افزایش گردشگر در شهر‌های زیارتی/ مراکز اقامتی در نوروز افزایش قیمت ندارند + صوت
کد خبر: 4032918
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
شالبافیان در گفت‌وگو با ایکنا تببین کرد؛

افزایش گردشگر در شهر‌های زیارتی/ مراکز اقامتی در نوروز افزایش قیمت ندارند + صوت

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برنامه معاونت گردشگری برای تسهیل سفر‌های نوروزی سخن به میان آورد و تصریح کرد: در ایام نوروز ۱۴۰۱ برای مراکز اقامتی هیچ افزایش نرخی نخواهیم داشت.

علی اصغر شالبافیان

به گزارش ایکنا، بی‌توجهی به ظرفیت‌های عرصه گردشگری در کنار مشکلاتی که تحریم و کرونا به وجود آورده‌اند، باعث شده بسیاری از فعالان صنعت گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی قرار گیرند. ایران از نظر ظرفیت‌های بالقوه گردشگری شرایط بسیار مطلوبی دارد و در صورت استفاده از این ظرفیت‌ها، می‌توانیم در میان اصلی‌ترین مقاصد گردشگری منطقه قرار گیریم. متأسفانه تاکنون به ظرفیت‌های این بخش توجه چندانی نشده است.

در گفت‌وگوی پیش رو با علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صحبت کرده‌ایم و نظر وی را در مورد چگونگی توسعه صنعت گردشگری با وجود شیوع سویه‌های جدید کرونا و سفر‌های نوروزی و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی جویا شده‌ایم. شالبافیان از سال ۱۳۸۷ عضو هیئت علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان است. وی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی، عضو هیئت مدیره و نایب رئیس هیئت مدیره شرکتی متعلق به آستان قدس رضوی، عضو هیئت مدیره مجتمع‌های فرهنگی رفاهی ولایت (مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور)، عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مشاور سرمایه‌گذاری صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بوده است.

علی‌اصغر شالبافیان در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین لزوم توجه ویژه به گردشگری زیارت پرداخت و گفت: خوشبختانه با از سرگیری صدور روادید و گشایش شدن مرز‌ها، تقاضای بسیار خوبی در حوزه سفر‌های زیارتی داشتیم و بر همین اساس بسیاری از اقامتگاه‌های کشور خصوصاً اقامتگاه‌های واقع در شهر‌های زیارتی درصد جذب گردشگر خوبی را تجربه کردند. البته مراکز اقامتی کشور شاهد افزایش چشمگیر تعرفه حامل‌های انرژی بودند که درصدد ارائه یک طرح به دولت هستیم تا حوزه گردشگری از برخی معافیت‌ها بهره‌مند شوند که اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت تمام شده ارائه خدمات کمتر خواهد شد در نتیجه مردم سفر‌های ارزان‌تری را تجربه می‌کنند.

چگونگی توسعه صنعت گردشگری با وجود شیوع سویه‌های جدید کرونا

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین درباره تأثیر سویه امیکرون بر گردشگری نیز سخن گفت و اظهار کرد: شیوع سویه‌های جدید کرونا نیز بیم‌هایی را درباره چگونگی توسعه صنعت گردشگری فراهم کرده است، اما مسئولان صنعت گردشگری از ابتدای شیوع کرونا بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌اند. وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همواره در این زمینه پیشگام بوده، به گونه‌ای که موضوع نظارت بر این سازمان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

کد

وی در ادامه از برنامه معاونت گردشگری برای تسهیل سفر‌های نوروزی نیز سخن به میان آورد و گفت: اولین نکته در مورد سفر‌های نوروزی این است که استان‌ها بتوانند آماده پذیرایی از مسافران نوروزی باشند؛ در این راستا ستاد سفر‌های استانی را به ریاست استانداران فعال کرده‌ایم و تمام دستگاه‌های اجرایی استان‌ها جزو ستاد هستند. علاوه‌ بر این در ستاد، همه موضوعات سفر‌های استانی از جمله نحوه ورود گردشگران به استان‌ها، محل اقامت آن‌ها، مشکلاتی که ممکن است حین اقامت با آن‌ها مواجه شوند و نیازمندی‌هایی که دستگاه‌های اجرایی باید برای ارائه خدمات مطلوب تأمین کنند، توجه شده و تقریباً به جز چهار یا پنج استان، بقیه استان‌ها ستاد‌های سفر خود را تشکیل داده‌اند، بنابراین امیدواریم افزایش تقاضای سفر‌ها در نوروز با همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به خوبی مدیریت شود.

در نوروز افزایش نرخ برای مراکز اقامتی نداریم

شالبافیان با بیان اینکه برای تسهیل سفر‌های داخلی در ایام نوروز ۱۴۰۱ برای مراکز اقامتی هیچ افزایش نرخی نخواهیم داشت، اظهار کرد: در حوزه حمل‌ونقل هوایی هماهنگی‌هایی خواهیم داشت که به نحوی افزایش قیمت بلیت‌های هوایی مدیریت شود، در هر صورت امیدواریم بخشی از روند کاهشی ورود گردشگران که به‌واسطه شیوع کرونا اتفاق افتاد، در سال آینده با فروکش‌کردن این بیماری جبران شود و بتوان از ظرفیت گردشگری ورودی به کشور به خوبی بهره‌مند شویم.

کد
 
شالبافیان در پایان به فرصت‌ها و چالش‌های ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی که در حال حاضر برپاست اشاره کرد و گفت: مزیت اصلی ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی هم‌افزایی بین فعالان دو حوزه است که خود این موضوع می‌تواند نقاط اشتراک زیادی بین این افراد ایجاد کند. البته شناخت معایب و مزایای این نمایشگاه سبب شد که گروهی را مأمور آسیب‌شناسی و بررسی نقاط ضعف و قوت برگزاری همزمان دو نمایشگاه کردیم و امیدواریم پس از اتمام نمایشگاه، با توجه به نتایج ارزیابی این گروه بتوانیم برای سال آینده نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.
انتهای پیام
captcha