوی به کارویژه ایشان تبدیل شود و دو موضوع تحصیل دانشجویان خارجی و استفاده از خدمات درمانی می‌تواند در اولویت‌های دیگر برای ترغیب حضور خارجی‌ها در استان خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس باشد.

معاون زیارت استاندار خراسان رضوی، با بیان اینکه زمینه تسهیل حضور زائران امام رضا(ع) سه مزیت دارد، گفت: هیچ جایی فرصت بهتر از زیارت امام رضا(ع) برای انجام کار معرفتی و معارفی در ایران نداریم. از سوی دیگر، تعالی ارزش‌های انقلاب اسلامی و رواج زبان فارسی بین خارجی‌ها، با حضور زوار خارجی بسیار تسهیل می‌شود. نکته سوم نیز آن است که زائران بین‌المللی با هر ویژگی، فرصت اقتصادی مناسبی در اختیار استان و کشور قرار می‌دهد. رایزنان فرهنگی باید توجه داشته باشند زیارت حرم امام رضا(ع) جاذبه‌ای دارد که بی بدیل و بی رقیب است و شایسته است از این امکان، بهترین استفاده را کنیم.

یادآور می‌شود، نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از 15 تا 20 مهرماه، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha