مراقب کلاهبرداران جمع‌آوری فطریه باشید
کد خبر: 4134866
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
دانستنی‌سایبری/ ۲۵

مراقب کلاهبرداران جمع‌آوری فطریه باشید

پلیس فتا ضمن هشدار به شهروندان توصیه کرد؛ کاربران فضای مجازی برای کمک به نیازمندان حتماً به مؤسسات خیریه شناخته شده و دارای مجوز مراجعه کنند.

مراقب کلاهبرداری مجرمان سایبری در پرداخت فطریه باشیدبه گزارش ایکنا؛ با وجود اینکه عید فطر، مبارک و خجسته است، اما مجرمان سایبری از این عید نیز برای اهداف خود سوء استفاده می‌کنند. چراکه برای جمع‌آوری فطریه و کفاره روزه، در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی و یا از طریق پیامک، تبلیغاتی نظیر «ما وجوه نقد شما را به مستحق حقیقی می‌رسانیم» یا در پوشش عناوین دروغین مؤسسه‌های خیریه و سازمان‌های رسمی بهزیستی و کمیته امداد که مورد اعتماد مردم هستند و یا با انتشار تصاویر غیرواقعی از افراد نیازمند از احساسات هموطنان با عناوینی همچون پرداخت فطریه به دنبال کلاهبرداری از مردم هستند.

شهروندانی که فریب این کلاهبرداران سایبری را بخورند، امکان دارد علاوه بر اینکه وجوه نقد واریزی به حساب کلاهبرداران واریز می‌شود، با هدایت آن‌ها به درگاه‌های اینترنتی جعلی بانکی، مشخصات حساب آن‌ها فیشینگ شده و در اقدام بعدی، کل موجودی حساب آن‌ها به‌سرقت رفته و یا از حساب آن‌ها برای مقاصد مجرمانه دیگری، سوء استفاده شود.

پلیس فتا در این راستا به شهروندان هشدار داد و توصیه کرد؛

کاربران فضای مجازی برای کمک به نیازمندان حتماً به مؤسسات خیریه شناخته شده و دارای مجوز مراجعه کنند.

فریب پیام‌ها و سایت‌های جعلی را نخورند.

به هیچ وجه به کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به جمع‌آوری کمک مالی به نام مؤسسه‌های خیریه می‌کنند، اعتماد نکنند.

مبالغ مربوط به فطریه یا کفاره احتمالی روزه‌های خود را بصورت حضوری به افراد مستمند واجد الشرایط یا با مراجعه به شعب کمیته امداد و بهزیستی و مؤسسات خیریه رسمی، پرداخت کنند.

برای واریز مبالغ به حساب مؤسسات خیریه اعم از کمیته امداد، بهزیستی برای کمک‌های نوع دوستانه، شخصاً آدرس سایت‌های معتبر اصلی آن سازمان در قسمت آدرس بار (Address bar) مرورگر اینترنتی تایپ کرده و از رفتن و باز کردن لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف یا در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ شده خودداری و در زمان پرداخت از رمز‌های دوم یکبار مصرف، استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha