تنش‌آفرینی‌ها در منطقه فقط به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است
کد خبر: 4009459
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
توصیه رهبران دینی لبنان به ریاض:

تنش‌آفرینی‌ها در منطقه فقط به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است

رهبران دینی لبنان ضمن درخواست از دولت لبنان برای ادامه کار خود و تسلیم نشدن در برابر هر گونه فشاری برای استعفا که کشور را به نابودی می‌کشاند، تآکید کردند که تنش‌آفرینی تازه ریاض فقط به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

شیخ احمد قبلان، مفتی جعفری لبنان

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، شخصیت‌های دینی و سیاسی لبنان ضمن محکوم کردن فشارهای عربستان سعودی بر لبنان به بهانه انتقاد وزیر اطلاع‌رسانی این کشور از جنگ یمن تأکید کردند که این رفتار سعودی تنها به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

شیخ العیلانی: لبنان تسلیم فشارهای سعودی نشود

شیخ حسام العیلانی، امام مسجد الغفران در شهر صیدا در لبنان ضمن درخواست از جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان برای عدم استعفا گفت: وزیر اطلاع‌رسانی لبنان نماینده یک جریان سیاسی در کابینه است و این، یک مسئله سیاسی و نه فردی است.

شیخ العیلانی نسبت به تسلیم شدن در برابر فشارهای سعودی که قطعاً با استعفای قرداحی متوقف نخواهد شد، هشدار داد و از همه مردم صادق و مخلص لبنان خواست تا از حاکمیت و عزت لبنان دفاع کنند.

لبنان اسیر باج‌خواهی‌ها نمی‌شود

حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت هم تأکید کرد: ما نمی‌پذیریم که کشور ما گروگان باج‌خواهی کسی باشد، نه یک کشور برادر و نه یک کشور دوست و نه یک کشور خارجی، بنابراین هر که می‌خواهد کمک کند تا در کنارمان بایستد، ما استقبال می‌کنیم.

وی افزود: اما هر که بخواهد باج‌خواهی کند و ما را گروگان خود کند و با ایجاد خفقان صداها را خاموش کند، ما کمک او را نمی‌خواهیم، زیرا کسی که چنین کاری را می‌کند خواهان کمک به ما نیست؛ بلکه می‌خواهد ما تسلیم اراده، نفوذ و منافع آن باشیم؛ زیرا برادر در کنار برادرش است و به دنبال به زانو درآوردن برادرش و تسلط بر آن و ممانعت از رشد و شکوفایی آن نیست.

فضل‌الله طی یک نشست در شهرک عیتا الشعب در جنوب لبنان گفت: قبول نداریم کسی ما را تحقیر کند، یا وزیری حرفی بزند و کشور دیگری او را مجبور به استعفا کند یا دولت مجبور به استعفا شود و لبنانی‌ها را بین انتخاب تحریم یا تحقیر مخیر کنند.

عضو پارلمان لبنان گفت: این سیاست را علیه سوریه و قطر و دیگر کشورها انجام دادند و اربابانشان در برابر ایران نیز همین کار را کردند؛ اما کشوری که مقاومت کند، نمی‌توانند کاری با آن کنند بنابراین هر گونه لطمه به عزت کشور و همه شهروندانش مردود است و ما به آزادی و شرافت خود متعهدیم و هر گونه تلاش برای تحقیر لبنانی‌ها و توهین به آنها را نمی‌پذیریم.

فضل الله در پایان از دولت لبنان خواست به کار خود ادامه داده و تسلیم فشارها برای استعفا نشود.

رهبر کلیسای مارونی: رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر گام قاطعی برای حل بحران بردارند

بشاره بطرس الراعی، رهبر کلیسای مارونی لبنان هم گفت:  این دولتی که منتظرش بودیم تا لبنان را احیا و روابطش را ترمیم کند به دلیل تحقیقات قضایی در خصوص انفجار بندر بیروت با مشکل روبه‌رو شده، علاوه بر آن مسئله پیش آمده با عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) نیز مطرح است که این مسائل به لبنان و منافع آن ضربه می‌زند.

او افزود: امیدواریم رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر گام قاطعی برای رفع تیرگی روابط لبنان با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بردارد، گامی که هدف از آن دفاع از لبنان و لبنانی‌های داخل و خارج این کشور باشد.

توصیه مفتی جعفری لبنان به عربستان: فتنه‌گری به زیان همه امت اسلامی و عربی است

شیخ قبلان، مفتی جعفری لبنان نیز امروز گفت: ما در نطقی دوستانه و برادرانه و از سر دوستی و توصیه خطاب به عربستان سعودی می‌گوییم که منطقه از هم پاشیده شده است و عرب‌ها در قلب طوفان هستند و از هم پاشیدگی بیش‌تر به معنای کابوس بزرگ‌تری است که عرب‌ها را نابود می‌کند، ریاض بخشی از راه حل مسائل لبنان بوده است و ما نمی‌خواهیم دشمن لبنان باشد.

او افزود: ما شیعیان لبنان و نیروهای ملی آن با جدیت تمام می‌خواهیم که عربستان آیه  (واعتصموا بحبلِ الله جميعا ولا تفرقوا) عمل کند تا با رد فتنه، خصومت از بین امت اسلامی عرب و عجم برداشته شود، به خصوص که آمریکا درصدد از بین بردن این روابط است.

شیخ قبلان، حزب‌الله را کابوس خدا برای تروریسم تکفیری ـ صهیونیستی توصیف کرد و گفت: این قضیه نیاز به اثبات کردن ندارد. نصیحتی که من از صمیم قلب برای ریاض دارم این است که مسیر تا بیروت بسیار کوتاه است و ما برادر یکدیگریم همان طور که خداوند متعال می‌فرماید «انما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم».

شیخ قبلان با بیان اینکه تنگنای لبنان تنگنای ریاض و دیگر پایتخت‌های عربی است، گفت: کسی که برادرش را از بین ببرد، در واقع خودش را بدون هیچ چاقویی قربانی کرده است و شکستن دولت لبنان و در تنگنا قرار دادن این کشور به نفع هیچ کشوری عربی نیست، بلکه فقط به نفع اسرائیل و آمریکاست.

تنش‌ها میان سعودی‌ها و لبنان پس از آن افزایش یافت که نقل قولی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن منتشر شد.

عربستان سعودی شامگاه جمعه به سفیر لبنان 48 ساعت مهلت داد خاک ریاض را ترک کند و در همین حال سفیر خود را هم از بیروت فراخواند. به دنبال ریاض، بحرین، امارات و کویت هم سفرای خود را  از بیروت فراخواندند.

جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از ورود به کابینه جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی، مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگاری مشهور بود که در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب»(پارلمان مردم) بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تأکید کرده بود.

وی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی نزدیک به عربستان، اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

عربستان سعودی در ادامه ادعاهای خود علیه لبنان و حزب الله را تکرار کرد و گفت که لبنان هنوز برای توقف قاچاق مواد مخدر به عربستان هیچ اقدامی نکرده است و در این ارتباط همکاری نداشته است.

اقدامات ضد لبنانی عربستان سعودی بعد از آن اتخاذ می‌شود که قرداحی رسماً گفته که تحت فشار افراد و سفرا و سفارت‌خانه‌ها تن به عذرخواهی نخواهد داد و حقایق را خواهد گفت.

انتهای پیام
captcha