به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سلیمان صالح در مقالهای به بررسی نقش سینمای آمریکا (هالیوود) در ایجاد اسلامهراسی در راستای تحقق اهداف دولتمردان و سیستم حکومتی آمریکا پرداخته و به صورت مشخص فیلم «مقررات درگیری» (Rules of Engagement) به کارگردانی «ویلیام فریدکین» را ارزیابی کرده است.
فیلم مقرارت درگیری که در سال 2000 ساخته شده است، تصویری قالبی و منفی از مسلمانان را به تصویر میکشد تا تجاوز آمریکا به کشورهای آنها را توجیه کند و داستان آن از روبهروی سفارت ایالات متحده در صنعا آغاز میشود. جایی که گروهی معترض تظاهراتی را علیه آمریکا به راهانداخته و اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت سفارت این کشور میکنند.
در این فیلم عربها بهگونهای به تصویر کشیده میشوند که گویی کشتن آنها ضروری و قابل توجیه است. حتی اگر کودک باشند هم مستحق مرگ هستند.
فیلم در تلاش است تا قهرمان داستان را که یک نظامی حاضر در جنگ ویتنام بوده است، فردی حکیم و دانا نشان دهد که تنها برای دفاع از خود است که دستور به کشتن یمنیها میدهد.
سازندگان فیلم برای اینکه تصویر منفی از اعراب ارائه دهند، صنعا پایتخت یمن را شهری کاملاً عقبمانده و به دور از تمدن به تصویر میکشند که مردمانی عقبمانده و غیرمتمدن را در خود جای داده است. کسانی که دائماً میل به خشونت دارند و به همین دلیل است که زندگی آنها اهمیتی نخواهد داشت.
فیلم در تلاش است تا جغرافیا، تاریخ و ساکنان منطقه هدف را بهگونهای به هم ربط دهد تا از طریق آن مقدمهای برای گفتمان اصلی سینمای هالیوود پیدا کند: ارتباط بین اسلام و عقبماندگی.
با ارائه چنین ذهنیتی است که مخاطب این فیلم برخورد با معترضان ابتدای فیلم و در مقابل سفارت آمریکا در صنعا را قابل توجیه میداند و به تصویری از اسلام و مسلمانان میرسد که خواسته تهیهکنندگان و کارگردان فیلم است.
انتهای پیام