کلیسای ارتودکس یونان و آموزش دینی در مراکز عمومی
کد خبر: 4010206
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

کلیسای ارتودکس یونان و آموزش دینی در مراکز عمومی

مسئله آموزش مسائل دینی در مراکز آموزشی عمومی سال‌هاست که از سوی کلیسای ارتودکس یونان پیگیری می‌شود و سازمان آموزش مرکز بین ارتودکس این کلیسا در تلاش است ضمن دانش‌افزایی کشیشان و کارکنان کلیسای یونان، آموزه‌های مذهبی را در اختیار عامه مردم به ویژه قشر جوان قرار دهد.

کلیسای ارتودکس یونان و آموزش دینی در مراکز عمومیبه گزارش ایکنا، مرکز بین ارتودکس کلیسای یونان در سال ۱۹۶۹ میلادی به همت «ایرونیموس اول»، اسقف اعظم پیشین یونان تأسیس شد. این مرکز که متعلق به کلیسای ارتودکس یونان است در سال ۱۹۹۹ میلادی طی قانون شماره ۱۹۹/۱۳۲ توسط دولت یونان به رسمیت شناخته شد. ریاست این مرکز در حال حاضر برعهده ایرونیموس دوم، اسقف اعظم آتن و سراسر یونان است که با هماهنگی و همکاری شورای کشیشان عالی‌رتبه و با هدف ایجاد وحدت میان کلیسا‌های داخل و خارج از این کشور به انجام وظایف خود می‌پردازد.

در خصوص تاریخچه این مرکز باید گفت که بلافاصله پس از تأسیس آن در ماه می سال ۱۹۶۹ از سوی ایرونیموس اول و قبل از به رسمیت شناخته شدن آن به وسیله دولت، این مرکز در معبد پندلی مستقر و ریاست آن به مرحوم کشیش تئوکلیتوس واگذار شد. بعد از آن از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ میلادی کشیش «آناستاسیوس یانولاتوس» که هم اکنون اسقف اعظم تیرانا و سراسر کشور آلبانی است، عهده‌دار این مرکز شد. وی پیش‌تر استاد دانشکده الهیات دانشگاه آتن بود و کتابی در مورد تاریخ اسلام به رشته تحریر درآورده است که هنوز هم به عنوان کتاب درسی در آن دانشکده تدریس می‌شود.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در یونان، کشیش زاکینتوس، کشیش خروستومس و کشیش سکلاریو به ترتیب دیگر رؤسای این مرکز بوده‌اند. در حال حاضر ریاست این مرکز و مدیریت معبد پندلی بر عهده کشیش سکلاریو است. سیاست‌های راهبردی و تصمیمات نهایی در خصوص فعالیت‌های اجرایی این مرکز توسط شورای کشیشان ارتودکس  یونان و اسقف اعظم این کشور اتخاذ می‌شود.

آموزش‌های تخصصی کشیشان و کارکنان کلیساها و معابد، گفت‌وگوهای کلیساهای ارتودکس با دیگر کشورها، گفت‌و‌گوهای بین دینی، تنظیم برنامه‌های ویژه برای مهاجران و پناهجویان از جمله اقدامات این مرکز است که تحت نظارت اسقف اعظم یونان انجام می‌شود.

اهداف

براساس مفاد مندرج در اساسنامه مرکز بین ارتودکس کلیسای یونان، مهمترین هدف این مرکز تحکیم روابط بین کلیساهای کشور، کلیساهای ارتودکس جهان و رایزنی برای حل مشکلاتی است که کلیساهای ارتودکس جهان امروز با آن مواجه هستند. به منظور پیشبرد این اهداف مرکز ارتودکس کلیسای یونان، همایش‌ها، سمینارها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و گفت وگوهای دینی و بین دینی را با موضوعات روز نظیر مسئله مهاجران و پناهجویان در یک جامعه چند فرهنگی، نحوه تعامل با چالش‌های اجتماعی نظیر پدیده شروع ویروس کرونا و ‌‌.‌‌.. برگزار می‌کند.

برنامه‌های آموزشی

به منظور تحقق اهداف این مرکز و توسعه آموزش‌های لازم در این خصوص، سازمان آموزشی ذیل این مرکز راه‌اندازی شد که از سال ۲۰۰۹ تاکنون به تدریس دروس مختلف به شیوه‌های حضوری و مجازی می‌پردازد و در این راستا از کشیشان باتجربه و اساتید حوزه ارتودکس در یونان و دیگر کشورها بهره می‌برد. علاوه بر دوره‌های آموزشی، میزگردها و همایش‌های تخصصی با حضور اندیشمندان حوزه الهیات ارتودکس برای عموم و یا به صورت ویژه برای متخصصان این رشته برگزار می‌‌شود. هزینه برگزاری این دوره‌ها شامل هزینه اسکان، رفت آمد و پذیرایی از شرکت‌کنندگان بر عهده کلیسای ارتدکس یونان است.

همکاری مرکز ارتودکس یونان با انجمن‌های دانشجویی

در سال ۲۰۱۲ میلادی ماریوس بگزوس، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آتن به همراه شورای انجمن دانشجویان دوره کارشناسی ارشد این دانشکده با رئیس وقت مرکز بین ارتودکس کلیسای یونان دیدار و بر ضرورت توسعه همکاری‌های دانشگاهی با این مرکز تأکید کرد. در این دیدار مقرر شد شورای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشکده الهیات دانشگاه آتن با مرکز بین ارتودکس کلیسای یونان همکاری‌های نزدیکی به منظور توسعه تبادلات علمی و مذهبی برای پیشبرد اهداف مشترک داشته باشد.

برنامه‌های فرهنگی آموزشی در سال ۲۰۲۱

ایرونیموس دوم، اسقف اعظم یونان در ماه سپتامبر سال جاری اعلام کرد که ۱۴۰ برنامه آموزشی و فرهنگی در ۲۰ موضوع مختلف از جمله عبادات و حفظ آراستگی برنامه‌های عبادی، مسئله اعتراف(آیین توبه در مسیحیت) و نحوه برگزاری آن، حقوق کلیسایی و مدنی، توسعه موسیقی بیزانس، نحوه هماهنگی برای جمع‌آوری نذورات مردمی، توسعه شناخت عموم از قدیسین به خصوص قدیسین شهر آتن پایتخت یونان، اسلام در اروپا و مسئله ضدیت با یهود با حضور ۳۰ هزار داوطلب برگزار خواهد شد.

کلیسای ارتودکس یونان و آموزش دینی در مراکز عمومی

اسقف اعظم یونان طی سخنانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی برای حاضرین پخش می‌شد، گفت: از همان ابتدا که رهبری کلیسای ارتدکس یونان را عهده‌دار شدم تصمیم گرفتم با همکاری شورای عالی کشیشان، سازمان آموزشی را در مرکز بین ارتودکس کلیسای یونان برای آموزش کشیشان و اعضای کلیسای ارتدکس یونان راه‌اندازی کنم که خوشبختانه طی چند سال اخیر موفقیت‌های خوبی داشته است. در عصری که زندگی می‌کنیم فراگیری مسائل مذهبی و مسائل مدرن برای کشیشان عالی رتبه و دیگر کشیش‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است تا بتوانند ضمن افزایش توانایی‌های خود، پاسخگوی مسائل مذهبی و نیازهای امروز مردم باشند. برای پاسخگویی به نیاز امروز جامعه علاوه بر فراگیری علوم الهیاتی بیش از هر زمان دیگر نیازمند فراگیری دیگر علوم برای حفظ فرهنگ و سنت‌های کلیسایی و ملی خود هستیم.

در ادامه اسقف اعظم یونان ضمن تأکید بر ضرورت تعمیق آموزش‌های مذهبی و مدرن برای کشیشان و دست اندرکاران امور کلیسایی تصریح کرد: خوشبختانه این مرکز مورد احترام و پذیرش اساتید و جامعه دانشگاهی کشور قرار گرفته و علاوه بر حوزه الهیات زمینه را برای گسترش حوزه مطالعاتی و آموزشی کشیشان و وابستگان و اعضای کلیسای ارتدکس یونان فراهم آورده است.

نشست با شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی

مرکز بین ارتودکس کلیسای یونان هر ساله به منظور ایجاد وحدت رویه و کسب تجارب در خصوص مسائل و مشکلات کلیسایی نشست‌هایی را با حضور مقامات عالی رتبه و شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی برگزار می‌کند و هزینه رفت و آمد و اسکان مدعوین را متقبل می‌شود که البته در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا این نشست به صورت مجازی برگزار شد.

لازم به ذکر است که مسئله آموزش مسائل دینی در مراکز آموزشی عمومی سالهاست که از سوی کلیسای ارتدوکس یونان پیگیری می‌شود. حدود ۱۲ سال پیش که دولت سوسیالیسم حاکم بر یونان بود، طی قانونی از اجباری‌بودن دروس مذهبی در مدارس فاصله گرفته شد. این امر خشم کلیسای ارتدکس یونان را به همراه داشت به گونه‌ای که خریستودولوس، اسقف اعظم وقت یونان تصمیم به تأسیس مدارس ابتدایی تا دبیرستان به صورت مستقل گرفت. این تصمیم در بدو امر با مخالفت دولت همراه بود اما سرانجام با فشار کلیسا و افکار عمومی یونان، دولت مجبور به پذیرش و به رسمیت شناختن اینگونه مدارس مشروط به همکاری و هماهنگی با وزارت تحقیق، آموزش و ادیان یونان شد. بنابراین از آن زمان تاکنون کلیسای ارتدکس یونان دارای مدارس ویژه خود برای کسانی است که مایلند فرزندانشان در دوران تحصیل به صورت ویژه با تعلیمات کلیسای ارتودکس یونان آشنا شوند.

سازمان آموزش مرکز بین ارتودکس کلیسای یونان نیز در همین راستا و به منظور گسترش آموزش‌های عمومی در تلاش است ضمن دانش‌افزایی کشیشان و کارکنان کلیسای یونان، آموزه‌های مذهبی را در اختیار عامه مردم به ویژه قشر جوان قرار دهد.

انتهای پیام
captcha