هنر تذهیب در ایران مهجور است
کد خبر: 4011283
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
باباعلی در گفت‌وگو با ایکنا:

هنر تذهیب در ایران مهجور است

مریم باباعلی؛ هنرمند تذهیب‌کار با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره ملکوت که به همت جهاددانشگاهی برگزار شد در دوران بی توجهی به هنر تذهیب بسیار شایسته بود، گفت: تذهیب با وجود اینکه هنری معنوی و اسلامی است متأسفانه در کشور ما بسیار کم‌رنگ است.

ایکنا به مناسبت برگزاری جشنواره ملکوت که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت میلاد پیامبر (ص) برگزار شد با برخی هنرمندان شرکت‌کننده گفت‌وگویی انجام داده است.

از هنرمندان شرکت‌کننده این نمایشگاه می‌توان به مریم باباعلی، هنرمند تذهیب‌کار اشاره کرد که به همین منظور با او به گفت‌وگو پرداختیم.

باباعلی از سال 1390 نقاشی را شروع کرده و دانش‌آموخته نقاشی ایرانی از دانشگاه هنر تهران با مدرک کارشناسی ارشد است. او نزد اساتید بهمن شریفی، جلیل جوکار، محمد مرادی و احسان قائمی مشق کرده و دوره‌های تذهیب را گذرانده است.

باباعلی در رابطه با وضعیت تذهیب در کشور ما به‌عنوان هنر اسلامی بیان کرد:‌ این هنر با توجه به اینکه یک هنر اسلامی است متأسفانه در کشور ما بسیار کم‌رنگ است و کم‌تر از سایر هنرها دیده می‌شود. حتی رشته نقاشی ایرانی با اینکه متقاضی بسیاری دارد اما از دانشگاه‌های علمی‌ کاربردی و پیام نور حذف شده است و دیگر تدریس نمی‌شود. در دوران کرونا اساتید به‌صورت خصوصی تدریس می‌کردند به خاطر شرایط بیماری کلاس‌های خود را تعطیل کردند و می‌توان گفت اوضاع در بخش این آموزش مساعد نیست.

تذهیب هنری اسلامی اما بسیار کم‌رنگ در کشور

این هنرمند افزود: تذهیب را به‌تنهایی می‌توان گفت که هنر اسلامی است اما وقتی به نگارگری و گل و مرغ نگاه می‌کنیم بیشتر هنر ایرانی است که به مضامین دینی و مذهبی نیز پرداخته است.

وی در رابطه با راهکارهایی که باید انجام داد تا این هنر در جامعه بیشتر مورد توجه واقع شود بیان کرد:‌ اولین و مهم‌ترین آن همین موضوع دانشگاه است و این رشته باید دوباره به سیستم آموزشی بازگردد. در مدارس نیز باید به این هنر پرداخت تا دانش‌آموزان با آن آشنایی داشته باشند. نام این رشته «زرنگاره» است به یاد دارم در دوران دانشگاه بسیاری از افراد هیچ اطلاعی نداشتند از این رشته و گمان می‌کردند که در رابطه با طلاسازی است که این نشان‌دهنده این است که حتی در شناخت و معرفی این هنر نیز دچار ضعف هستیم.

تذهیب هنری اسلامی اما بسیار کم‌رنگ در کشور

این تذهیب‌کار ادامه داد: ما بسیاری از این طرح‌ها و نقش‌های اسلیمی و ختایی را مدام در اطراف خود مثل طرح فرش‌ها کاشی‌ها می‌بینیم ولی کم‌تر شناختی نسبت به آن وجود دارد. چرا هیچ‌وقت به آن پرداخته نمی‌شود تا اندک شناختی نسبت به آن به وجود بیاید.

وی در رابطه نمایشگاهی که جهاد برگزار کرده است، بیان کرد: این نمایشگاه خوبی بود و دومین باری است که در این نمایشگاه شرکت کردم اما در کل بسیار عالی بود و از آن راضی هستم.

انتهای پیام
captcha