نقش مهم مرجعیت دینی عراق در مشارکت مردم برای انتخابات پارلمانی + فیلم
کد خبر: 4008906
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

نقش مهم مرجعیت دینی عراق در مشارکت مردم برای انتخابات پارلمانی + فیلم

محمد علی الحکیم، تحلیلگر سیاسی عراقی تأکید کرد: اگر بیانیه مرجعیت عالی دینی در عراق نبود، مشارکت در انتخابات پارلمانی اخیر بسیار کمتر از سال 2018 بود و از 10 درصد بالاتر نمی‌رفت.  

محمد علی الحکیم، مدیرعامل خبرگزاری النخیل

به گزارش ایکنا، محمد علی الحکیم، تحلیلگر سیاسی و مدیرکل خبرگزاری النخیل عراق، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایکنا در خصوص انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق که اخیراً برگزار شد، گفت: مشارکت در انتخاباتی که 10 اکتبر 2021 (18 مهر 1400) برگزار شد، کم بود و همه می‌دانند که این انتخابات در سطح قابل قبولی برگزار نشد.
 
وی افزود: ‌با وجود دعوت‌های بسیاری از سیاستمداران و احزاب مسلط بر دولت و پارلمان عراق، حضور مردم در انتخابات تا حدودی کمرنگ بود.
 
دلایل عدم مشارکت مردم عراق در انتخابات
 
وی در خصوص دلایل عدم حضور مردم اظهار کرد: مردم به دلایل متعدد از جمله اقتصادی، بیماری کرونا، عدم اعتماد جوانان به وعده‌های پوچ احزاب و مسئولان عراقی از سال 2003 تا کنون که تا این لحظه نیز بی‌نتیجه بوده است، تمایلی به شرکت در این انتخابات نداشتند.
 
این روزنامه‌نگار برجسته عراقی تأکید کرد که مردم عراق در این انتخابات سخن خود را بیان کردند و اکنون کمیسیون مستقل انتخابات باید در اعلام نتایج تسریع کند تا پس از این انتخابات، شاهد هیچ رویداد ناگوار و وضعیت اضطراری نباشیم.

رد کردن نتایج انتخابات از سوی برخی جناح‌های سیاسی
 
محمدعلی الحکیم در پاسخ به این سؤال که «چرا برخی احزاب و نهادهای سیاسی نتایج انتخابات را رد کردند و آن را تقلبی خواندند»، گفت: بی‌تردید در دنیا هیچ انتخاباتی بدون تقلب وجود ندارد، حتی انتخاباتی که در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود که ادعای دموکراسی می‌کند؛ اما سطح تقلب متفاوت است و اگر از 5 درصد بیشتر نشود، مشکلی پیش نمی‌آید، اما اگر از 5 درصد تجاوز کند، تغییراتی ایجاد خواهد شد. کمیسیون انتخابات می‌توانست ظرف 24 ساعت پس از بسته شدن صندوق‌ها، نتایج را اعلام کند؛ اما آنچه دیدیم این بود که تا این لحظه که چند روز از انتخابات گذشته است، نتایج نهایی هنوز اعلام نشده است
 
وی افزود: موضوع دوم این است که ما به وضوح شاهد افزایش کرسی‌های پارلمان برای برخی جناح‌ها و کاهش کرسی‌ها برای برخی دیگر احزاب بودیم، بنابراین برخی از احزابی که کرسی‌های خود را از دست دادند در واقع متعجب و بهت‌زده هستند که شماری از آنها از 50 کرسی، 14 یا 15 کرسی به دست آورده و برخی از 22 کرسی به یک یا دو کرسی رسیده‌اند و برخی نیز از 50 کرسی به 75 کرسی صعود کرده‌اند، یعنی اگر در نظام سیاسی شکست و عدم ارائه خدمات و نبود امنیت در عراق وجود داشت، پس همه کرسی‌ها باید افزایش یا همه کاهش یابند و این مسئله باید به تساوی تقسیم شود.
 
گفت‌وگو با محمد علی الحکیم

این تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: ما شاهد رشد غیرطبیعی برخی از جناح‌ها و سقوط غیرطبیعی برخی دیگر بودیم که این امر موجب خشم بعضی از جناح‌های سیاسی و موجب ایجاد پایگاه مردمی برای برخی دیگر از احزاب شد.
 
دلایل پیشرفت جریان صدر
 
مدیرکل خبرگزاری النخیل درباره دلایلی که باعث پیشرفت جریان صدر در این دوره از انتخابات پارلمانی و کسب بیشترین کرسی شد، گفت: تا این لحظه هیچ کس مطمئن نیست که انتخابات و نتایج شمارش آرا کامل شده است و هنوز شمارش دستی در برخی پایگاه‌ها ادامه دارد و همانطور که دیدیم نتایج تغییر کرده است ولی ما الان از نتیجه مطمئن نیستیم.
 
وی افزود: پس از اعلام نتایج نهایی، من معتقدم که می‌توان گفت این انتخابات با توجه به حساسیت کنونی، نتایج انتخابات قبلی را تغییر داده است، زیرا سرنوشت عراق را در سال‌های آینده رقم خواهد زد. اما هیچ کس مطمئن نیست که جنبش صدر پیروز انتخابات است.
 
الحکیم ادامه داد: تا این لحظه با توجه به نتایج اولیه که در وب‌سایت کمیسیون عالی مستقل انتخابات درج شده، ظاهراً جریان صدر پیروز است، اما تا کنون نتایج نهایی اعلام نشده است و ما منتظر روزهای آینده هستیم.
 
ارزیابی جامعه بین‌المللی از انتخابات زودهنگام پارلمان عراق
 
محمد علی الحکیم به ارزیابی جامعه بین‌المللی و همچنین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از این انتخابات پرداخت و گفت: دولت عراق از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا بر این انتخابات نظارت کند. شورای امنیت به قطعنامه 2578 برای نظارت بر انتخابات زودهنگام عراق در 10 اکتبر 2021 (18 مهر) رأی داد و پس از آن تصمیم به اعزام 500 ناظر که 170 نفر از آنها از اتحادیه اروپا و 170 ناظر از سازمان ملل و همچنین اتحادیه عرب بودند، نیز گرفته شد. اما ظاهراً در روز انتخابات شاهد بیش از دو هزار ناظر خارجی بودیم که بر انتخابات عراق نظارت داشتند.
 
الحکیم تأکید کرد که در برخی از احزاب سیاسی نگرانی‌هایی وجود دارد، به این دلیل که شورای امنیت مشروعیت این انتخابات را تأیید نکرده است و ممکن است این انتخابات را در سطح بین‌المللی به رسمیت نشناسد و این موجب نگرانی برخی از سیاستمداران احزاب شده است.
 
محمد علی الحکیم، مدیرعامل خبرگزاری النخیل

وی در پاسخ به این سؤال که «موضع شخصیت‌های مذهبی و مراجع تقلید را در قبال انتخابات عراق چگونه دیدید؟» پاسخ داد: موضع مرجعیت، مطلوب و پدرانه‌ بود و ما در عراق همچون موضع مرجعیت عالیقدر ندیده‌ایم، یعنی دیگران باید به مردم عراق غبطه بخورند که خداوند این مرجع عالیقدر را در عراق به آنها عطا کرده است. چرا که اگر بیانیه مرجعیت نبود مشارکت در انتخابات بسیار کمتر از سال 2018 بود و از 10 درصد فراتر نمی‌رفت، اما حضور در انتخابات فعلی از 41 درصد گذشت و این بیشتر ناشی از بیانیه مرجعیت است که خواستار مشارکت مردم در انتخابات شدند.
این تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل عراق گفت: بسیاری از شخصیت‌های مذهبی نسبت به برگزاری انتخابات زودهنگام موضع داشتند، اما برخی از مدعیان میهن‌پرستی از برگزاری انتخابات راضی نبودند زیرا ممکن بود منافع آنها به خطر بیفتد لذا از برخی احزاب حمایت می‌کردند. برخی از کشورهای منطقه نیز نمی‌خواهند عراق مستقل شود، زیرا این به نفع آنها نیست و منافع آنها در بی‌ثباتی عراق است.
 
عدم برگزاری انتخابات عراق به نفع اسرائیل بود
 
وی تأکید کرد که عدم برگزاری انتخابات به نفع برخی احزاب سیاسی و همچنین اسرائیل بود و هر زمان که عراق دچار بی‌ثباتی شود به سود رژیم اشغالگر صهیونیستی و همچنین برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است و چنانچه عراق ثبات پیدا کند، به هیچ وجه به سود آنها نیست. حتی می‌توان گفت که سقوط صدام در سال 2003 به عنوان بخشی از طرح بزرگ رژیم صهیونیستی با کمک ایالات متحده آمریکا برای ایجاد خاورمیانه بزرگ بود.
 
وی گفت: رژیم صهیونیستی می‌خواهد منطقه را بی‌ثبات کند تا خاورمیانه بزرگ به وجود آید و ممکن است خدای ناکرده در روزهای آینده شاهد این مسئله باشیم زیرا رژیم صهیونیستی می‌خواهد اوضاع عراق و منطقه را بی‌ثبات کند.
 
وظیفه نهادها و احزاب سیاسی عراق در حفظ امنیت و ثبات کشور
 
وی در پاسخ به این سؤال که «عراق با تلاش نیروهای امنیتی و بسیج مردمی برای نابودی داعش و جریان‌های تکفیری، در حال بازگشت به موقعیت منطقه‌ای خود است، حال، وظیفه نهادها و احزاب سیاسی برای حفظ امنیت و آرامش عراق چیست؟» گفت: همه در پایداری عراق و احیای سرزمین موصل شرکت کردند که این، اولاً به برکت فتوای حکیمانه مرجعیت دینی، ثانیاً با حمایت جمهوری اسلامی ایران و ثالثاً همت مردم عراق امکان‌پذیر شد.
 
وی با بیان اینکه همه در بازگرداندن میهن و سرزمین اشغال شده موصل به وطن مشارکت داشتند، تأکید کرد: بسیج مردمی، نیروهای مسلح، پلیس و ارتش، همگی مشارکت داشتند، بنابراین باید این روند دموکراتیک را حفظ کنند و هرگز از آن غافل نشوند. زیرا انتخاباتی که برگزار شد، به برکت خون‌ شهدا بود و خون هزاران شهید برای زنده نگه داشتن این روند دموکراتیک بر زمین ریخته شد.
 
نقش مهم مرجعیت دینی عراق در مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی/ مصاحبه

الحکیم تأکید کرد: عراقی‌ها به دنیا ثابت کردند که عراق از خاک و ناموس خود دفاع و برای میهن خود حاضر است همه چیز را فدا کند و به بیگانگان و صهیونیست‌ها که دارای اهداف شوم هستند اجازه تجاوز نمی‌دهد. ملت عراق در همه حال پشت سر مرجع عالیقدر خود می‌ایستند و اجازه نخواهند داد که تجربه داعش بار دیگر تکرار شود و می‌دانند که عراق مردان قدرتمندی از ملت، ارتش و پلیس دارد که می‌توانند در مقابل بزرگترین دشمنان منطقه بایستند.
 
این کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراقی با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها باید از اهداف خود در عراق دور شوند، گفت: صهیونیست‌ها در عراق جایگاهی ندارند.
 
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
 
محمدعلی الحکیم درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: ممکن است برخی کشورها تمایل به عادی‌سازی داشته باشند، اما عراق هرگز سازش نخواهد کرد، حتی اگر همه کشورهای عربی و اسلامی این کار را انجام دهند و فقط عراق باقی بماند. این اقدام به لطف مرجعیت بزرگوار هرگز اتفاق نخواهد افتاد و این را آیت‌الله سیستانی چند ماه‌ پیش در دیدار با پاپ فرانسیس در نجف اشرف تأکید کرده و گفتند: «نه» به عادی‌سازی. این «نه» از سوی آیت‌الله سیستانی، میخی بود بر تابوت عادی سازی روابط میان عراق و رژیم اشغالگر صهیونیستی.
 
وی در پایان تصریح کرد که اکثریت مردم کشورهای عربی از عادی سازی روابط با اسرائیل راضی نبوده‌اند، از اردن گرفته تا مصر، بحرین و امارات؛ لذا روند عادی‌سازی روابط این کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.
 
گفت‌‌وگو: جواد پارسامهر
ترجمه: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha