جهاد تبیین؛ رسالت امروز بسیج
کد خبر: 4101894
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲
سهراب انبارکی تبیین کرد:

جهاد تبیین؛ رسالت امروز بسیج

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور معتقد است: امروز مهمترین عرصه‌ای که بسیج باید بدان ورود کند، بحث جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید دارند.

امام خمینی(ره) که همیشه بر نقش مردم و اهمیت حیاتی آن در تأمین سلامت و موفقیت نظام تأکید می‌کردند، با درایت خود در آذرماه ۱۳۵۸، طی بیاناتی ضرورت تشکیل مدرسه عشق یا همان بسیج مستضعفان را اعلام فرمودند. برکات این شجره و عطر دلاویز شکوفه‌های آن، در طی بحران‌های سال‌های اولیه انقلاب و جنگ تحمیلی و بعد از آن به سراسر مملکت اسلامی ما رسید و فضای آن را معطر کرد و انقلاب و جنگ تحمیلی را به نفع اسلام و مسلمانان به پایان رسانید و این همه جز در پرتو جهان‌بینی و تدبیر آن پیر فرزانه و حضور نیروهای مردمی و پیوند الهی آنان با ولایت حاصل نشد.

بسیج در صورتی می‌تواند نهادی جامع و شامل جهات متعدد و پایدار شناخته شود که نیازهای دائمی و باورها و ارزش‌های فرهنگی پدیدآورنده آن به روشنی تعریف شوند. این نیازها ممکن است اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا نظامی باشند. همچنان که هر فرد، خانواده یا گروهی همزمان به نیازهای متعدد زیستی، تربیتی، آموزشی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی پاسخ می‌گوید، نهاد بسیج نیز کارکردهای گوناگون دارد و به نیازهای متعدد پاسخ می‌دهد؛ چنانکه در تثبیت ابعاد سیاسی - اجتماعی نظام و در دفاع هشت ساله، در برابر دشمنان نقش مؤثر خود را ایفا کرد.

یکی از شاخه‌های سازمان بسیج مستضعفین، بسیج حقوقدانان است. سازمان بسیج حقوقدانان مجموعه‌ای پویا و فراگیر متشکل از حقوقدانان معتقد به انقلاب اسلامی و پایبند به ارزش‌های دینی و داوطلب حضور در عرصه‌های مورد نیاز است. این سازمان زمینه حضور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف حقوقی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را برای تحقق اهداف و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی فراهم می‌کند.

این سازمان که در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده، دارای ۳۲ رده استانی، هشت مرکز ملی (قوه قضاییه، قوه مقننه، وزارت دادگستری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، خبرگان رهبری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، کانون وکلا دادگستری) و بیش از 220 کانون در سطوح استانی و ملی بوده و در حال حاضر دارای تعداد ۴۵ هزار نفر عضو است.

به مناسبت هفته گرامیداشت بسیج، به گفت‌و‌گو با سرهنگ سهراب انبارکی، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان پرداختیم که مشروح آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

ایکنا ـ بسیج با چه ضرورتی از سوی امام راحل(ره) در ایران اسلامی شکل گرفت؟

بسیج شجره طیبه‌ای است که امام راحل(ره) آن را بنیانگذاری کردند و امروز نیز این نهالی که امام(ره) آن را غرس کردند، تبدیل به شجره طیبه و درخت تناوری شده است که ثمرات و آثار ارزشمند آن امروز در جامعه مشاهده می‌شود. مسلما این ضرورت، چنان مهم بود که امام راحل(ره) که تفکرات و مبانی فکری ایشان منبعث از تعالیم وحیانی و افکار و اندیشه‌های پاک اسلامی و انبیا(ع) و معصومین(ع) بود، این ضرورت را احساس کردند.

امروز کاملا مشاهده می‌کنیم که چنانچه بسیج نبود، قطعا نمی‌توانستیم در هشت سال دفاع مقدس آن همه تلألو و درخشانی و موفقیت‌ داشته باشیم. همچنین، در حوزه اقتصادی، جنگ نرم، محاصره و تحریم اقتصادی که دشمنان بر نظام مقدس جمهوری اسلامی اعمال کردند، قطعا این بسیج است که در میدان بوده و امروز نیز بسیج در میدان و تحت امر دستورات و بیانات مقام معظم رهبری قرار دارد و در جهت تحقق دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی تلاش می‌کند.

ایکنا ـ بسیج امروز باید در چه حوزه‌هایی ورود کرده و نقش‌آفرینی تأثیرگذار در جامعه داشته باشد؟

امروز مهمترین عرصه‌ای که بسیج باید بدان ورود کند، بحث جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید دارند. جهاد تبیین امروز یک جنگ ترکیبی است که دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی اعمال می‌کند. تمامی آحاد مردم و بسیج مردمی باید در عرصه جهاد تبیین ورود کرده و دشمنان داخلی و خارجی را به خوبی بشناسند تا بتوانیم مسیر نورانی انقلاب اسلامی را به خوبی ادامه داده و در مسیر فکری شهدا، امام شهدا و رهبر معظم انقلاب اسلامی گام برداریم.

جهاد تبیین دارای مباحث بسیار فراوان و مستتر در درون خود است که باید نسبت به نهادینه‌سازی ابعاد مختلف آن در جامعه اقدام کنیم. در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی به نظر می‌رسد که مهمترین رکن رکینی که باید در برابر جنگ ترکیبی دشمن، به کار گرفت، جهاد تبیین است و بسیج باید در نوک قله این عرصه مهم قرار داشته باشد.

ایکنا ـ تاکنون چه میزان از ظرفیت‌های بسیج در کشور به رسمیت شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است؟

ظرفیت‌های بسیج، ظرفیت‌های بی‌انتهایی است و نمی‌توان برای آن حد و حدود ویژه‌ای تعریف کرد. بسیج می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ورود کرده و فعالیت‌های خود را در این موارد به خوبی توسعه دهد. امروز البته سازمان بسیج مستضعفین در حوزه‌های مختلفی فعالیت داشته و اثرات تأثیرگذاری از خود به جای گذاشته است، اما می‌توان از این ظرفیت فراوان در بخش‌های مختلفی که هنوز بدان ورود نکرده‌ایم استفاده کرده و نسبت به ارائه خدمات به مردم ایران اسلامی اقدام کنیم.

به طور یقین هنوز ظرفیت‌های مغفول و ناشناخته زیادی در این شجره طیبه وجود دارد که هنوز به سمت و سوی آن‌ها حرکت نکرده‌ایم و امروز نیاز است تا با درک دقیق و هوشمندی ویژه‌ای بتوانیم این ظرفیت‌ها را به جامعه هدف خود ارائه دهیم. بسیج می‌تواند به خوبی منشأ تحولات فراوان در حوزه‌های مختلف جامعه باشد.

ایکنا ـ بسیج حقوقدانان چه برنامه‌هایی برای هفته بسیج تدارک دیده است؟

برنامه‌های مختلفی در موضوعاتی همچون آموزش همگانی، جهاد تبیین، مشاوره‌های حقوقی رایگان، حضور در زندان‌ها، آزادسازی زندانیان، بررسی پرونده‌های حقوقی ایران از جمله پرونده سردار شهید سلیمانی، برگزاری همایش‌های متعدد رفع موانع حقوقی برای تولیدگران در راستای تحقق شعار سال و ... از سوی سازمان بسیج حقوقدانان طی هفته گرامیداشت بسیج اجرا خواهد شد.

همچنین، برنامه‌های عدیده‌ای همچون طرح «هزار مسجد و هزار مصلای کشور» نیز از دیگر برنامه‌های سازمان بسیج حقوقدانان در این ایام خواهد بود. طی اجرای این طرح، حقوقدانان بسیجی در هزار مسجد و مصلای سراسر کشور حضور یافته و مشاوره‌ها و راهنمایی‌های حقوقی رایگان در اختیار آحاد مردم و نیازمندان به این مشاوره‌ها قرار خواهند داد.

ایکنا ـ توصیه شما به حقوقدانان کشور برای حضور بیشتر در میان مردم و خدمت‌رسانی به محرومان چیست؟

جامعه حقوقدانی کشور امروز باید در مسیر منویات معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و نیز شهدای والامقام ایران اسلامی حرکت کرده و هر چه بیشتر نسبت به خدمت‌رسانی به مردم شهیدپرور ایران اسلامی گام بردارند و تا جایی که می‌توانند گره از مشکلات حقوقی مردم باز کنند.

حقوقدانان باید در مسیر کمک به دستگاه قضایی و نیز کمک به نهادهایی همچون وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی در مورد مسائل مربوط به حقوق بین‌الملل، وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات حکومتی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و ... گام بردارند تا مسیر دستیابی به تحقق عدالت اجتماعی در جامعه به خوبی فراهم شود. امروز رسالت سازمان بسیج حقوقدانان، تحقق دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است.

انتهای پیام
captcha