نگاه لیبرالیستی به مسائل جنسی در غرب غیرمسئولانه است
کد خبر: 4131873
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
مریم مدملی:

نگاه لیبرالیستی به مسائل جنسی در غرب غیرمسئولانه است

مریم مدملی، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه نگاه لیبرالیستی به مسائل جنسی در غرب غیرمسئولانه است، گفت: رویکرد لیبرال در واکنش به اخلاق جنسی مسیحیت پدید آمد و نتیجه این تفکر، انقلاب جنسی بود که سبب شد تا در سال 2002 بیش از 75 درصد دختران نوجوان تجربه جنسی قبل از ازدواج داشته باشند.

مریم مدملی

به گزارش ایکنا، مریم مدملی، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده حوزه خواهران، شامگاه 16 فروردین در نشست علمی«اخلاق جنسی از منظر قرآن کریم» گفت: ما اگر به غایتمندی خلقت هم باور نداشته باشیم تابع ارزش‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم هستیم و معمولاً ارزش‌های بنیادینی که ما زندگی خود را براساس آن هدایت می‌کنیم در چارچوب اخلاق و ایده خیر قابل و  تعریف است. و اگر رفتار ما انسان‌ها مطبق بر خیر تعریف شده از سوی دین نباشد انحطاط اخلاقی ایجاد خواهد  شد.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم در وجود انسان بعد جنسی است، اظهار کرد: عشق‌ورزی و محبت به دیگران و ابراز علاقه و تعهدی که نسب به دیگران و زندگی مشترک داریم در همه فرهنگ‌ها مورد ارزش است و در اسلام مورد احترام و ارزش بیشتری است و در مقابل، خیانت در بیشتر فرهنگ‌ها ضدارزش است. البته ممکن است مواردی چون روابط آزاد قبل از ازدواج را در برخی از جوامع داشته باشیم ولی معمول جوامع، مواردی به خصوص خیانت را غیراخلاقی تلقی می‌کنند.

مدملی با بیان اینکه تلقی اسلام از غریزه جنسی امر ناخوشایند و زشتی نیست بلکه آن را نیاز اساسی انسان می‌داند، تصریح کرد: اسلام نه‌تنها این غریزه را زشت نمی‌داند بلکه آن را یک موهبت خداوندی می‌داند و تمایل باطنی زن و مرد نسبت به یکدیگر را کاملاً نیکو و در مسیر دینداری می‌داند لذا دستورالعمل ویژه در این عرصه دارد. درحالی‌که برخی مکاتب کاملاً رویکرد ضدیت با این غریزه دارند. 

رویکرد مثبت به غریزه جنسی در ادیان 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بی‌تعهدی در مسائل جنسی از نظر اسلام، شرم‌آور و موجب ازبین‌رفتن نظام خانواده و گناه بزرگ است، اظهار کرد: رویکرد مثبت به غریزه جنسی، مخصوص اسلام نیست مثلاً کتب مقدس بحث پاکدامنی را نسبت به روابط زناشویی ارائه می‌دهد و تجاوز  و انحرافات جنسی را شرم‌آور و ضد دین می‌داند. البته چند رویکرد نسبت به غریزه جنسی وجود دارد؛ اولین رویکرد، رهبانیت است و غریزه جنسی را منفور تلقی می‌کنند مانند بودایی، برهمایی، مسیحیت و ...؛ و وقتی از اخلاق جنسی سخن می‌گویند تأکید دارند که امر جنسی پدیده مذموم و زشتی است و انسان‌ها باید نسبت به آن ریاضت و رهبانیت داشته باشند به همین دلیل ترویج می‌کنند تا جای ممکن نباید ازدواج کرد.

مدملی بیان کرد: علت این رویکرد، در این است که چون معمولاً  لذات مادی آمیختگی با برخی رنج‌های معنوی دارند چنین توصیه‌ای می‌کنند و مثلاً غریزه جنسی را عامل شکست روحی می‌دانند و از آن پرهیز می‌دهند.

وی افزود: رویکرد دیگر هم رویکرد لیبرال است که در واکنش به اخلاق جنسی مسیحیت پدید آمد و معتقد است که اخلاق جنسی مسیحیت منطبق بر طبیعت انسان نیست و نتیجه آن انقلاب جنسی بود و ازجمله آثار آن این بود که رابطه جنسی قبل از ازدواج ایرادی ندارد. در سال 1900 فقط شش درصد از دختران مجرد نوجوان رابطه جنسی قبل از ازدواج دارند ولی در سال 2002 بیشتر آنان یعنی 75 درصد رابطه قبل از ازدواج را تجربه کرده‌اند.

این کارشناس مباحث زن و خانواده اضافه کرد: از دیگر پیامدهای این مسئله هم انقلاب پیشگیری از بارداری است؛ کسانی که درگیر ارتباط جنسی هستند بارداری از موانع جدی برای آنان است به همین دلیل انقلاب پیشگیری از بارداری را ایجاد کردند تا این مانع هم برداشته شود به همین دلیل تا سال 2002 بیش از 75 درصد دختران در جوامع لیبرال تجربه جنسی قبل از ازدواج داشته‌اند. تفاوت اسلام با دیدگاه لیبرال در این است که ماهیت انسان را محدود به کامجویی و روابط جنسی نمی‌داند و حتی نسبت به این امور رویکرد عبادی و معنوی دارد همچنین اسلام، آزادی انسان را محدود به خدشه به آزادی دیگران نمی‌داند برعکس دیدگاه لیبرال که می‌گوید شما آزاد هستید تا جایی که به آزادی دیگران آسیب نزند؛ اسلام یکسری ارزش‌هایی را هم تعریف می‌کند که باید مرز آنها هم رعایت شود.

تمایل غرب به اخلاق جنسی مسئولانه

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: رویکرد دیگر در این زمینه، رویکرد اسلام است. که نه رهبانیت و نه رویکرد لیبرال را قبول ندارد و امروزه این رویکرد حتی مورد توجه اندیشمندان غربی است و اخلاق جنسی مسئولانه را مطرح می‌کنند که رویکردی معتدل است. بنابراین یک مسلمان ملزم است عفت و غیرت را رعایت کند و درعین‌حال ازدواج صحیح و به موقع هم مهم است و اسلام تأکید دارد که فعالیت جنسی باید به چارچوب خانواده محدود شود.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در نگاه لیبرالیستی، آزادی را فقط آزادی می‌تواند محدود کند  بنابراین انسان‌ها در روابط زناشویی آزادند مگر اینکه حقوق دیگران ضایع شود؛ مسئله دیگر  اینکه همه استعدادهای فطری و طبیعی انسان‌ها باید شکوفا شود و اگر این استعدادها و غرایز تحت فشار قرار گرفت سبب ایجاد ناراحتی و اضطراب و جنایت و ... می‌شود. ما در نقد این بیان می‌گوییم که اسلام علاوه بر تأکید بر رعایت آزادی دیگران به عنوان یک ارزش، بر ارزش‌های عالی انسانی و اخلاقی و الهی هم تأکید دارد و معتقد است این موارد هم باید محدودکننده آزادی باشند.

محدودیت جنسی یا آزادی جنسی

وی افزود: برخی مطرح می‌کنند که محدودیت در غرایز جنسی باعث شعله‌ورتر شدن آن می‌شود، پس برای اینکه جلوی آن را بگیریم بنابراین دائماً باید به آن پاسخ دهیم و ممنوعیتی ایجاد نکنیم ولی اسلام معتقد است که همان‌طور که محدودیت باعث عقده جنسی می‌شود آزادی و ولنگاری هم باعث اختلال روانی و انحراف جنسی می‌شود و ما باید با غرایز خود عادلانه ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در جوامعی که محدودیت برای غرایز جنسی دارند زمینه برای عشق پاک و خلق آثار هنری در این عرصه فراهم می‌شود، افزود: یکی از مبانی مهم دین اسلام در این زمینه این است که بسیاری از ارزش‌های اخلاقی، ریشه در فطرت دارند و معمولاً فطرت سلیم آن را درک می‌کند. بنابراین اصول اخلاقی جنسی از منظر اسلام شامل اصولی مانند غیرت، حیا و عفت و ازدواج است که به غریزه جنسی، جهت می‌دهند.

وی با بیان اینکه عفت و حیا از اصول دینی هستند، افزود: در داستان آدم و حوا، قرآن کریم فرموده است که پوشش عورت به عنوان ابتدایی‌ترین رهاورد عفت و حیاست؛ در سوره اعراف هم داریم که وقتی آدم و حوا از آن درخت ممنوعه خوردند اندامشان بر آنان آشکار شد و آنها فطرتاً اقدام به پوشاندن عورت خود با برگ‌های درخت کردند. امام علی(ع) در حکمت 446 نهج‌البلاغه  مقام انسان عفیف را همانند مقام شهید و مجاهد فی سبیل الله می‌داند و در روایت تأکید می‌کنند که افراد باعفت همانند فرشتگان هستند.

حجاب نمود عفاف است

مدملی بیان کرد: حجاب هم از دیگر اصول در مباحث جنسی است؛  عفاف و حیا و حجاب سه محور مرتبط با هم هستند  و حجاب، نمود عفاف و حیای جنسی است البته عفاف و حیا صرفاً به مسائل جنسی خلاصه نمی‌شود و عفت در زبان و کلام و ... هم مطرح است. تبرج هم دقیقاً ضد حجاب و عفاف و حیاست. قرآن کریم هم در چندین آیه ازجمله 26 اعراف فرموده است که ای فرزند آدم ما لباسی برای شما فرستادیم تا به وسیله آن اندامتان را بپوشانید و این لباس مایه زینت شماست و البته لباس تقوا بهتر است.  بنابراین حجاب و پوشش زمانی که همراه با تقوا و معنویت باشد بار ارزشی دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه غیرت هم از اصول مهم اخلاقی برای مردان است و متاسفانه فرهنگ جامعه اثر زیادی در آن دارد، اظهار کرد: انسان غیور انسانی است که اعمال جنسی خود را کنترل و محدود به چارچوب خانواده می‌کند و به کسی هم اجازه نمی‌دهد حرمت ناموس او را بشکند؛ کسی که به ناموس خودش غیرت نشان دهد به خود اجازه نمی‌دهد که به ناموس دیگری هم تجاوز کند. در نهج‌البلاغه می‌خوانیم جوانمرد و غیور هرگز کار خلاف عفت را مرتکب نمی‌شود چون نمی‌پسندد که دیگران با اهل او این‌طور رفتار کنند.

وی افزود: ازدواج از دیگر اصول مهم در بحث اخلاق جنسی است و اسلام دستورات زیادی در این زمینه دارد؛ یکی از نکاتی که در این عرصه کلیدی و مهم است این است که ما معتقدیم یکسری اصول ثابت و یکسری متغیرات داریم؛ اصول ثابت تحت تاثیر شرایط محیطی و اجتماعی و فرهنگی قرار نمی‌گیرند.

ساختارمندی نظام جنسی در اسلام

مدملی بیان کرد: در بحث اخلاق جنسی معتقدیم که نظام اخلاق جنسی در اسلام ساختارمند است و اگر این ارزش‌های ثابت مانند عفاف را خوب فهمیدیم و در کنار ارزش‌های متغیر(مانند آداب خواستگاری) قرار دادیم نظرات و فهم ما هم ساختارمند خواهد بود و درک مشابهات و اختلافات با سایر نظام‌های جنسی هم بهتر درک خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدالت هم از مباحث مهم در اخلاق جنسی است، اظهار کرد: در قرآن کریم بیان شد است که مردان پاک برای زنان پاک و مردان و زنان ناپاک هم برای مردان و زنان ناپاک هستند؛ در سوره نور هم فرموده است که مرد زناکار فقط با زن زناکار و یا مشرک ازدواج می‌کند؛ این تناسب و هماهنگی از مؤلفه‌های عدالت در اخلاق جنسی است و از آن برداشت می‌شود که زوجین باید نسبت به این اصول اساسی تناسب و هماهنگی داشته باشند به خصوص این کار باید در هسته‌های محوری اخلاق جنسی مانند عفاف و غیرت و ... وجود داشته باشد. 

وی افزود: در حقیقت کفویت باید در مقولاتی مانند عفت و حیا و غیرت و ... هم وجود داشته باشد تا یک خانواده دوام بیاورد. همچنین مؤلفه دیگر عدالت، هم عدالت عاطفی است که قرآن آن را در تعدد زوجات مطرح کرده و فرموده است که اگر نمی‌توانید عدالت را رعایت کنید به یکی بسنده کنید و البته قرآن تأکید کرده است که شما هرقدر هم تلاش کنید نمی‌توانید عدالت را برقرار کنید.

انتهای پیام
captcha