حمله به روحانیون انتقام از قدرت نظام اسلامی است/ غفلت بی‌حجاب‌ها از ابعاد سیاسی کارشان
کد خبر: 4139982
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
رئیس بسیج اساتید حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا:

حمله به روحانیون انتقام از قدرت نظام اسلامی است/ غفلت بی‌حجاب‌ها از ابعاد سیاسی کارشان

حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی گفت: حمله به طلاب انتقام از قدرت نظام اسلامی است. کسانی که به طلاب حمله می‌کنند نامطلع و برخی تحت تأ‌ثیر فضای مجازی هستند و براثر تحریک آنها دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

محمدحسن نبویدر هفته‌های اخیر شاهد حملات معدود اما ناجوانمردانه به برخی طلاب و روحانیون در گوشه و کنار کشور بوده‌ایم. آخرین نمونه این اقدام حمله به امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) در منطقه هاشمیه مشهد است که با اسنادی که خانواده ضارب ارائه دادند مشخص شده که عامل این حمله دارای سابقه درمان بیماری روانی بوده و در بیمارستان ابن سینای مشهد پرونده مفتوحه درمانی دارد.

در اتفاقات پاییز سال قبل هم این نوع حملات رخ داد و موجب ناامنی در فضای عمومی جامعه شد و گرچه تعداد این اقدامات بسیار انگشت‌شمار بوده و توسط افرادی خاص انجام شده، اما به جای خود قابل بررسی است.

خبرنگار ایکنا برای تحلیل این نوع حوادث و راه برخورد با اینگونه افراد با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون سابق تبلیغ و رئیس بسیج اساتید حوزه علمیه، گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید؛

 

ایکنا ـ اخیراً شاهد حملاتی ناجوانمردانه و البته معدود به برخی روحانیون هستیم. به نظر شما هدف از این اقدامات چیست؟

این نوع حملات گواه حقانیت طلاب و راهی است که آنان انتخاب کرده‌اند. با وجود وضعیت بد اقتصادی و انتقاداتی که به وضع کنونی هست، نظام اسلامی اقتدار دارد و در دنیا به خصوص در سطح عمومی اثرگذار است، زیرا وقتی رهبران ابرقدرت به مناطق مختلف دنیا سفر می‌کنند، نه تنها مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، بلکه مخالفان علیه آنها تظاهرات به راه‌ می‌اندازند، ولی وقتی رئیس‌جمهور ما به کشوری سفر می‌کند از او استقبال می‌کنند. اکنون افراد بسیاری در افغانستان، سوریه، عراق، پاکستان، یمن و کشورهای دیگر حاضرند که جان خود را برای آرمان‌های انقلاب و اسلام بدهند بدون اینکه توقعی داشته باشند.

مثلاً وقتی دو تن از پاسدارهای ما در سوریه از سوی صهیونیست‌ها شهید شدند، سه کشور اعلام کردند که ما انتقام این شهدا را خواهیم گرفت، بدون اینکه ایران درخواست بدهد. الان در برخی کشورهای همسایه، افرادی ایران را مرکز تفکرات شیعی در دنیا می‌دانند و حاضرند که از این مرکز دفاع کند. این امر به دلیل پیشرفت‌های بزرگی است که در کشور وجود دارد. البته گاهی به مسائل خُرد نگاه می‌کنیم و مثلا می‌بینیم که وضعیت خودرو خوب نیست یا در بخش‌هایی از جامعه نارسایی وجود دارد، ولی در نگاه کلی و کلان، نظام اسلامی رو به رشد است و در جهت‌گیری‌های اصلی هم پیشرفت ما جدی است و طلاب هم از نظام دفاع می‌کنند. 


     بیشتر بخوانید


حمله به طلاب انتقام از قدرت نظام اسلامی است. کسانی که به این طلاب حمله می‌کنند نامطلع و برخی تحت تأثیر فضای مجازی هستند و بر اثر تحریک آنها دست به چنین اقداماتی می‌زنند. چرا این حوادث اتفاق می‌افتد؟ زیرا طلاب کانونی‌ترین محور در دفاع از نظام هستند و اگر این‌گونه نبود، هیچ کسی به طلاب حمله نمی‌کرد و ما تاوان موفقیت نظام اسلامی را می‌دهیم. همچنین، حق‌طلبی طلاب و ایستادگی و مقاومت آنها باعث عقده در دل دشمن شده است و اگر طلاب ما مانند آخوندهای ترکیه و عربستان و جاهای دیگر خطری برای دشمنان نداشتند، چرا باید به آنان حمله می‌شد؟ 

ایکنا ـ کسانی که مورد حمله قرار گرفته‌اند عموماً طلاب و روحانیون ساده‌زیست و از قشر ضعیف و متوسط اقتصادی هستند. برای مقابله با این اقدام چه باید کرد؟

در بین روحانیون درصد بسیار کمی غنی هستند و طلاب متوسط و پایین که اکثریت روحانیت را تشکیل می‌دهند با حداقل درآمد زندگی می‌کنند و حداکثر حقوق آنها از حوزه سه میلیون تومان است که شاید مورد قبول و باور مردم نباشد. از آنجا که در بین طلاب هستم می‌دانم که طلاب بسیار فقیر هستند و به سبب علاقه‌شان از دین و نظام دفاع می‌کنند و متأسفانه در معرض این نوع حملات هستند. تعداد بسیار اندک افراد در قشر مرفه روحانیت هم، کمتر در دسترس هستند، ولی طلاب جوان و ضعیف‌تر بیشتر در بین مردم حضور دارند. 

بخشی از این مسائل، امنیتی است و باید برخورد امنیتی و قضایی انجام شود، ولی بخش دیگر، شناختی است و الان در جنگ شناختی قرار داریم؛ شناختی که فضای مجازی به جوانان می‌دهد این است که با روحانیت بد باشند، حتی جنگ شناختی سبب شده است که قشر مرفه مردم احساس بدبختی و یأس کنند. برخورداری مردم ایران از بسیاری کشورها بهتر است، ولی این حس را ندارند. عده‌ای از مردم وقتی گوشت می‌خرند چندین کیلو می‌خرند، ولی باز می‌گویند ما نداریم و نمی‌توانیم بخوریم. بخش دیگری از جنگ شناختی این است که دشمنانی چون انگلیس و آمریکا که در طول قرن اخیر به حقوق مردم ما تجاوز کرده‌اند دوست نشان داده شوند و روحانیت و حوزه را دشمن معرفی کنند. بدین ترتیب چنین حملاتی انجام می‌شود و فرد خیال می‌کند که یک دشمن را از پیش رو برداشته است.  

ایکنا ـ آیا این حوادث توطئه‌ای برای ایجاد رعب و فاصله انداختن بین مردم و روحانیت نیست؟ مثلاً محافظت بیشتر و عدم حضور عادی در جامعه برای در امان ماندن از این حملات و... این فاصله را بیشتر نمی‌کند؟

این هم می‌تواند باشد، ولی جزء اهداف کلان نیست و هدف کلان ضربه‌ زدن به اصل نظام اسلامی و انتقام‌ گرفتن و ایجاد ناامنی برای عقب‌ راندن حوزه و روحانیت در دفاع از نظام اسلامی است. طلاب بی‌حفاظ‌ترین و نقطه کانونی دفاع از نظام اسلامی هستند. به همین دلیل در خط مقدم هجمه دشمنان قرار دارند. البته چه هنری است که برخی به یک روحانی و طلبه بی‌دفاع که در خیابان راه می‌رود حمله می‌کنند؛ مگر چقدر این کار پیچیدگی دارد؟

ایکنا ـ اجازه دهید به یکی از موضوعات دیگر این روزها یعنی مقوله بی‌حجابی بپردازیم. راهکار حوزه برای کاهش بی‌حجابی چیست؟

اگر حجاب را قانون کشور تلقی کنیم، می‌توانیم از این منظر با آن برخورد کنیم. در هر کشوری وقتی مسئله خلاف قانون رخ دهد، با آن برخورد می‌کنند، مگر در کشورهای دیگر همه قوانین مورد قبول مردم است؟ قطعاً خیر، ولی وقتی قانون است آن را می‌پذیرند، کمااینکه چند وقت قبل وقتی یکی از معاندان و افراد ضدحجاب عریان شد، او را دستگیر و زندانی کردند، زیرا برخلاف قانون آن کشور اقدام کرده بود. 

البته افرادی که تعمداً بی‌حجاب‌اند زیاد نیستند؛ بخشی از آنان به ابعاد سیاسی حجاب و اینکه این کار به نظام ضربه می‌زند آشنا نیستند و آگاهی لازم را ندارند و صرفاً به دنبال مدگرایی و دیده‌ شدن هستند، ولی برخی از زاویه امنیتی و عناد چنین کاری را انجام می‌دهند و باید با این افراد از همین زاویه برخورد شود. پس سه گروه هستند و سه نوع مواجهه باید وجود داشته باشد؛ اول کسانی که معاند هستند و جنبه امنیتی دارند که برخورد امنیتی و قضایی لازم است. دوم کسانی که خلاف قانون رفتار می‌کنند ولی دشمنی و عناد ندارند که با آنان هم باید از منظر رفتار خلاف قانون برخورد شود و سوم گروهی که از روی ناآگاهی یا مدگرایی بی‌حجاب هستند که باید از جنبه فرهنگی با آنها مواجه شد. 

 ایکنا ـ برخی هم می‌گویند که چرا به ربا، رشوه، فقر و بی‌کاری مانند حجاب توجه نمی‌شود و درباره آن حساسیتی وجود ندارد.

این سخن غلط است، زیرا شما کجا اختلاس‌گر و دزدی را معرفی کردید و با او برخورد نشد؟ در هیچ جای دنیا نمی‌توان صددرصد جلوی دزدی و اختلاس و... را گرفت، ولی در برخی کشورها برخورد نمی‌شود و در برخی کشورها برخورد شدیدی وجود دارد و در کشور ما در بسیاری از موارد این برخورد مطابق قانون انجام می‌شود. انسان حریص و مال‌دوست است و این مسائل پیش می‌آید، ولی باید برخورد شود و می‌شود.

ایکنا ـ شاید نظر این قشر و حتی تصور بخشی از مردم این باشد که قاطعیتی در ممانعت یا برخورد با مفاسد اقتصادی وجود ندارد و همین سبب شده است که احساس کنند این روند تداوم دارد. مردم می‌گویند وقتی نظام با بی‌حجابی مقابله می‌کند، باید با مفاسد هم برخورد کند.

ممکن است بگوییم در قوانین بازنگری شود تا بازدارندگی بیشتری داشته باشد و این حرف درستی است، ولی نمی‌توان گفت چون این موارد در کشور تکرار می‌شود، باید همه را کشت. ملاک برخورد قانونی است و اگر طبق قانون برخورد نشود، باید انتقاد کنیم. بنابراین همان‌طور که گفته شد برخورد با مفاسد لازم است، ولی این دلیل نمی‌شود که برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی را توجیه کنیم. این سخن درست نیست. افرادی که می‌گویند برخورد نمی‌شود نمونه بیاورند. نمی‌گویم همه کارهای این دولت بدون ایراد است، ولی برخورد با تخلفات و مفاسد بیشتر از گذشته است و دغدغه جدی‌تری وجود دارد. البته در هر دولتی کمابیش این مشکلات وجود دارد، مگر در دولت امام زمان(عج)؛ ولی این دولت به مفاسد بی‌اعتنا نیست.

در حد اطلاعم می‌دانم که قصد مسئولان معتقد و دلسوز این نیست که با دزدی و اختلاس و مفاسد کنار بیایند و درباره آن دغدغه نداشته باشند، ولی در کدام کشور دنیا اختلاس نیست؟

گفت‌وگو از علی فرج‌زاده 

انتهای پیام
captcha