برگزاری نشست «منجی عالم و عصر حاضر» در آمل
کد خبر: 4024409
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

برگزاری نشست «منجی عالم و عصر حاضر» در آمل

نشست علمی ـ کاربردی «منجی عالم و عصر حاضر» شب گذشته، هفتم دی‌ ماه در آمل برگزار شد.

نشست علمی _کاربردی «منجی عالم و عصر حاضر» به گزارش ایکنا از مازندران، نشست علمی ـ کاربردی «منجی عالم و عصر حاضر» شب گذشته، هفتم دی‌ ماه به همت انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه محمدحسین شیرافکن، مدرس حوزه و دانشگاه برگزار شد.

شیرافکن در این نشست با اشاره به فلسفه غیبت، اظهار کرد: مصونیت از بیعت با ستمکاران یکی از دلایل غیبت منجی است و حضرت ولی‌عصر(عج) بیش از رسیدن وقت ظهور و مأمور شدن قیام، ناچار نمی‌شود که مانند پدران و بزرگوارانش از راه تقیه به خلفای وقت بیعت کند. امام حسن(ع) می‌فرماید: خدای تبارک و تعالی ولادت اورا مخفی می‌کند و شخص او را از دیده‌ها پنهان می‌سازد تا هنگامی که ظهور می‌کند در گردن او بیعت با کسی نباشد(هیچ عهدی برگردن امام زمان (عج) وجود ندارد).

وی افزود: اسحاق ابن یعقوب از امام زمان(عج) نقل می‌کند هر یک از پدرانم بیعت کلی از طاغوت‌های زمان به گردنشان بود ولی من در حالی قیام خواهم کرد که بیعت هیچ طاغوتی به گردنم نباشد.

شیرافکن تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث در معارف اسلامی، بیعت و نقض بیعت است بیعت یعنی تعهد کردن، تعهد آن‌قدر اهمیت دارد که در روایات یکی از نشانه‌های اهل ایمان متعهد بودن به تعهدشان است؛ لذا اگر امام عهد ببندد پایبند بر عهد است پس قیام نمی‌تواند بکند. امام حسن(ع) وقتی به زور بیعت با معاویه می‌کند پایبند به بیعتشان بود امام هیچ وقت خلف وعده نکرد و همیشه به عهدشان مسؤلیت داشتند.

وی جداسازی مؤمنان واقعی را از دیگر دلایل غیبت منجی دانست و ادامه داد: امام صادق(ع) پس از بیان تأخیر فراوان کیفر قوم نوح(ع) می‌فرماید: غیبت قائم به طول می‌انجام تا حق روشن شود، ایمان محض از تیرگی پاک شود و از شیعیان هرکس سرشت ناپاک دارد، اگر امکانات وسیع و امن و امان گسترده در عهد قائم (عج) آگاه شود، منافقانه رفتار کند و با ارتداد آنها خالص و ناخالص از یکدیگر جدا شوند.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: همچنین در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که حضرت فرمود: قائم قبل قیامش غیبتی دارد: گفتم چرا؟ فرمود: او منتظر است اما خداوند دوست دارد شیعه را آزمایش کند، آن‌گاه منتقدان و طرفداران باطل به شک می‌افتند.

وی ادامه داد: جابر می‌گوید: به امام باقر(ع) عرض کردم، فرج شما چه هنگام خواهد بود؟ فرمود: دور است، دور است، فرج ما پیش نخواهد آمد تا اینکه غربال شوید باز غربال شوید تا اینکه ناخالصی از بین برود و صافی باقی بماند.

شیرافکن آماده شدن اوضاع جهان را یکی دیگر از دلیل غیبت دانست و بیان کرد: یکی از حکمت‌های غیبت، آمادگی فکری برای آن حضرت است زیرا روش و سیره آن حضرت، رعایت امور ظاهری و حکم به ظواهر نیست بلکه او بر اساس واقعیات و بدون تقیه و بدون مسامحه به احقاق حقوق و رد مظالم و برقراری عدالت واقعی و اجرای تمام احکام اسلامی می‌پردازد.

یادآور می‌شود که در پایان این نشست پرسش و پاسخ بین دانشجو و استاد در مورد غربالگری در آخرالزمان مطرح شد و تأکید شد از مهم‌ترین اعمال شیعیان در زمان غیبت ازدیاد ایمان است که با تلاوت قرآن و توسل به اهل بیت(ع) تحقق یافته و از لغزش در امان خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha