رویان؛ آخرین امید زوج‌های نابارور ایران و منطقه
کد خبر: 4158179
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ 3

رویان؛ آخرین امید زوج‌های نابارور ایران و منطقه

مدیر بخش بیماران خارجی پژوهشگاه رویان با اشاره به نقش برجسته این پژوهشگاه در گردشگری سلامت، گفت: رویان یک مرکز معین است. یعنی بیمارانی که در سایر کشورها درمان نشده‌اند به عنوان آخرین امید به رویان مراجعه می‌کنند.

رویان؛ آخرین امید زوج‌های نابارور ایران و منطقهحرکت بر مرز‌های علم و دانش؛ این یک توصیف کوتاه اما کامل از فعالیت پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است. مرکزی که از سال 1370 تأسیس شد و تاکنون علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات توانسته به صورت جهادی در مرز علم ناباروری حرکت و نه تنها جدید‌ترین روش‌های درمان ناباروری را در کشور ارائه، بلکه مبتنی بر پژوهش‌های کاملاً علمی روش‌های جدید درمان را به جهان علم معرفی کند.

این پژوهشگاه علاوه بر ارائه خدمات درمانی به مردم کشورمان، توانسته یکی از قطب‌های گردشگری سلامت منطقه در حوزه درمان ناباروری باشد.

لیلا دلیری، مدیر بخش بیماران خارجی پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح بخشی از خدمات این پژوهشگاه در حوزه گردشگری سلامت پرداخت که با هم می‌خوانیم.

ایکنا ـ از چه زمانی و چرا جهاددانشگاهی به حوزه ارائه خدمات گردشگری سلامت ورود کرد؟

از دهه 60  که بیماران قلبی و نابارور ما برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند، مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان به این فکر  افتادند که برای اینکه این هزینه به مردم و دولت تحمیل نشود، درمان ناباروری را در ایران بنیانگذاری کنند. با اینکه تحصیلات ایشان فیزیوتراپی بود اما در رشته جنین‌شناسی ادامه تحصیل دادند و اعتقاد داشتند که ایران می‌تواند پابه‌پای کشورهای پیشرفته در خدمات پزشکی به مردم ارائه خدمت کند. مرحوم کاظمی آشتیانی موجب تسریع روند درمان ناباروری در ایران شدند و طی سه دهه‌ای که رویان در حال ارائه خدمت به بیماران نابارور است توانسته پایه‌پای کشورهای صاحب نام رقابت کند.

در همین مسیر فعالیت رویان نه تنها موجب شده ارزی از کشور خارج نشود بلکه موجب ارزآوری به کشور نیز شده است.

ایکنا ـ به اتباع کدام کشورها خدمات گردشگری سلامت ارائه می‌شود؟

از کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، اربیل عراق، پاکستان، یمن، سوریه، و همچنین فارسی‌زبانان (ایرانی و غیر ایرانی) کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا برای دریافت خدمات درمانی به ایران می‌آیند.

ایکنا ـ چرا بیماران کشورهای اروپایی و آمریکایی برای درمان به ایران می‌آیند؟

متخصصان ما، هم سطح متخصصان کشورهای اروپایی در حال ارائه خدمات هستند. همچنین هزینه‌های درمان در ایران بسیار کمتر از کشورهای دیگر است  و یکسری کارها هستند که در کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها ممنوع است اما در ایران انجام می‌شود، از جمله انتخاب جنسیت و دریافت تخمک اهدایی.

ایکنا ـ آیا در حوزه ناباروری در رویان هم نگرانی از مهاجرت پزشکان و پرستاران متخصص داریم؟

فعلاً چنین نگرانی وجود ندارد و فعالان این عرصه جهادگونه در حال تداوم فعالیت‌های خود هستند ولی اگر فشار بیشتری وارد شود ممکن است نسل جوان پزشکان این حوزه طاقت نیاورند و بخواهند مهاجرت کنند. پس بهتر است که بستر مناسب‌تری برای پزشکان جوان این حوزه فراهم کنیم تا بتوانیم همچنان قطب درمان ناباروری در منطقه باشیم.

ایکنا ـ چه خدمات دیگری در کنار خدمات سلامت باید به گردشگران سلامت ارائه شود تا گردشگری سلامت ما رونق بیشتری بگیرد؟

یکی از مشکلات ما مسئله تأمین ارز است. بیماران ما نمی‌توانند از داخل ایران ارز تهیه کنند و این به یک معضل تبدیل شده است. مسئله دوم این است که بیمه‌های کشورهای دیگر با بیمه‌های ما قرارداد ندارند. افرادی که به کشور ما می‌آیند دوست دارند که از خدمات بیمه‌ای که در کشور خودشان دارند در ایران هم استفاده کنند در صورتی که نمی‌توانند؛ باید نقش بیمه‌ها در گردشگری سلامت بسیار پررنگ‌تر شود و بیمه‌های کشورمان باید تلاش کنند این بیماران را پوشش دهند.

نقش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این حوزه نیز بسیار مهم است و یکسری خدمات ویژه است که باید آژانس‌های مسافرتی و هتل‌های ما به بیماران ارائه دهند. هتل‌های ما باید برای پذیرش این بیماران تجهیز شوند و امکانات بیشتری به آنها ارائه دهند.

برای مثال ایرلاین‌های کشور ترکیه برای پزشکانی که بیماران خود را به ترکیه می‌فرستند تخفیف بلیت هواپیما می‌دهد. ما هم باید چنین گزینه‌های تشویقی برای جذب گردشگران سلامت داشته باشیم. رقابت خیلی شدید است و ما در این حوزه ضعیف عمل می‌کنیم.

ایکنا ـ در این رقابت شدید، دولت‌ها با هم رقابت می‌کنند یا بخش خصوصی؟

وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی باید تسهیلاتی به بخش‌های خصوصی و دولتی بدهند چراکه بخش‌های دولتی ما هم بیماران خارجی زیادی را پذیرش می‌کنند. مثل بیمارستان قلب دانشگاه تهران و ... . باید دولت حامی و پشتیبان بخش خصوصی باشد تا خدمات بهتری ارائه شود و گردشگری سلامت در کشور توسعه پیدا کند.

ایکنا ـ آینده جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری سلامت چگونه است و مسئولان ارشد جهاد چه سیاست‌گذاری‌هایی باید در این بخش انجام دهند؟

باید بودجه خاص برای این کار در نظر بگیرند. مارکتینگ (بازاریابی) بسیار مهم است اما متأسفانه در جهاددانشگاهی خیلی جا نیفتاده است. باید بازاریابی قوی داشته باشیم. رویان عضو انجمن‌های گردشگری سلامت کشورهای اسلامی است اما باید در انجمن‌های گردشگری‌ بین‌المللی هم عضو شویم چون در آینده‌ای نه چندان دور فقط بیمارستان‌هایی می‌توانند به بیماران خارجی خدمات ارائه دهند که عضو انجمن‌های بین‌المللی باشند و استانداردهای آنها را رعایت کنند.

اگر استانداردها رعایت نشود، ممکن است کشورها این اجازه که بیمارشان به کشور دیگری برای دریافت خدمات مراجعه کنند را ندهند پس مدام باید همه اطلاعات و خدماتمان را به روز کنیم.

ایکنا ـ در سال رویان به چند نفر خدمات سلامت ارائه می‌دهد؟

شیوع اپیدمی کرونا تعداد مراجعان را کم کرد اما با پایان یافتن این همه‌گیری به طور متوسط 10 تا 15 نفر هر روز به رویان برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌‌کنند.

ایکنا ـ چند درصد درمان‌های انجام شده در رویان موفقیت آمیز است؟

بین 40 تا 45 درصد موفقیت درمانی داریم. البته باید این مسئله را خاطرنشان کرد که مرکز رویان یک مرکز ریفرال(معین) است. یعنی بیمارانی که به سایر مراکز درمانی در سایر کشورها مراجعه کرده و درمان نشده‌اند به عنوان آخرین امید به رویان مراجعه می‌کنند. با احتساب این مسئله که رویان یک مرکز مرجع است و بسیاری از افرادی که در مراکز سایر کشورها درمان نشده‌اند به رویان می‌آیند باید در نظر بگیریم که این میزان آمار موفقیت، بسیار درصد خوبی است.

ایکنا ـ  رویان در چه حوزه‌هایی از ناباروری در حال انجام مطالعات و پژوهش‌های جدید است؟

با توجه به مشکلاتی که زوج‌های نابارور دارند کارگروه‌های مختلفی در رویان تشکیل شده است. مثلاً قبل از اینکه بیماران مبتلا به سرطان وارد پروسه درمان شوند، تخمک، اسپرم و یا جنین این بیماران فریز می‌شود تا پس از بهبود بتوانند از این ذخایر استفاده کنند و همین اقدام امید به زندگی بیماران مبتلا را افزایش می‌دهد. یک کارگروه خاص افرادی است که تخمک‌های ضعیفی دارند، برای ناباروری مردان نیز یک کارگروه داریم و با توجه به اینکه رویان پژوهش محور است و پژوهش در کنار درمان کمک کننده است، ما درمان صرف نداریم بلکه پژوهش در راستای درمان داریم.

علاوه بر نقش مهم پژوهش در رویان، آموزش نیز در کنار پژوهش این مجموعه ایفای نقش می‌کند و هر ساله کنگره‌های بین‌المللی رویان در شهریور ماه برگزار می‌شود و این کنگره‌ها مکانی است برای تبادل علم با سایر پژوهشگران خارجی. همه اقدامات ما پایه علمی دارد و ما به این مسئله که علمی کار می‌کنیم، افتخار می‌کنیم.

ایکنا ـ برای ارتقای گردشگری سلامت چه باید کرد؟

باید اهمیت گردشگری سلامت را به خوبی شناساند. این بخش ارز آوری بسیار خوبی برای کشور دارد و باعث ساخته شدن زیرساخت‌های کشور می‌شود. گردشگری سلامت در رونق سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیز نقش مهمی دارد و از ماشینی که یک گردشگر سلامت از فرودگاه سوار آن می‌شود تا هتلینگ، رستوران، مراکز گردشگری و... کشور را رونق می‌‌دهد. از همه مهم‌تر پزشک و کادر درمانی که درآمد خوبی از گردشگری سلامت دارند در کشور می‌مانند و خدمات خود را به مردم خودمان نیز ارائه می‌کنند.

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha