هشت پدر و مادر شهید و دو جانباز آسمانی شدند
کد خبر: 3996394
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
در هفته‌ سوم شهریور ۱۴۰۰

هشت پدر و مادر شهید و دو جانباز آسمانی شدند

در هفته‌ای که گذشت هشت پدر و مادر شهید و دو جانباز آسمانی شدند و به فرزندان و و یاران خود پیوستند.

هشت پدر و مادر شهید و دو جانباز آسمانی شدندبه گزارش ایکنا؛ صدیقه نمازی، مادر گرامی شهیدان معزز حسن و ناصر فیروزبخت از شهدای استان اصفهان در هشت سال دفاع مقدس در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.

شهید حسن فیروزبخت در سال 1338 به دنیا آمد و در سال 1364 در عملیات والفجر 8 به شهادت رسید.

برادر او شهید ناصر فیروز بخت در 1344 دیده به جهان گشود و درسال 1365 در عملیات والفجر 8 به شهادت رسید.

مادر شهیدان قاسمی

مرحومه بدیعی مادر شهیدان محمدرضا و محمدعلی قاسمی و خواهر شهید والامقام محمد‌علی بدیعی از شهدای والامقام شهرستان جرقویه استان اصفهان دار فانی را واع گفت و آسمانی شد.

شهید محمدعلی قاسمی دوم اردیبهشت 1340 در روستای گورت از توابع شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. وی به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت و سرانجام یکم خرداد 1364 در جزیره مجنون عراق براثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

برادر او شهید محمدرضا قاسمی هم دهم خرداد 1344 در روستای باجه از توابع شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. وی به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت و دوم بهمن 1365 در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به سر مجروح شد و نهایتا 28 خرداد 1368 در بیمارستان امین اصفهان بر اثر عوارض ناشی از آن به شهادت رسید.

همسر و مادر شهیدان حق گویان

صغری حاج علی‌نقی، همسر شهید گرانقدر حاج صادق حق‌گویان و مادر شهیدان والامقام محمدحسن، احمد و محمدرضا حق‌گویان از استان همدان در سن 90 سالگی و به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت و به همسر و فرزندان شهیدش پیوست.

شهید محمدحسن  حق‌گویان از شهدای انقلاب، شب بیست و یکم ماه رمضان سال  1357 پس از خروج از جلسه انقلابیون در مسجد میرزاداود همدان به وسیله ماموران ساواک به شهادت رسید.

برادر او شهید احمد حق‌گویان در تیرماه سال 1361 در عملیات رمضان و منطقه شرق بصره به شهادت رسید.

دیگر برادر او شهید محمدرضا حقگویان هم  10 دی‌ماه سال 1365 در عملیات کربلای 4 در جزیره ام‌الرصاص به شهادت رسید.

پدر شهیدان حق‌گویان، شهید حاج صادق  حق‌گویان هم 30 دی‌ماه سال 1365 در بمباران شهر همدان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مادر شهیدان علی‌پناه

صغری یاراحمدی، مادر شهیدان والامقام داوود و کورش علی‌پناه از شهیدان خرم‌آباد در دفاع مقدس، پس از سال‌ها دوری از فرزندان شهیدش دار فانی را وداع گفت و آسمانی شد.

شهید «داوود علی‌پناه» متولد پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، در شهرستان خرم آباد به دنیا آمد، پس از اخذ دیپلم، از سوی بسیج در جبهه حضور یافت و روز  21 اسفندماه سال ۱۳۶۳، با سمت فرمانده گروهان نجف اشرف در شرق براثر براصابت گلوله گرینوف یا دوشکا به قفسه سینه، شهید شد.

برادر او شهید کورش علی‌پناه نیز 25 شهریورماه سال ۱۳۵۰، در شهرستان خرم آباد به دنیا آمد و زمانی که دانش‌آموز سوم متوسطه بود، از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. وی نیز روز دهم مرداد سال ۱۳۶۷، در بوکان توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

مادر شهیدان طبائی

ربابه طباطبائی عقدا، مادر شهیدان سید علی و سید آیت طبائی عقدا به علت بیماری و کهولت سن در سن هشتاد و سه سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.

لازم  به ذکر است شهید سید علی طبائی در سال ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی عمّاره عراق در عملیات والفجر مقدماتی و شهید سید آیت طبائی در سال ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی فاو به شهادت رسیدند.

پدر شهیدان رضایی

رضا رضایی، پدر شهیدان حسین و عباسعلی رضایی از شهدای خمینی‌شهر اصفهان در دفاع مقدس در سن 84 سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت و پیکر این پدر گرانقدر در آرامستان محله آدریان خمینی‌شهر به خاک سپرده شد.

شهید حسین رضایی آدریانی31 شهریورماه 1348 در محله آدریان خمینی شهر دیده به جهان گشود. با شروع جنگ تحمیلی بارها با عضویت بسیجی عازم جبهه شد و سرانجام در سن 17 سالگی و 14 روز پس از آن که در تاریخ 25 دی 1365 در منطقه عملیاتی کربلای 5، شلمچه، از ناحیه پا و شکم به شدت مجروح شده بود، در بیمارستان سینای تهران به فیض شهادت نائل آمد.

شهید عباسعلی رضایی آدریانی نیز 1 شهریور 1350 در محله آدریان به دنیا آمد. با عضویت بسیجی عازم جبهه شد تا راه برادر شهیدش، حسین را ادامه دهد و بالاخره او نیز در سن 17 سالگی در تاریخ 28 فروردین 1367 در منطقه فاو شربت شهادت را نوشید.

پدر شهیدان توتونکار

هاشم توتونکار پدر شهیدان حسن و احمد توتونکار از شهدای استان قم در دفاع مقدس دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.

شهید احمد توتونکار که در سال ١٣۶١ عازم جبهه‌های حق علیه باطل شده بود، در عملیات والفجر مقدماتی به شهادت رسید.

برادرش شهید «حسن توتونکار» نیز سال ١٣۶٣ در عملیات بدر در منطقه شرق دجله به مقام شهادت نایل آمد.

پدر شهیدان انجم‌شعاع

محمد انجم‌شعاع پدر بزرگوار شهیدان گران‌قدر عباس و رضا انجم‌شعاع از شهدای استان کرمان در دفاع مقدس در سن 90 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار فرزندان برومندش شتافت.

شهید عباس انجم‌شعاع در بیست‌و‌هفتم دی‌ماه 1346، در شهرستان کرمان به دنیا آمد؛ با شروع جنگ تحمیلی به‌ عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و سرانجام در بیست‌و‌سوم خرداد 1367، در منطقه شلمچه براثر اصابت ترکش به شهادت رسید. مزار وی در گلزار شهدای شهرستان کرمان واقع است.

شهید رضا انجم‌شعاع برادر کوچک‌تر عباس نیز در شانزدهم فروردین‌ماه سال 1348 در شهرستان کرمان به دنیا آمد. او که به‌عنوان پاسدار وظیفه در جبهه حضور یافته بود، سرانجام در بیست‌و‌پنجم اسفند 1366 در عراق براثر اصابت ترکش به شهادت رسید. مزار وی نیز در گلزار شهدای کرمان قرار دارد.

جانباز گرانقدر 70 درصد

محسن ربانی‌فرد، جانباز گرانقدر 70 درصد بعد از گذشت سی و هشت سال صبر و ایثار بر رنج مجروحیت و پایداری در راه ارزش‌های شهدا به لشکر همرزمان شهیدش پیوست.

جانباز شهید محسن ربانی‌فرد آبان‌ماه سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۴ بر اثر اصابت ترکش از ناحیه دو پا مجروح شد و در اسفند سال ۱۳۶۳ شیمیایی و در عملیات والفجر ۸ در بهمن ۱۳۶۴ بر اثر ترکش و موج انفجار از ناحیه جمجمه، صورت و اعصاب مجروح و به درجه جانبازی رسید.

جانباز گرانقدر 70 درصد

جانباز سرافراز فرامرز حامدی شهرکی از جانبازان 70 درصد ضایعه نخاعی پس از تحمل 36 سال درد و رنج جانبازی به یاران شهیدش ملحق شد.

جانباز شهید فرامرز حامدی شهرکی در 3 فروردین‌ماه 1340 در شهر کیان از توابع استان چهارمحال و بختیاری متولد شد. با حضور در جبهه حق علیه باطل در عملیات فتح المبین، والفجر 3 و خیبر حضور داشت که در عملیات خیبر مجروح شیمیایی شد و در تاریخ 23 بهمن‌ماه 1364 در عملیات والفجر 8 در جاده فاو، ام‌القصر بر اثر اصابت گلوله به کمر، دچار ضایعه نخاعی شد.

انتهای پیام
captcha