چگونه جلوی خروج نخبگان از کشور را بگیریم
کد خبر: 4138704
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
بهرام عین‌اللهی تبیین کرد؛

چگونه جلوی خروج نخبگان از کشور را بگیریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز همگان نگران خارج شدن نخبگان از کشور هستند، گفت: در این زمینه باید بر روی دیپلماسی علم کار کنیم که یکی از نکات بسیار مهم است. به این مسئله باید از دوران ابتدایی پرداخته شود. یک دیپلمات هیچ‌گاه کشور خود را نمی‌فروشد. کشور ما نیازمند دیپلماسی علمی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اعطای شصت و یکمین جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش نخبگان که امروز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: ما یک‌ تاریح بسیار پرافتخار را به ویژه بعد از انقلاب طی کردیم و آن نیز تاریخ ایثار و فداکاری بوده است که شامل ایثار جان، مال و ... از سوی انسان‌های فداکار بوده است.

وی ادامه داد: ما باید این فرهنگ تاریخی را اشاعه دهیم که یکی از مهمترین حوزه‌های این فرهنگ، فرهنگ علم است. ما در تاریخ پرافتخار علم و دانش در همه حوزه‌ها از دانشمندان بزرگی برخوردار بوده‌ایم‌ و می‌توان گفت که امروز قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع را مدیون انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: امروز ایران اسلامی دارای ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار اعضای هیئت علمی و ۲۷۹ هزار دانشجوی پزشکی است. همچنین، حدود سه هزار نفر استاد برجسته عضو برد رشته‌های تخصصی در کشور فعالیت دارند و ایران اسلامی به توفیق الهی امروز در بسیاری از کارها در دنیا مانند سلول‌های بنیادی و ... جزو کشورهای آغاز کننده بوده است.

عین‌اللهی تصریح کرد: علم پزشکی امروز احتیاج به تحول غیر دارویی دارد و باید در این زمینه‌ها رشد بیشتری داشته باشیم. امروز همگان نگران خارج شدن نخبگان از کشور هستند که در این زمینه باید بر روی دیپلماسی علم کار کنیم که یکی از نکات بسیار مهم است. این مسئله باید از دوران ابتدایی بدان پرداخته شود. یک دیپلمات هیچ‌گاه کشور خود را نمی‌فروشد. کشور ما نیازمند دیپلماسی علمی است و دانشمندان باید به اعتقادات و میهن خود پایبند باشند.

وی اظهار کرد: به توفیق الهی در حوزه خیرین در وزارت بهداشت کار زیادی انجام شده و سال گذشته مبلغی در حدود سه هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سوی خیران در زمینه‌های مختلف دانشگاهی هزینه شده است. کار امثال مرحوم البرز تنوع در علم و دانش است و خیران باید کارهای خود را با توجه به نیاز مردم و جامعه به ویژه در حوزه علم و دانش انجام دهند. دامنه امر خیر بسیار گسترده است و ما از تمامی امور خیریه حمایت می‌کنیم‌. علم و دانش امروز به فرد تناسب ندارد بلکه علم جدید و کاربردی فکر کردن در کنار کار گروهی مطرح است.

وی در پایان یادآور شد: طراحی نشان ملی مسئولیت اجتماعی نیز در وزارت بهداشت انجام شده و خیران می‌توانند امور خود را با این بخش هماهنگ کنند.

انتهای پیام
captcha