نقش سردار سلیمانی قابل حذف نبود + فیلم
کد خبر: 4034596
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
گزارش ایکنا از رونمایی مستند «شبی که طوفان شد»

نقش سردار سلیمانی قابل حذف نبود + فیلم

نشست معرفی مستند «شبی که طوفان شد»، روایتی از نقش سردار قاسم سلیمانی و لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات والفجر ۸ امروز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه در بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست معرفی مستند «شبی که طوفان شد»، روایتی از نقش سردار قاسم سلیمانی و لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات والفجر ۸ امروز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه در بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی برگزار شد.

۲۰ بهمن ماه ۱۳۶۴ شروع این عملیات است که یکی از نتایج این عملیات تصرف شبه جزیره فاو و نقطه عطف آن عبور از رود اروند بود.

مستند «شبی که طوفان شد» به کارگردانی امیر عسکری به مدت ۵۰ دقیقه است که در آن مصاحبه‌ای با حاج قاسم سلیمانی و تصاویر آرشیوی از دفاع مقدس به چشم می‌خورد. مدت تحقیق و پژوهش این مستند و تصویربرداری آن شش ماه طول کشیده است.

از دیگر مستندهای کار شده این کارگردان می‌شود به «بچه‌های حاج قاسم» اشاره کرد.

امیر عسکری کارگردان مستند «شبی که طوفان شد» در این نشست بیان کرد: گردان استان کرمان در جنگ تحمیلی در 25 عملیات شرکت داشت و حاج قاسم فرمانده 22 عملیات بود. تیپ ثارالله از عملیات فتح‌المبین تشکیل شد.

مکتب حاج قاسم از مستند «شبی که طوفان شد» کرد

وی ادامه داد: مصاحبه با حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۲ انجام شد. بخش‌هایی از این فیلم از آرشیو حضور فرماندهان در مناطق جنگی استفاده شده است. حاج قاسم در تولید این مستند تاکید داشتند که تنها در رابطه با لشکر ثارالله موضوع آن باشد و به نقش او پرداخته نشود اما نقش ایشان به قدری پررنگ بود که امکان صرف‌ نظر کردن از وی نبود.

این کارگردان افزود: تمام عملیات‌ها درحال کار و مستندنگاری است. تدوین و نویسندگی این کار بر عهده آقای پوریا نجفی انجام شده است و به خاطر آشنایی که با حاج قاسم داشتند کار را آسان کرد.

مکتب حاج قاسم از مستند «شبی که طوفان شد» کرد

عسکری تصریح کرد: ما فقط در این مستند به شب عملیات پرداختیم و روزهای بعد از عملیات در آن وجود ندارد و به خاطر محدودیت زمانی نتوانستیم بخش‌های دیگر را نشان دهیم. اگر می‌خواستیم به بخش‌های دیگر بپردازیم باید در چند قسمت نشان می‌دادیم.

وی خاطرنشان کرد: شهید شاخص ما در این مستند شهید حاج احمد امینی فرمانده گردان غواص است که حاج قاسم به عنوان علمدار لشکر ثارالله از او یاد می‌کردند. این مستند در ۲۰ بهمن‌ ماه از طریق صداوسیما پخش خواهد شد.

مکتب حاج قاسم از مستند «شبی که طوفان شد» کرد

پوریا نجفی، نویسنده و تدوینگر این مستند که در این نشست حضور داشت از خاطرات خود در هنگام تولید این اثر گفت: گاهی اوقات در کار مشکلاتی پیش می‌آید و اصطلاحاً گره می‌خورد؛ هنگام این مشکلات با حضور بر مزار حاج قاسم از وی کمک می‌خواستیم تا مشکلات برطرف شود.

مکتب حاج قاسم از مستند «شبی که طوفان شد» کرد

در انتهای این نشست از پوستر مستند «شبی که طوفان شد» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha