مقامات مسئول در زمان ساخت متروپل کجا بوده‌اند!؟
کد خبر: 4061788
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
انتقاد تند خطیب جمعه تهران:

مقامات مسئول در زمان ساخت متروپل کجا بوده‌اند!؟

حجت‎الاسلام والمسلمین ابوترابی‎فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه متروپل آبادان و با بیان اینکه از دولت محترم می‌خواهیم که قانون‌مداری و نظارت بر حسن اجرای قانون را به طور جدی در دستورکار داشته باشد، متذکر شد: مقامات مسئول می‌گویند هیچ ضابطه و قانونی در پروژه متروپل رعایت نشده است! اینکه نمی‌شود مقامات مسئول نظام مهندسی کشور این جمله را بگویند، واقعاً من نمی‌‎دانم این مقامات مسئول کجا بوده‌اند.

حجت‎الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، سیزدهم خرداد، در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: نظریه دولت در اندیشه اسلامی و مبانی دینی آکنده از ارزش‌های اخلاقی و انسانی است و به معنای واقعی کلمه دارای ساختار و هندسه ویژه‌ای است.

وی افزود: در مدرسه قرآن و اهل بیت، عدالت و آزادی و امامت با هم پیوندی ناگسستنی دارند. تجربه حاکمیت پنج ساله امیرالمؤمنین(ع) که مهمترین پشتوانه تئوری‌سازی در حوزه حکمرانی دینی است، عدالت، آزادی، ارزش‌‎های اخلاقی، خصائص و ویژگی‌های حکمرانان، حقوق ملت و دفاع از مظلوم از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: نظریه دولت در نهج‌البلاغه راه را برای دولت‌سازی، تمدن‌سازی و نظریه‌پردازی در تراز قرآن هموار می‌کند. امام علی(ع) می‌گویند که نقطه آغاز تمدن، انسان است. از نگاه ایشان در این فرمان حکمرانی بدون دانش، قانون، قانونمداری، عدالت، آراستگی به فضائل و ارزش‌های اخلاقی و بدون کارآمدی بی‌معناست. از نگاه این فرمان، تحقق دو آرمان کلیدی و فاخر از حکمرانی و سیاست‌ورزی فراهم آوردن زمینه رشد و تعالی فرد و جامعه و پاسخ به نیازهای مادی و معنوی و ساخت یک کشور مدرن است و در اینجا آراستگی مدیران ارشد و میانی به عدالت و تقوا حائز اهمیت است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه اخلاق و تمدن با هم پیوندی ناگسستنی دارند، گفت: امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر دستوری را صادر می‌کنند که براین اساس مأموریت نخست مالک اشتر آراستگی مقامات به عدالت و تقوا و تحکیم رابطه با خداست؛ این یعنی پیوند سیاست با توحید و عدالت. حضرت امیر(ع) در ادامه به مالک دستور دادند که نماد قانون باشد و فرمودند که مالک تصمیمات تو باید منبعث از قرآن باشد.

وی بیان کرد: کسانی که در این نظام سیاسی از صندلی و تریبون و موقعیتی برخوردارند باید مراقب باشند براساس موازین دینی و شرعی و قرآنی و مستحبات و مکروهات حرکت کنند. این مسیر، مسیر سعادت و عزت است؛ یعنی دغدغه اصلاح خویشتن را داشتن؛ اگر دغدغه اصلاح خویش را نداشته باشیم نمی‌توان در مسیر اصلاح جامعه قدم برداشت، پس ابتدا باید خود را اصلاح کرد.

امام جمعه موقت تهران گفت: همچنین امیرالمؤمنین(ع) در یکی دیگر از دستوراتی که به مالک دادند، گفتند که او در مسیر یاری خدا قدم بردارد و در این مسیر باید عقل خود را با علم و وحی پرورش داد. در پرتو عقلانیت تربیت‌شده مدرسه وحی می‌توان مدیر شایسته باشید.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با تبریک ولادت حضرت معصومه(س) به سفر رئیس جمهور به شهرستان‎های استان تهران اشاره کرد و گفت: از رئیس جمهور محترم برای حضور میدانی تشکر می‌کنم و امیدوارم که این سفرها به راهکارهای برون‌رفت از تنگناها منجر شود و این راه را هموار کند. باید در نظر داشت که تهران قلب تپنده ایران است و تهران یعنی مرکز ارائه خدمات به ملت ایران. در شورای اداری استان تهران که با حضور رئیس جمهور و مقامات مسئول تشکیل شد تصمیمات مهمی برای استان تهران گرفته شد.

وی در همین رابطه افزود: حدود 16 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات شرکت‌های عمومی و دولتی برای پیشبرد 147 طرح زیرساختی در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، امدادرسانی، حمل و نقل ریلی و آب و فاضلاب و بیش از 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌های سرمایه‌گذاری اشتغال‌زا تخصیص داده شد. بنده از سوی مردم از تلاش استاندار سختکوش و مدیران استان تهران تشکر می‌‎کنم. امیداورم با رصد چالش‌هایی که مردم عزیز با آن روبه‌رو هستند به ویژه در حوزه بحث قیمت‌ها با برنامه میان‌مدت و بلندمدت بتوان این چالش‌ها را حل کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در حوزه اقتصادی مانند برنامه‌های دفاعی نیازمند برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت هستیم، عنوان کرد: ملت عزیز ایران که در سایه امنیت و اقتدار دست استکبار را کوتاه کرده‌اید، این موفقیت ثمره هشت سال دفاع مقدس و سه دهه فرماندهی مبتنی بر علم و دانش فرماندهی معظم کل قوا و زنان و مردانی است که در حوزه علم و دانش تربیت شده‌اند، بوده است. تلاش طهرانی‌مقدم‌ها و سردار سلیمانی‌ها و استقامت ملت ایران و خون شهدا و زخم‌‎های عزت‌آفرین جانبازان در حوزه دفاعی نتیجه داده و در حوزه اقتصادی هم باید با صبر در جهت اصلاحات اقتصادی حرکت کرد. اصلاحات روزمره و کوتاه‌مدت وضعیت را بدتر می‌کند، لذا نگاه دولتمردان و مردم عزیز میان‌‎مدت و بلندمدت باشد.

ابوترابی‌فرد با اشاره به حادثه متروپل در آبادن گفت: باید عظمت آبادان را برای درک جامعه جهانی تکرار کنیم. آبادان شهری است که درحالی که در زمان جنگ تحمیلی، هزاران زن و مرد و کودک به مدت 349 روز تحت محاصره دشمن قرار داشتند، اجازه ندادند که این شهر در محاصره همه قدرت‌های شیطانی سقوط کند و پس از 349 روز با فرمان امام راحل مبنی بر شکستن محاصره آبادان، لشگر 77 خراسان و قهرمانان سپاه و نیروهای مردمی در 24 ساعت و در برابر دیدگان بهت‌زده جهان رفع محاصره آبادان را رقم زدند.

وی بیان کرد: فاجعه تأسف‌بار ریزش ساختمان متروپل برای ملت عزیز و مردم شریف ایران به ویژه مردم قهرمان آبادان یک حادثه جانکاه و سخت است و باید در محضر مردم شریف آبادان عرض ادب و تسلیت داشت.

وی با بیان اینکه ما در برابر این حادثه مسئول هستیم، ادامه داد: برادران و خواهران عزیز در سایه حرکت علمی جمهوری اسلامی ایران امروز مهندسی کشور به اذعان همه صاحب نظران از یک جایگاه فاخر و برجسته برخوردار است. دانش و علم مهندسی در ایران گوی سبقت را از قدرت‌های مهندسی ربوده است. چهره‌های تربیت‌شده در حوزه مهندسی یک ظرفیت بی‌بدیل هستند و از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده کرده‌ایم که حوزه هسته‌ای و نانو محصول همین دانش و نیروی انسانی تربیت‌شده است.

ابوترابی‌فرد یادآور شد: نظام ملی ساخت و ساز، نظام فنی و اجرایی کشور عمر طولانی دارد. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال 1374 تصویب شده و بیش از ربع قرن از عمر آن می‌گذرد و این قانون ظرفیت ارزشمندی را برای ارتقای ساخت و ساز در کشور فراهم کرده است. قانون تعاریف محدوده حریم شهر، روستاها و شهرک راه را برای ارتقای ساخت و ساز در کشور هموار کرده است.

وی با اشاره به وظایفت قانونی مسئولان در نظارت بر ساخت‌وسازها گفت: شهرداری‌ها مسئولیت هرگونه نظارت بر ساخت‌وساز و توسعه و عمران را دارند. قانون این مسئولیت را بر شانه آنها نهاده است. وزارت مسکن و شهرسازی براساس قانون نظارت عالیه بر ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ساخت و ساز را دارد، لذا بدون تردید اگر ضوابط و قوانین به درستی حاکم باشد، با مدیریت توانمند، متعهد، انقلابی و سختکوش و نیز با نظارت سازمانی و فراسازمانی شاهد وقوع چنین حوادثی نخواهیم بود.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه از دولت محترم می‌خواهیم که قانون‌مداری و نظارت بر حسن اجرای قانون را به طور جدی در دستورکار داشته باشد، متذکر شد: مقامات مسئول می‌گویند هیچ ضابطه و قانونی در پروژه متروپل رعایت نشده است! اینکه نمی‌شود مقامات مسئول نظام مهندسی کشور این جمله را بگویند، واقعاً من نمی‌‎دانم این مقامات مسئول کجا بوده‌اند.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی یکی از نهادهای علمی منطقه است و مایه آبروی ایران محسوب می‌شود. این پژوهشکده گزارش می‌دهد هیچ نظارتی بر روی  ساخت‌وساز متروپل انجام نشده و طبق دستور رهبری  باید کسانی که مقصر این فاجعه بوده‌اند شناسایی شوند و با اشد مجازات با آنها برخورد شود و ریشه این بی‌نظمی‌ها و بی‌قانونی در کشور برچیده شود.

وی با اشاره به سالروز رحلت امام خمینی(ره) گفت: بیانات و رفتار سیاسی امام خمینی(ره) تصویر روشنی از فلسفه سیاست در اسلام است؛ امام راحل از دوران نوجوانی تلاش کردند که سخن امام علی(ع) را سرلوحه کار خود قرار دهند. امام بزرگوار عارف بالله بودند، زیرا حیات، سکوت، جنگ، قیام و جهاد ایشان مبتنی بر قرآن و سخنان امیرالمؤمنین علی(ع) بود. ایشان تربیت‌شده محضر قرآن کریم بودند و قلبی آراسته به زهد در زندگی دنیوی داشتند.

انتهای پیام
captcha