شکایت فعالان بحرینی از مسئولان مسابقات فرمول یک برای نقض حقوق بشر
کد خبر: 4095522
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

شکایت فعالان بحرینی از مسئولان مسابقات فرمول یک برای نقض حقوق بشر

دو فعال بحرینی که به خاطر اعتراض به برگزاری مسابقات فرمول یک در این کشور از سوی حکومت آل خلیفه شکنجه شدند، از مسئولان فرمول یک به خاطر نقض حقوق بشر شکایت کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، نجاح یوسف و هاجر منصور که به دلیل اعتراض خود به مسابقات جایزه بزرگ بحرین مورد شکنجه قرار گرفتند، شکایتی قانونی علیه فرمول یک ارائه و اعلام کردند که این شرکت پس از تعهد به رعایت استانداردهای حقوق بشری آنها را نقض کرده است.
این افراد و همچنین مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین مستقر در بریتانیا که یکی از طرفین شکایت است، تأکید کردند که فرمول یک بررسی‌های حقوق بشری را اعمال نکرده است. 

شاکیان هفته گذشته به سازمان نقطه تماس ملی بریتانیا (UK NCP) که بخشی از وزارت تجارت بین‌الملل بریتانیا و مسئول رسیدگی به شکایات علیه شرکت‌های انگلیسی است که دستورالعمل‌های سازمان بین‌ دولتی همکاری اقتصادی و توسعه را نقض می‌کنند، شکایتی ارسال کردند؛ این سازمان تصمیم خواهد گرفت که آیا این اتهامات را بررسی کند یا خیر.

نجاح یوسف که به دلیل انتقاد از فرمول یک در شبکه‌های اجتماعی به مدت سه سال زندانی و شکنجه شده بود، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که از عدم واکنش فرمول یک ناامید شده است.

او افزود: «زندگی من برای همیشه به خاطر این مسابقه تغییر کرده است. اینکه فرمول یک پیام‌های من را نادیده می‌گیرد، دلخراش است. من برای رسیدن به عدالت به کمک آنها نیاز دارم. به نظر می‌رسد آنها فقط به دنبال سود هستند.»

هاجر منصور نیز به نوبه خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که شخصاً خطر مشارکت در طرح این شکایت را احساس می‌کند.

او افزود: «پسر من در حال حاضر در حال گذراندن حکم خودسرانه زندان به اتهامات ساختگی است که تا حدی به دلیل تمایل به انتقام از فعالیت حقوق بشری ما از جمله اعتراض به برگزاری فرمول یک است. عدم تأیید دریافت پیام ما و پاسخگویی به آن به حقوق بشر آسیب بیشتری می‌زند.»

مدیریت فرمول یک به دنبال اقدامات قانونی مشابهی که توسط مدافعان حقوق بشر در بحرین انجام شده بود، سیاست‌های حقوق بشری وضع کرده بود، اما شاکیان می‌گویند که فرمول یک در اجرای این سیاست یا حتی پاسخگویی به نامه‌های آنها کوتاهی کرده است.

انتهای پیام
captcha