برگزیدگان جشنواره «قربان تا غدیر» معرفی شدند
کد خبر: 4014187
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴

برگزیدگان جشنواره «قربان تا غدیر» معرفی شدند

برگزیدگان دومین جشنواره سراسری شبیه‌خوانی قربان تا غدیر در مراسمی با حضور اصحاب تعزیه در پردیس تئاتر تهران معرفی شدند.

برگزیدگان جشنواره قربان تا غدیر معرفی شدندبه گزارش ایکنا، آیین افتتاحیه دومین جشنواره سراسری شبیه‌خوانی قربان تا غدیر با حضور مدیران جشنواره و اصحاب تعزیه در پردیس تئاتر تهران امروز 26 آبان‌ماه برگزار شد. در ابتدای مراسم حاج حسین خاتمی، مدیر مجمع تعزیه آل طاها بیان کرد: تلاش می‌کنیم برای دوره سوم جشنواره، دقت و تلاشمان را بالاتر ببریم تا کارها شکلی فاخر‌تر داشته باشند. از دوستانی که در این رویداد شرکت می‌کنند، خواهش داریم در انتخاب تعزیه‌ها دقت نظر بیشتری فرمایند چون نو بودن و اجرای آگاهانه تعزیه، جزء امتیازات این جشنواره است.

وی افزود: متاسفانه در تعزیه کشورمان فردی را نداریم که بالا سر این هنر بوده و از آن مراقبت کند، والا اگر چنین نبود، الان باید وضعیت بهتری را برای تعزیه شاهد بودیم. لازم به ذکر است هر کس که در تعزیه کار می‌کند، متصور است که در راه امام حسین (ع) قدم بر می‌دارد، اما برخی مواقع به واسطه برخی ناآگاهی‌ها ممکن است کارشان در جهت خلاف عمل کند.

این تعزیه‌خوان پیشکسوت گفت: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که به بصیرت خود بیافزاییم، اما متاسفانه به این امر چندان توجهی نمی‌کنیم. توصیه من این است که کارهای‌مان در تعزیه شکلی تقلیدی نداشته باشد، به همین جهت می‌بایست اطلاعات خودمان را بالا برده و از کتاب‌هایی که علما آن را تایید می‌کنند برای بالا بردن سوادمان در تعزیه بهره ببریم.

برگزیدگان جشنواره «قربان تا غدیر» معرفی شدند

وی با بیان اینکه هیچ یک از علما از تعزیه ایراد نگرفته‌اند، تاکید کرد: در هیچ کجای تاریخ اسلام نیامده که علما از تعزیه ایراد گرفته باشند، بلکه آنها با ایجاد وهن مشکل دارند. این نکته را مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار داده و گفته‌اند تعزیه‌ای را می‌پسندند که آگاهی بخش و درست باشد.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: ان‌شاءالله در دوره سوم آثار کیفیت بالاتری دارند. در این دوره موضوع امیرالمومنین‌(ع) محور تعزیه‌ها بود، اما در دوره سوم پنج تن آل عبا نیز به موضوعات این رویدادها ارزشی اضافه خواهد شد.

جشنواره‌ای برای انتقال کلام امیر

در ادامه مراسم سعید صادقی، خواننده ارزشی به اجرای برنامه پرداخت و سپس حسین عالم‌بخش، رئیس پردیس تئاتر تهران در سخنانی تصریح کرد: من و همکارانم خوشنودیم از اینکه میزبان جشنواره‌ای هستیم که در آن نقل حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام می‌شود؛ البته این مجموعه پیشتر نیز میزبان نقالان اهل بیت بوده است.

وی ادامه داد: درباره غریب بودن امیرالمؤمنین(ع) همین اندازه بس که اکثراً به فکر گرفتن حاجت هستند و به کلام امیرالمؤمنین‌(ع) توجهی ندارند. ولیکن این جشنواره سعی دارد کلام امیرالمؤمنین‌(ع) را به ما بگوید.

عالم بخش ادامه داد: یکی از تعزیه‌خوان‌های خوب کشورمان محسن میرزا علی در بستر بیماری است جا دارد همین جا برای او آرزوی شفای عاجل کنیم تا در سومین دوره شاهد اجرای او در مراسم اختتامیه باشیم. لازم به ذکر است پردیس تئاتر تهران همواره سعی کرده در مسیر حمایت از تعزیه قدم بردارد، چرا که معتقد است این هنر شکلی مقدس دارد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونایی نیز پردیس تئاتر تهران از تعزیه حمایت کرده، توضیح داد: در دو سال اخیر با اجرای تعزیه در محیط‌های باز و به صورت آنلاین تلاش کردیم به هنر تعزیه کمک کنیم. درضمن امیدواریم این مکان در آینده نزدیک به محل و پاتوقی برای تعزیه خوان‌ها و اجرای این هنر مقدس تبدیل شود.

برگزیدگان جشنواره قربان تا غدیر معرفی شدند

در بخش دیگری از این مراسم، گروه قاسم بن الحسن(ع) به اجرای تعزیه پرداخت سپس سرهنگ جواد مغروری، فرمانده مقاومت بسیج مالک اشتر اظهار کرد: یاد و خاطره شهدا انقلاب به ویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم. حاج قاسم سلیمانی در میان ما نیست اما عزت، نامش و راهش همیشه در این سرزمین باقی است. حاج قاسم باعث شد امنیت کشور برقرار شود و ما راحت زندگی کنیم.

وی اضافه کرد: امروز انقلاب اسلامی در خارج بسیار درخشان خود را نشان داده است هرچند در داخل برخی ناکارآمدی‌ها وجود دارد. به نظر من اگر در داخل نیز فرهنگ عاشورایی در تمامی ارکان حاکم شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی در خاتمه سخنانش تأکید کرد: هنر زبانی گویا و جذاب برای بیان آرمان‌ها و اهداف عاشوراست در همین رابطه، بسیج تلاش خواهد کرد تا از این هنر برای اشاعه آموزه‌های عاشورایی بهره برد.

در ادامه اختتامیه از؛ حسین عالم بخش رئیس پردیس تئاتر تهران، داوود خوانساری، محمد منتهای، محسن خدا مرادی، رحیم نادعلی، بابک تن. محمد جعفر گرامی، فروغ بهروزی، حسین موسی‌زاده و مقدم کوهی تجلیل شد.

برگزیدگان جشنواره «قربان تا غدیر» معرفی شدند

در پایان مراسم برگزیدگان دومین دوره جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

گروه برتر

محمد مهدی نخعی (گروه باب الحوائج)، حبیب بیاتی (گروه عشاق الحسین)، مهدی مظفری(گروه امام موسی بن جعفر علیه السلام)، اسدالله بیگدلی (گروه قاصد عاشورا)، علی عزیزی (گروه متوسلین به حضرت علی اکبر علیه السلام) و علی رضا سعیدی (گروه غدیر)

طبل بزرگ: علی رضا رضایی

طبل ریز: حمید رضا محمدزاده، علی رضا گرگانی و محمد یاسین شیر محمدی

جامه‌داری: حسن پزشکپور

طفل‌خوانی: محمدیوسف بیگدلی

چوپان خوانی: مهدی کلانتری

زنانه‌خوانی: مهدی نوروزی و حمزه کاظمی

تخت خوانی: احسان خردبین و حسن برکتی

ترومپت: فرهاد شیخی، مجید ربانی و مجتبی کریمی

بخش معین البکا: حاج محمد بخشی نیا، حاج محمد رضایی، رضا حیدری، مرتضی صفاریان ابوالفضل منبت کار

بخش امام‌خوانی: حسن گلختمی و محسن گیوه کش

شهادت‌خوانی: ابوالفضل صابری و علی گلی

سرپا خوانی: امیر حدادی

انتهای پیام
captcha