برپایی نخستین جشنواره نبی الرحمه در دانشگاه موصل عراق
کد خبر: 4123795
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

برپایی نخستین جشنواره نبی الرحمه در دانشگاه موصل عراق

آستان مقدس عباسی نخستین جشنواره نبی الرحمه را در دانشگاه موصل عراق که زمانی تحت کنترل داعش غارت شده بود، برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا، حوزه روابط عمومی آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) در عراق اعلام کرد که برای برپایی اولین دوره از جشنواره فرهنگی نبی الرحمه در دانشگاه موصل عراق آماده می‌شود.

این جشنواره تحت نظارت بخش ارتباط با دانشگاه و مدرسه وابسته به روابط عمومی آستان مقدس عباسی است که در سالن تئاتر دانشگاه موصل برگزار می‌شود.

فعالیت‌های جشنواره شامل چند بخش است که مهمترین آن مراسم افتتاحیه است که شامل چند سخنرانی، اجرای سرود و تواشیح، مسابقات اندیشه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور و فرهنگی و نمایشگاه کتاب با مشارکت معاونت فرهنگی و فکری و فرهنگی و اداره معارف اسلامی و انسانی آستان عباسی است؛ علاوه بر نمایشگاهی که از آثار نفیس و نسخ خطی موزه الکفیل را به نمایش می‌گذارد.
دانشکده‌های علوم کامپیوتر و ریاضیات، علاوه بر دانشکده‌های هنرهای زیبا، حقوق و رسانه در دانشگاه موصل هم برنامه‌هایی را برای این جشنواره تدارک دیده‌اند.

دانشگاه موصل یک دانشگاه دولتی در شهر موصل در شمال عراق دومین دانشگاه برتر این کشور پس از دانشگاه بغداد است.

دانشگاه موصل در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده است. در سال ۲۰۱۴ در پی حمله داعش به موصل این دانشگاه بسته و غارت شد و سپس در همان سال مجدداً تحت کنترل داعش افتتاح شد و تنها رشته‌های تحصیلی مجاز، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و داروسازی بودند.

در دوران خلافت خودخوانده داعش بیش از هشت هزار کتاب و یکصد هزار نسخه خطی در کتابخانه دانشگاه از بین رفت. این دانشگاه در ژانویه ۲۰۱۷ بازپس گرفته و در مارس همان سال بازگشایی شد؛ گرچه برخی ساختمان‌ها هنوز در دست بازسازی هستند.

آستان مقدس حسینی نیز چند ماه پیش یک کنفرانس صلح را با مشارکت گسترده بزرگان عشایر استان نینوا و مسئولین دولتی و امنیتی در شهر موصل، مرکز این استان برگزار کرد که هدف از برگزاری این کنفرانس  تحکیم صلح داخلی و حمایت از ثبات در عراق اعلام شده بود.

انتهای پیام
captcha