نخستین اجرای زنان تعزیه‌خوان در جشنواره نمایش‌های آیینی ‌
کد خبر: 4171262
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی خبر داد

نخستین اجرای زنان تعزیه‌خوان در جشنواره نمایش‌های آیینی ‌

احمد جولایی با اشاره به استقبال هنرمندان با ارسال 810 تقاضا برای بخش‌های پنجگانه این رخداد گفت: امسال برای نخستین بار شاهد اجرای تعزیه‌های بانوان توسط اجراگران زن در تکایای تفرش خواهیم بود.

به گزارش ایکنا به نقل از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد جولایی، دبیر بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی ‌و سنتی گفت: آغاز به کار جشنواره هم‌زمان با آغاز ولایت امام زمان(ع) و مراسم اختتامیه در سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) در استان گلستان برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر شعار این دوره از جشنواره که «آیین، سنت، سرمایه ملی» است، ادامه داد: شاید این شعار در ابتدا ساده باشد اما باید به این موضوع توجه داشت که نمایش امری قدیم و فاقد تاریخ است که با تکرار به سنت تبدیل خواهد شد.

دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی توضیح داد: برای برگزاری جشنواره آیینی ‌و سنتی ۲۴ ماه زمان وجود دارد که من تنها هشت ماه و درواقع یک‌سوم این فرصت را برای برنامه‌ریزی در اختیار داشتم. ما فراخوان را در هفتم‌ فروردین اعلام کردیم و خوشبختانه حدود ۸۱۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

وی افزود: با توجه به اینکه آیین‌‌ها و سنت ما از دل شهرها و استان‌های کشور بیرون آمده‌اند، سعی کردیم تا هر آیین را به استان خود بازگردانیم.

جشنواره‌ای به وسعت ایران

جولایی در ادامه سخنانش به تشریح کلی آیین‌ها پرداخت و دستاوردهای این دوره از جشنواره را این‌چنین معرفی کرد: برای اولین بار تعزیه‌خوانان زن در تکایای تفرش حضور خواهند داشت. مهمانان خارجی به جای تمرکز در پایتخت به استان‌های بجنورد و گلستان خواهند رفت. همچنین از دیگر دستاوردهای این دوره مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و قبول مسئولیت قائم‌مقامی جشنواره توسط چهار مدیرکل استان‌های شرکت‌کننده است.

وی در پایان سخنانش به نامه‌نگاری و مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی برای مشارکت در برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، اشاره کرد و گفت: متأسفانه با وجود نامه‌نگاری و نشست‌هایی که با مدیران و مسئولان میراث فرهنگی داشتیم، تلاش‌های ما بی‌نتیجه ماند.

انتهای پیام
captcha