هفته آموزشی هنرهای قرآنی در پنجاب پاکستان + عکس
کد خبر: 4141516
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

هفته آموزشی هنرهای قرآنی در پنجاب پاکستان + عکس

سلسله کارگاه‌های آموزشی هنرهای خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط به منظور معرفی هنرهای قرآنی و ایرانی به مخاطبین پاکستانی، در شهرهای فیصل آباد و لاهور ایالت پنجاب پاکستان برگزار شد.

هفته آموزشی هنرهای قرآنی در پنجاب پاکستان + عکسبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از هنرمندان جمهوری اسلامی ایران به منظور معرفی هنرهای قرآنی و ایرانی، روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه وارد شهر لاهور پاکستان شدند و در نخستین روز از سفر خود از اماکن تاریخی این شهر باستانی دیدن کردند.

برنامه سفر هنرمندان کشورمان با قرائت فاتحه بر مزار علامه اقبال لاهوری، شاعر پارسی گوی و فیلسوف کشور پاکستان، بازدید از مسجد پادشاهی و برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه کشاورزی ادامه یافت.

در ادامه مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه آموزشی هنرهای خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه در محل دانشکده تغذیه غذایی و علوم خانگی دانشگاه کشاورزی فیصل آباد برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، مسعود صادق بات، رئیس دانشکده تغذیه غذایی و علوم خانگی دانشگاه کشاورزی فیصل آباد، خانم عایشه ریاض، رئیس بخش هنرهای زیبای دانشکده، جمعی از اساتید و دانشجویان و هنرجویان خوشنویسی این شهر حضور داشتند.

روناس در سخنانی، با اشاره به فرهنگ و هنر ایرانی اظهار کرد:‌ هنر ایرانی یکی از غنی‌ترین میراث هنری در تاریخ جهان است و دربرگیرنده بسیاری از رشته از جمله خوشنویسی، معماری، نقاشی، تذهیب، بافندگی، سفالگری، موسیقی و فلزکاری است.

وی پیشنهاد کرد که در صورت استقبال خوب از کارگاه آموزش هنرهای ایرانی در این دانشگاه، ‌تعداد کارگاه‌های آموزشی افزایش یافته و در صورت امکان محل ثابتی را به منظور آموزش هنرهای ایرانی به دانشجویان این دانشگاه فراهم شود.

سپس، کارگاه آموزش خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط توسط هنرمندان ایرانی در حضور اساتید هنر و بیش از 100 هنرجو از شهرها و دانشگاه‌های مختلف آغاز شد و مورد استقبال تمامی هنرجویان قرار گرفت.

راه‌اندازی اتاق ایران‌شناسی در دانشگاه کشاورزی فیصل‌آباد

روناس در حاشیه این کارگاه آموزشی با پروفسور اقرار احمد خان؛ رئیس دانشگاه کشاورزی فیصل آباد نیز دیدار کرد. وی به فعالیت‌های فرهنگی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور اشاره کرد و گفت: خانه فرهنگ تاکنون ۱۴ اتاق ایرانشناسی در ایالت پنجاب از جمله یک اتاق ایرانشناسی در دانشگاه جی سی شهر فیصل آباد تأسیس کرده است و در صورت موافقت دانشگاه کشاورزی فیصل آباد ما آماده‌ایم در این دانشگاه نیز یک اتاق ایران‌شناسی تأسیس کنیم.

اقرار احمد خان؛ رئیس دانشگاه کشاورزی فیصل‌آباد ضمن استقبال از پیشنهاد وابسته فرهنگی کشورمان گفت: گوشه فرانسه و مرکز چین و کره جنوبی در دانشگاه وجود دارد و ایجاد اتاق ایران‌شناسی در دانشگاه اقدام مؤثری در جهت آشنایی دانشجویان از فرهنگ غنی ایران خواهد بود.

‌‌دومین کارگاه از سلسله کارگاه‌های آموزشی هنرهای ایرانی ۲۱ اردیبهشت‌ماه با حضور هنرجویان، اساتید و تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در موزه لاهور برگزار شد.

روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در سخنرانی خود در این کارگاه آموزشی، گفت: هنر به عنوان عاملی که مرز نمی‌شناسد، پیوند دهنده و عامل ارتباط و دوستی بین ملت‌های مختلف است.

محمد عثمان نعیم، مدیر موزه لاهور از خانه فرهنگ ایران در لاهور به دلیل همکاری در برگزاری کارگاه آموزش هنرهای قرآنی و ایرانی در موزه قدردانی کرد و گفت: ایران در حوزه هنرهای اسلامی به ویژه خوشنویسی جایگاه بالایی در جهان دارد و حضور هنرمندان ایرانی در پاکستان فرصت خوبی برای هنرجویان این کشور است تا از تجربیات آنها بهرمند شوند.

در حاشیه این کارگاه، نمایشگاهی از آثار هنری محمود رحیمی عهد، بابرد یزدانی و محمد جانبخش به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال گرم بازدید کنندگان قرار گرفت.

در ادامه سلسله کارگاه‌های آموزشی هنرهای قرآنی و ایرانی، شورای هنر لاهور (مرکز فرهنگی و هنری الحمرا) ۲۲ اردیبهشت‌ماه میزبان کارگاه آموزش خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط بود.

دانشجویان پاکستانی از هنرهای ایرانی بسیار استقبال کردند و خواهان برگزاری هرچه بیشتر چنین برنامه‌هایی شدند.

در حاشیه این کارگاه، نمایشگاهی از آثار هنری محمود رحیمی عهد، بابرد یزدانی و محمد جانبخش به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال گرم بازدید کنندگان قرار گرفت.

آموزش خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط

در ادامه سلسله کارگاه‌های آموزشی هنرهای قرآنی و ایرانی، شورای هنر لاهور (مرکز فرهنگی و هنری الحمرا) ۲۲ اردیبهشت‌ماه میزبان کارگاه آموزش خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط بود.

دانشجویان پاکستانی از هنرهای ایرانی بسیار استقبال کردند و خواهان برگزاری هرچه بیشتر چنین برنامه‌ها شدند.

آخرین کارگاه آموزشی هنرهای قرآنی و ایرانی روز شنبه 23 اردیبهشت‌ماه با حضور اقبال صلاح الدین، نوه علامه اقبال لاهوری به عنوان میهمان ویژه در خانه فرهنگ ایران در لاهور برگزار شد.

این کارگاه آموزشی با استقبال بی نظیری مواجه شد و بیش از ۱۵۰ هنرجو از شهرهای مختلف ایالت پنجاب از جمله اسلام آباد، حافظ آباد، فیصل آباد و راولپندی در این روز برای یادگیری خوشنویسی، نقاشی خط و تذهیب حضور داشتند.

هنرمندان ایرانی در پایان کارگاه آموزشی دیدار با عضو خانواده علامه اقبال لاهوری را باعث افتخار دانسته و تابلوهای خطاطی اشعار علامه اقبال لاهوری را به نوه ایشان؛ اقبال صلاح الدین اهدا کردند.

انتهای پیام
captcha