قوانین حفظ منابع طبیعی به خوبی اجرا نشده است
کد خبر: 4127238
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
آیت‌الله لائینی:

قوانین حفظ منابع طبیعی به خوبی اجرا نشده است

نماینده ولی‌فقیه در مازندران گفت: متأسفانه برخی از قوانین در حوزه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به خوبی اجرا نشده است، سعی کنید این قوانین با هدف حفظ این موهبت‌های الهی صحیح اجرا شود.

دیدار آیت الله نائینی با با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران

به گزارش ایکنا از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی، نماینده ولی‌فقیه در مازندران، روز گذشته، ۱۹ اسفند در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در ساری گفت: درختان همچون حیوانات در زندگی انسان‌ها نقش بسیاری دارند، انسان، حیوان و نبات سه ضلع مثلث موجودات زنده  را تشکیل می‌دهند و اضلاع این مثلث باید با هم سازش داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر به زندگی حیوانات تعارض داشته باشیم زندگی همه ما به خطر می‌افتد، افزود: ما سه همسایه هستیم باهم در طول تاریخ در زندگی هم نقش داشتیم باز هم باید نقش مثبت در کنار هم داشته باشیم.

آیت‌الله لائینی تصریح کرد: ما انسان‌ها از حد و حدود طبیعی خودمان تجاوز می‌کنیم، نباتات و حیوانات تقریباً به‌طور طبیعی خودشان را حفظ کرده و تعدیل می‌شوند، اما انسان ضریب تخریبش بسیار زیاد است، به همین دلیل وجود قانون و حکمرانی صحیح و بودجه لازم بسیار مهم است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به مسائل پرخطری همچون تولید کربن، گازهای گلخانه‌ای، سوخت‌های فسیلی، کاهش نزولات آسمانی و سوراخ شدن لایه اوزن و غیره خاطرنشان کرد: حیات در کره زمین دچار چالش شده است، در مقابل این مشکلات فقط کشور ما نمی‌تواند تصمیم بگیرد که زمین و خانه خودمان را تعدیل کنیم، همه کره زمین باید تصمیم گیرنده باشند، چرا که کره زمین یک کره واحد است و همه در ضرر و زیان شریک هستیم.

وی با بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت می‌توانست بیش از این تعداد باشد،‌ گفت: متأسفانه در کشور ما برخی از قوانین در حوزه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بد اجرا شده است، سعی کنید این قوانین با هدف حفظ این موهبت‌های الهی درست اجرا شود.

آیت‌الله لائینی افزود: مهمتر از کاشت درخت نگهداشت آن است، اینکه چه نوع درختی بکاریم مهم است، صنعتی باشد از چوبش در کارخانجات استفاده شود خوب است، کارخانه چوب و کاغذ نیاز به مصرف بالای چوب دارد، از طرفی اجازه واردات هم داده نمی‌شود. مسئله بعدی بحث برداشت از درخت است، نگذاریم زودتر از موعد برداشت صورت بگیرد، باید قانونی معین شود، تولید نهال مهم است مازندران باید ظرفیت تولید درخت به اندازه خودش را داشته باشد.

وی تأکید کرد: از همین الان در فکر دومین طرح میلیاردی کاشت نهال باشید و ضرر و فوایدش را جمع‌بندی کنید که اگر لازم شد دوباره طرح تنفس جنگل داشته باشید.

آیت‌الله لائینی با بیان اینکه آبیاری درخت همچون تلاش برای رفع عطش یک تشنه است، خاطرنشان کرد: باید کنترلی نسبت به ماشین‌آلات و مراکز تولید آلاینده‌ها صورت بگیرد تا منابع طبیعی را به نسل‌های بعدی تحویل بدهیم، اینکه کربن تولید شود و در مقابل با کاشت درخت و تولید اکسیژن مقابله کنیم جواب نمی‌دهد‌.

انتهای پیام
captcha