انتقال فرهنگ دینی با زبان تعزیه از عنایات اهل بیت(ع) است
کد خبر: 4165432
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
سخنگوی شورای اسلامی شهر:

انتقال فرهنگ دینی با زبان تعزیه از عنایات اهل بیت(ع) است

علیرضا نادعلی با بیان آنکه شورای اسلامی شهر تهران، تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهایی که به نوعی در فعالیت فرهنگی-هنری مشارکت و مسئولیت دارند، در حفظ و حراست میراث ایرانی-اسلامی کوتاهی‌هایی دراز مدت و غفلت‌هایی داشته‌اند تصریح کرد: انتقال فرهنگ دینی با زبان تعزیه از عنایات اهل بیت(ع) به جامعه موحد ایران است.

به گزارش ایکنا به نقل از پردیس تئاتر تهران، نوزدهمین اجرای مجلس تعزیه «شبیه نور» با عنوان حضرت زهرا(س) در حالی برگزار شد که علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران همراه با مردم به تماشای این مجلس تعزیه نشست.

وی پس از پایان اجرای مجلس تعزیه در دیدار با عوامل «مجمع تعزیه آل‌طاها» و گروه اجرایی، تعزیه‌خوانی را فارغ از وفاداری به نحوه اجرا، شور و حال معنوی توصیف کرد که از معین‌البکاء گرفته تا تک‌تک تعزیه‌خوان‌ها به مردم و علاقه‌مندان تعزیه انتقال داده می‌شود.

نادعلی در حاشیه برگزاری این تعزیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: امروز و در دوره مدیریت جدید شاهد هستیم که فعالیت‌های پردیس تئاتر تهران به نقطه اثرگذاری خود رسیده است. فعالیت‌های فاخری که امروز در آن انجام می‌شود نه صرفا کارهای نخبگانی مخصوص عده خاصی از مخاطبان، نه انجام اموری ا‌ست که دور از فضای نخبگی و اصالت تئاتر حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع مدیریت پردیس تئاتر تهران توانسته در جذب مخاطب اختصاصی تئاتر و جذب مردم موفق باشد. همین موضوع می‌تواند کانون تحرک بحث‌های امور نمایشی باشد، با این رویکرد بی‌تردید مجموعه پردیس تئاتر تهران محل توجه شورای اسلامی شهر تهران هم قرار خواهد گرفت.

انتقال فرهنگ دینی با زبان تعزیه از عنایات اهل بیت(ع) به جامعه موحد ایران است

پردیس تئاتر تهران، قطب هنر در جنوب تهران

نادعلی تصریح کرد: بر اساس رویکرد جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پردیس تئاتر تهران نه در حوزه نمایش، بلکه در حوزه موسیقی فعالیت ویژه‌ای در دستور کار و برنامه‌ریزی دارد. از همین رو، ما نیز در بخش برنامه و بودجه وظیفه خود می‌دانیم  که امسال ویژه‌تر از سال‌های قبل به این موضوع توجه کنیم و از این مجموعه به عنوان قطب هنر نمایش و موسیقی در جنوب تهران حمایت لازم را انجام دهیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که مجموعه‌های هنری نظیر پردیس تئاتر تهران چه کمکی در جهت حفظ و تقویت نمایش‌های ملی-مذهبی می‌توانند داشته باشند گفت: شورای اسلامی شهر تهران، تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهایی که به نوعی در فعالیت فرهنگی-هنری مشارکت و مسئولیت دارند، در حفظ و حراست میراث ایرانی-اسلامی کوتاهی‌هایی درازمدت و غفلت‌هایی داشته‌اند. هنر تعزیه از قدیمی‌ترین هنرهای آیینی در جهان به شمار می‌رود و میراث موسیقی دستگاهی ایران، وامدار موسیقی تعزیه است. این مولفه‌ها، نکات ساده و ابتدایی نیستند. این میراث عظیم هنری و فرهنگی از طریق چنین هنری، زیر سایه و عنایت اهل بیت رخ داده است؛ پس تمامی ما نسبت به آن وظیفه پیدا می‌کنیم.

نادعلی در پایان تصریح کرد: مبتنی بر تجربه موفق اجرای تعزیه در پردیس تئاتر تهران، شورای شهر تلاش می‌کند این موضوع را برای ریل‌گذاری‌های آینده مشارکت دهد. از جانب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران این قول را می‌دهم در حمایت از چنین تولیداتی در حوزه حمایت مالی و معنوی بیش از پیش کوشا باشیم. این اقدامات را از عناصر اصلی فرهنگ می‌دانیم و معتقدیم که حمایت از این اتفاقات و رویدادها مد نظر رهبر فرزانه انقلاب نیز قرار دارد.

انتهای پیام
captcha