آخرین تحولات بحران روابط لبنان با عربستان سعودی
کد خبر: 4010651
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶

آخرین تحولات بحران روابط لبنان با عربستان سعودی

نخست‌وزیر لبنان پس از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور طی سخنانی به صورت تلویحی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان خواست تا استعفای خود را اعلام کند؛ این در حالی است که جورج قرداحی با تأکید بر مواضع قبلی خود گفت هرگز استعفا نخواهد داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان ، امروز (پنج شنبه) از  توافق با میشل عون رئیس‌جمهور این کشور بر سر نقشه راهی برای خروج از بحران روابط با عربستان خبر داد.

ریاست جمهوری لبنان در حساب رسمی خود در توییتر تأیید کرد که عون، صبح امروز با میقاتی در کاخ بعبدا دیدار کرد.

از سوی دیگر نجبیب میقاتی طی سخنانی به صورت تلویحی از جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان خواست تا استعفا دهد.

در همین حال، محافل نزدیک به جرج قرداحی اعلام کردند که وی در پاسخ به اظهارات نجیب میقاتی مبنی بر اینکه بهتر است منافع ملی لبنان را در نظر داشته باشد، اعلام کرده است که هرگز استعفا نخواهد داد و موضع وی درخصوص عربستان سعودی و جنگ یمن تغییر نکرده است.

در اقدامی دیگر دولت لبنان امروز (پنجشنبه)، در بیانیه‌ای حمله پهپادی اخیر ارتش یمن به تأسیسات نظامی عربستان سعودی را محکوم کرد؛ لبنان در بیانیه‌ای کم‌سابقه و پس از متشنج شدن روابطش با عربستان سعودی در ارتباط با حمله‌ای که ائتلاف سعودی روز سه‌شنبه هفته جاری مدعی شد آن را خنثی کرده است، اعلام کرد: ما این تلاش ناکام به واسطه دو پهپاد انتحاری برای تجاوز به عربستان سعودی را محکوم می‌کنیم.

وزارت امور خارجه لبنان در ادامه همچنین بر همبستگی خود با ریاض در برابر هرگونه حمله‌ای که حاکمیت، امنیت و ثبات این کشور را متزلزل می‌کند، تأکید کرد.

از سوی دیگر نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت که عربستان عصبانی است، زیرا علیرغم پول‌هایی که برای طرفداران خود در لبنان خرج کرده است، نتوانسته تصمیم گیری سیاسی در این کشور را تحت سلطه خود در آورد.

وی در گفت‌وگو با شبکه الاخباریه سوریه تأکید کرد: یکی از دلایل بحران کنونی این است که عربستان دیگر تحمل خسارت‌های خود در منطقه را ندارد، بنابراین هجمه این کشور علیه لبنان واکنش به این شکست‌ها است.

 روابط عربستان و لبنان در پی اظهارات جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان که یک ماه پیش از تصدی این پست در یک مصاحبه از جنگ عربستان علیه یمن انتقاد کرده بود، رو به تیرگی نهاد.

قرداحی در آن اظهارات، جنگ یمن را پوچ خوانده و از ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان خواسته بود تعدی علیه یمن را که، به گفته وی در آن انصارالله از خود دفاع می کند، متوقف کند.

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

عربستان سعودی و بحرین هر یک روز جمعه سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم شنبه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

انتهای پیام
captcha