چرایی حذف امتیاز حافظان قرآن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش + سند
کد خبر: 4148738
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۳
ایکنا پیگیری می‌کند

چرایی حذف امتیاز حافظان قرآن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش + سند

امتیاز ویژه مدارک تخصصی حافظان قرآن که براساس قانون، همتراز با مدارک دانشگاهی است، بدون اظهار دلیل یا دلایل آن از دفترچه آزمون اخیر استخدامی آموزش و پرورش حذف شده است!

به گزارش ایکنا، اوایل سال 1400 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده‌واحده تسری امتیازات موضوع آیین‌نامه مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۱۳۸۰/۱/۲۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد تا بر اساس آن به دارندگان گواهینامه‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن این امتیازات ارائه شود، موضوعی که نهاد‌های قرآنی سال‌ها برای تحقق آن تلاش کردند و رئیس‌جمهور اجرای آن را ابلاغ کرد.

در واقع ضوابط ارزیابی حافظان قرآن و ساماندهی مدارک حفظ قرآن و اختصاص مزایا به افرادی که این مدرک را دارند در سال ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. در ماده پنج این مصوبه آمده است که این افراد هم از درجات یک تا پنج هنری بهره‌مند می‌شوند و حافظان هم به هنرمندان الحاق شدند، اما تا سال ۱۳۹۰ هیچ‌کدام از این مزایا ابلاغ نشد. بعد از آن و طی فرایندهایی در سال ۱۳۹۰ شورای اداری و استخدامی سازمان مدیریت برنامه و بودجه این موضوع را تصویب کرد و طی این بخشنامه دارندگان مدارک تخصصی حفظ قرآن از مزایای اداری و استخدامی برخوردار شدند.

بخشنامه اختصاص امتیازات اداری و استخدامی برای حافظان قرآن در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ قرآنی از سوی معاون وقت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۰ تصویب و به تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری برای اجرا ابلاغ شد تا ضمن ایجاد انگیزه برای گسترش و توسعه حفاظ قرآن، که یکی از دغدغه‌‌های همیشگی مقام معظم رهبری بوده است، این افراد بتوانند از امتیازات قانونی آن نیز به عنوان یک مدرک معتبر و قانونی بهره‌مند شوند. 

حذف امتیاز ویژه حافظان قرآن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش + اسناد

بر همین اساس و پیش از این، حافظان درجات ۱ تا ۵ قرآن کریم به شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا داشتن گواهینامه سطح ۲ و بالاتر تحصیلات حوزوی، فارغ از رشته تحصیلی می‌توانستند در آزمون‌‌های استخدامی از جمله وزارت آموزش و پرورش شرکت کنند و از مزایای مدارک همتراز خود بهره‌مند شوند.

حذف امتیاز ویژه حافظان قرآن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش + اسناد

به‌تازگی و با انتشار دفترچه راهنمای آزمون استخدام آموزگار و دبیری آموزش و پرورش موضوع همترازی مدارک تخصصی حفظ، که سال‌ها از سوی متولیان قرآنی برای آن زحمت کشیده شده و به عنوان اصلی‌ترین امتیاز مدارک تخصصی حافظان قرآن شناخته می‌شود، از سوی وزارت آموزش و پرورش حذف شده است.


بیشتر بخوانید:


در حالی که یکی از اصلی‌ترین مزایای مدارک تخصصی حافظان قرآن کریم در درجات پنج‌گانه، بحث همترازی است که در شهریور ۱۳۹۰ به دستور معاونت سابق رئیس‌جمهور ابلاغ و در پست‌های دبیری و آموزگاری گنجانده شد. در کنار همترازی بحث ۱۰ درصد امتیاز بالاتر به حفاظی که در مصاحبه‌های ورودی آزمون‌ها شرکت می‌کردند از دیگر مزایای دارندگان این مدارک بود.

حذف امتیاز ویژه حافظان قرآن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش + اسناد

وزارت آموزش و پرورش در ثبت‌نامی که اسفند سال گذشته انجام داد و نیز در ثبت‌نام اخیر که به تازگی شروع شده و ۳۱ خردادماه 1402 زمان پایان آن است، بحث همترازی مدارک حفاظ را حذف کرده است و تنها بر اساس مصوبه شماره ۱۳۷۳۶ / ۲۰۰ مورخ ۱۴ / ۰۶ / ۱۳۹۰ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، ۱۰ درصد به امتیاز نمره مکتسبه آزمون کتبی حافظان قرآن دارای درجات(۱ تا ۳) برای حافظان قرآن در شغل آموزگار (رشته‌های تحصیلی مربوط به گروه معارف اسلامی) لحاظ خواهد کرد، در حالی که این موضوع در بخشنامه معاونت ریاست‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی به صورت جدول و کاملاً شفاف و گویا قید شده است.

حذف امتیاز ویژه حافظان قرآن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش + اسناد

*دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش خرداد 1402*

حال سرنوشت صدها نفر از کسانی که این مدارک را با تلاش فراوان دریافت کرده‌‌اند تا بتوانند از مزایای قانونی آنها بهره‌مند شوند با ابهام همراه شده است. با توجه به پیگیری‌های خبرنگار ایکنا، سازمان دارالقرآن با ارسال نامه‌ای رسمی به وزیر آموزش و پرورش پیگیر چرایی حذف این ابلاغیه قانونی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش شده است.

ایکنا ضمن ادامه پیگیری از مراجع ذیربط درباره چرایی حذف این امتیاز از دفترچه استخدامی آموزش و پرورش، آماده دریافت پاسخ است.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۲
حافظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۱:۱۹
0
1
ممنون از لطفتون به خاطر پیگیری این موضوع
لطفا پیگیری این موضوع را تا زمان احصا نتیجه ادامه دهید و نتیجه را هم اطلاع رسانی کنید
اجرتان با قرآن
ف.ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۴:۵۳
0
1
خیلی عالی لطفا بررسی کنید چرا فقط رشته های خاصی میتونن از امتیاز ده درصد استفاده کنن
الان من مدرک حفظ از سازمان تبلیغات دارم .لیسانس فقه وحقوق .ارشد الهیات ومعارف اسلامی گرایش فقه ومبانی حقوق .

نمیتونم از امتیاز مدرکم استفاده کنم چون رشته ی لیسانس
و ارشدم در رشته های عنوان شده در جدول دو نیست.جالبه که اگه من لیسانس الهیات گرایش فقه ومبانی داشتم میتونستم از امتیاز حافظان استفاده کنم ولی حالا که ارشد این رشته را دارم نمیتونم.لطفا رسیدگی کنید.
یا اگه من لیسانس الهیات داشته باشم میتونم از امتیاز حفظ استفاده کنم ولی اگه ارشد الهیات باشم طبق جدول دو نمیتونم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۵:۳۲
0
1
واقعا جای سوال داره وقتی که یک فرد برای حفظ قرآن و مفاهیم اون سه سال و بعضاً بیشتر وقت میذاره، چطور مدرک حافظان آنقدر در کشور بی ارزش محسوب میشه!!!!
عليرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۷:۵۲
0
7
خدا خيرتون بده لطفا پیگیری کنید
احمدی وفا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۰۶:۴۳
0
5
متاسفانه قرآن همیشه مهجور بوده
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۱۲:۱۶
0
2
باسلام واحترام
پیشاپیش ازتوجهتون ممنونم
قبلا بدون محدودیت تحصیلی برای معارف و امورتربیتی برمیداشتن این حذف شده هیچ علاوه بر این اومدن امتیاز حافظان رو به اونایی اختصاص دادن که فلان رشته خوندن واقعا انصاف نیست بلاخره همه برا این مدرک زحمت کشیدن اگه ما هم استخدامی شرکت میکنیم تلاش ما برای خدمت هرچه بهتر تو این زمینه است لطفا جدی پیگیری بفرمایید
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۱۲:۴۹
0
2
کاری کنید ب امسال برسه امیدمون ناامید نشه.خداخیرتون بده
نسرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۱۶:۳۸
0
1
خواهش میکنم پیگیری بفرمایید من با توجه به امتیاز حفظ که آقای ستاری فرد فرمودند تو آزمون شرکت کردیم. سایت وزرات آموزش و پرورش صراحتا اعلام کرده که حافظ ها بدون شرط رشته میتونند آزمون رو شرکت کنند و فقط باید مدرک کارشناسی از دانشگاه مورد تایید داشته باشند اما سنجش اذیت می‌کنه
کاش به دیوان شکایت کنیم تا یک بار برای همیشه تکلیفمون مشخص بشه. من الان کتبی با نمره خوب قبول شدم اما میترسم مصاحبه اذیت کنند.قصد دارم فردا به دیوان شکایت کنم
ایرانی مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۱۷:۰۲
0
1
واقعا برای مسئولین متأسفم
چطور می‌خواهند به آرمان رهبری مبنی بر داشتن ۱۰ ملیون حافظ تحقق بخشند
اگر این قانون حذف شود روز بروز آمار حافظان کم می‌شود و به جایی می‌رسد که باید با ذره بین دنبال حافظ قرآن گشت
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ - ۰۰:۴۷
0
0
خواهش میکنم زودتر پیگیری کنید
و اینکه چرا مدرک لیسانسی که از طریق حفظ با عنوان «علوم قرآنی و حدیث» هست را قبول نمیکنند ولی مدرک لیسانس علوم قرآن و حدیث را استخدام میکنند؟؟
فرق رشته ی علوم قرآنی و حدیث با علوم قرآن و حدیث چیست؟
یکی از بچه ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۲ - ۱۷:۵۱
0
0
ممنونیم از ایکنای عزیز و پرافتخار که پیگیری می کند

با توجه به اینکه مسؤلین وعده می دهند و عمل نمی کنند و به فرمایش رهبری مبنی بر هماهنگ بودن اظهار نظر ها توجهی ندارند، به همه عزیزان حافظ توصیه می کنم با مستندات لازم به دیوان عدالت اداری شکایت کنند تا مسؤلین یک بار برای همیشه در این مورد پاسخگو باشند.

ما را فقط برای وقتی می خواهند که انقلاب و نظام در معرض خطر قرار می گیرد البته این هم جزو افتخارات ماست ولی موقع دادن امتیازهای قانونی فراموشمان می کنند.
captcha