عبدالعلیم فصاده؛ از تلاوت در مسجد الاقصی تا پیش‌گویی وفات + عکس و فیلم
کد خبر: 4114968
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
یادی از قاری مصری در سالروز درگذشت

عبدالعلیم فصاده؛ از تلاوت در مسجد الاقصی تا پیش‌گویی وفات + عکس و فیلم

شیخ عبدالعلیم فصاده، از قاریان برجسته مصری بود که دو سال پیش در چنین روزی در سن 74 سالگی پس از عمری مجاهدت در راه قرآن در حالی که ساعت وفات خود را هم پیش‌گویی کرده بود، دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن، در چنین روزی از سال 2021 میلادی(16 ژانویه)، شیخ عبدالعلیم فصاده که یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین قاریان قرآن کریم مصری به شمار می‌رفت و از اعضای اتحادیه قاریان این کشور بود، پس از سپری کردن یک دوره بیماری در سن 73 سالگی و پس از یک عمر خدمت به کتاب خدا به دیار حق شتافت.

فرزند شیخ عبدالعلیم فصاده درباره پدرش می‌گوید: او در سال 1947 میلادی در شهر بیلا در استان کفر الشیخ متولد شد و در سن ده سالگی در مکتبخانه شیخ طاهر المعداوی در بیلا موفقیت حفظ کامل قرآن کریم را حاصل کرد.

او سپس نزد شیخ یوسف شتا، یادگیری تجوید قرآن را ادامه دارد و بعدها هم به عنوان حافظ قرآن کریم در الازهر، قرآن کریم و علوم آن را تدریس کرد. شیخ فصاده همچنین قاری ویژه مسجد المعداوی یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین مساجد شهر بیلا بود.

سفر به کشورهای دنیا و رفاقت با نعینع

فصاده با اشاره به اینکه پدرش در ماه‌های مبارک رمضان به نمایندگی از وزارت اوقاف مصر به کشورهای متعدد عربی، اسلامی و اروپایی سفر می‌کرد، گفت: شیخ به کشورهایی نظیر فلسطین، جزایر کومور، برزیل، اسپانیا و آلمان سفر کرد و در مسابقات قرآنی اوقاف در سطح کشور مصر هم همیشه حائز رتبه‌های برتر بود.

شیخ فصاده همچنین هم‌نشین قاریان بزرگ معاصر نظیر شیخ راغب مصطفی غلوش، شیخ محمد عبدالوهاب الطنطاوی بود و شیخ احمد نعینع پزشک و قاری برجسته در مصر هم دوست و از نزدیکان او محسوب می‌شد.

قرائت قرآن در مسجد الاقصی

فصاده در سال 1999 به همراه شیخ محمود صدیق المنشاوی به فلسطین سفر کرد و به درخواست شیخ عکرمه سعید صبری، مفتی کل قدس و سرزمین‌های فلسطینی شب‌های ماه مبارک رمضان را در مسجد الاقصی با قرائت قرآن برای مردم فلسطین احیا می‌کرد و از همین رو از جمله اندک قاریان مصری است که با سفر به مسجد الاقصی توفیق قرائت قرآن در آنجا را داشته است.

دلبستگی به قرآن کریم

فرزند شیخ می‌گوید: پدرم صبح را با نماز و قرائت قرآن آغاز می‌کرد و به ختم دوره‌ای قرآن مداومت داشت و تا روز وفات خود نیز قرآن تلاوت می‌کرد. در واقع به کتاب خدا انس و دلبستگی خاصی داشت و همواره در مسیر قرآن زندگی می‌کرد.

شیخ در کفر الشیخ و استان‌های همجوار به قدری شهرت و طرفدار داشت که همه به خوش صوتی و خوش ادایی او در قرائت گواهی می‌دادند و بهترین سفیر قرآن کشورش در بیش‌تر کشورهای جهان شمرده می‌شد.

دوستی با نوه‌ها

فصاده با بیان اینکه پدرش شیخ عبدالعلیم به نوه‌هایش دلبستگی داشت و  وقت زیادی را با آنها سپری می‌کرد، گفت: او به فرزندانم ابراهیم و عبدالعلیم که به نام او بود دلبستگی داشت و همچنین دخترم مریم. همه بچه‌ها و نوه‌ها عاشقش بودند  و او را پدر واقعی خود می‌دانستند و او هم از همنشینی با آنها لذت می‌برد و با وجود گذشت دو سال از وفاتش، نبودنش غم بزرگی برای خانواده است.

پیش‌گویی وفات

فصاده درباره لحظات پایانی عمر پدرش نیز می‌گوید: او به بیماری قلبی دچار شده بود و با وجود اینکه پزشکان به او توصیه کرده بودند دست از قرائت قرآن بکشد تا به قلبش فشار نیاورد؛ اما علاقه زیادی به تلاوت قرآن کریم داشت و آرزو داشت در حالی بمیرد که قرآن تلاوت می‌کند.

فصاده افزود: شیخ با برخورداری از پاره‌ای عنایات الهی حتی لحظه وفات خود را پیش‌بینی می‌کرد و به ما گفت که تا دو ساعت دیگر از دنیا می‌رود و از همین رو خودش شهادتین خود را داد و همان ساعتی که گفته بود چشم از جهان فروبست؛ در حالی که لبخند بر چهره‌اش نقش بسته بود و از خداوند متعال می‌خواهم که او را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد و در جنات وسیع خود سکنی دهد و قرآن کریم را در روز قیامت شفیع او قرار دهد.

قاری مسلط خوش صوت به گواه استاد نعینع

استاد احمد نعینع درباره شیخ فصاده می‌گوید: «او قاری مسلط و صاحب صوت و ادای زیبایی بود. او شخصی متواضع و دارای اخلاقی عالی بود و از خداوند متعال می‌خواهم او را مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهد و بهشت برین را جایگاه او قرار دهد». شیخ نعینع و شیخ فصاده در مناسبت‌های متعددی با یکدیگر ملاقات داشته و با هم قرآن قرائت می‌کردند.

در ادامه تلاوت قرآن وی در یکی از محافل قرآنی در کفرالشیخ مصر را مشاهده می‌کنید.

 
استاد عبدالعلیم فصاده، قاری شهیر مصری به روایت تصاویر
 
انتهای پیام
captcha