وزرای دفاع و خارجه طالبان معرفی شدند / انتقاد شدید عفو بین‌الملل از آمریکا
کد خبر: 3994309
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
آخرین تحولات افغانستان؛

وزرای دفاع و خارجه طالبان معرفی شدند / انتقاد شدید عفو بین‌الملل از آمریکا

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد در طی ۲۰ سال جنگ در افغانستان حدود ۳۳ هزار کودک کشته یا معلول شده‌اند. همچنین خبرها حاکی از آن است که طالبان، ملا عبدالغنی برادر را به عنوان وزیر خارجه و ملا یعقوب آخوند (زاده) پسر موسس جنبش طالبان را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرده است.

به گزارش ایکنا؛ سازمان عفو بین‌الملل که یک‌نهاد مستقل و غیردولتی حقوق بشری است در گزارشی اعلام کرد در بیست سال گذشته هزاران کودک افغان در جنگ‌های داخلی این کشور کشته یا مجروح شده‌اند. این سازمان همچنین امروز خواستار توضیح آمریکا درباره حمله اخیر به غیرنظامیان افغان در اطراف فرودگاه کابل شد.

افشای نام برخی از مقامات دولت طالبان

خبرگزاری نووستی به نقل از یک منبع عالی‌رتبه طالبان اسامی برخی رهبران این جنبش که پست‌های محوری در دولت آینده طالبان خواهند داشت، فاش کرد.

این منبع به خبرگزاری نووستی گفت که ملاعبدالغنی برادر آخوند به عنوان وزیر خارجه و ملا یعقوب آخوند (زاده) پسر موسس جنبش طالبان به عنوان وزیر دفاع منصوب شده است.

به گفته این منبع، خلیفه حقانی، پسر یکی از رهبران ارشد طالبان یعنی جلال الدین حقانی نیز سکان وزارت کشور را در دست گرفته است.

این منبع تاکید کرد، رایزنی‌های مربوطه به تشکیل دولت تمام شده و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

همچنین پیشتر طی امروز یک منبع طالبان به نووستی تاکید کرده بود، ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان قصد دارد ظرف دو هفته آینده تصمیم خود را درباره ساختار دولت آینده افغانستان بگیرد.

از سوی دیگر سهیل شاهین، نماینده طالبان به این خبرگزاری گفت، رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت جدید تکمیل شده است. شاهین امروز، سه‌شنبه اشاره کرد، طالبان به زودی نتایج این رایزنی‌ها را اعلام خواهند کرد.

در همین باره، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان امروز فاش کرد، دولت افغانستان ظرف چند روز تشکیل می‌شود.

پیام تبریک طالبان از فرودگاه کابل

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان پس از خروج همه نیروهای خارجی از فرودگاه کابل و تسلط طالبان بر این فرودگاه کابل گفت: به افغانستان تبریک می‌گویم، این پیروزی متعلق به همه ما است. این عقب نشینی درس عبرتی باشد برای همه متجاوزان و جهان.

 ذبیح‌الله مجاهد، ساعاتی پس از خروج آخرین سربازان آمریکایی از کشور پس از 20 سال مداخله نظامی پیروزی افغان‌ها را تبریک گفت.

وی افزود: ما می‌خواهیم روابط خوبی با آمریکا و جهان داشته باشیم. از روابط خوب دیپلماتیک با همه آنها استقبال می‌کنیم.

سی و سه هزار کودک، قربانی جنگ‌افروزی بیست ساله آمریکا در افغانستان

سخنگوی طالبان همچنین گفت که تیمی در حال آماده‌سازی فرودگاه حامد کرزای در پایتخت کابل برای از سرگیری فوری پروازهای غیرنظامی است. مجاهد افزود که تلاش برای بازگرداندن تجهیزات فنی آسیب دیده در حال انجام است. وی افزود: اکثر تجهیزات فنی خراب شده و ما در حال کار برای بازسازی آن هستیم.

عفو بین الملل خواستار پاسخ‌گویی آمریکا شد

سازمان عفو بین‌الملل که یک‌نهاد مستقل و غیردولتی حقوق بشری است، خواستار تحقیقات معتبر و شفاف در مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در نزدیکی فرودگاه کابل در روز یک‌شنبه شد که بنا به گزارش‌ها ۱۰ عضو یک خانواده از جمله شش کودک بر اثر آن کشته شدند.

آمریکا در ابتدا گزارش داد که این عملیات حمله به خودرویی بوده که بجز حداقل یک نفر مرتبط با شاخه خراسان گروه داعش، هیچ غیرنظامی بر اثر آن کشته نشده است.

پل اوبراین، مدیر اجرایی عفو بین الملل در آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده مسئولیت اقدام خود در برابر خانواده‌های کشته شدگان را بپذیرد و جبران خسارت کند.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده که در دو دهه حملاتی که ایالات متحده انجام داده، هیچ مسئولیتی در قبال کشته شدن شمار زیاد غیرنظامیان در افغانستان و کشورهای دیگر نشان نداده است.

فرماندهان آمریکایی گفتند که پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین انفجارهای بعدی قابل توجهی رخ داده به این معنی که مواد منفجره در محل حادثه وجود داشته است که ممکن است به افراد اطراف آسیب رسانده است.

اما یکی از بستگان قربانیان گفت که حمله بر اساس اطلاعات اشتباه به نیروهای آمریکایی بوده است.

گزارش عفو بین‌الملل از بیست سال جنگ افغانستان

عفو بین‌الملل در گزارش اعلام کرد که در بیست سال اخیر 33 هزار کودک افغان قربانی جنگ شده‌اند. این رقم به این معناست که به طور متوسط در هر ۵ ساعت یک کودک کشته یا نقص عضو شده است.

سازمان امداد بین‌المللی نجات کودکان این آمار را بازتابی تکان‌دهنده از بهای جنگ برای کودکان خوانده است. این سازمان گفته آمار واقعی کودکانی که در جنگ آسیب دیده‌اند بسیار بالاتر است و موارد مرگ بر اثر گرسنگی، فقر و بیماری در این آمار لحاظ نشده است.

آلمان در انتطار عملی شدن وعده‌های طالبان

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفته است که این کشور منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا طالبان به وعده‌های خود مبنی بر خروج غیرنظامیان از طریق فرودگاه کابل احترام می گذارد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز وی روز سه شنبه در سفر به پاکستان گفت: طالبان وعده داده است اما در روزها و هفته های آینده خواهیم فهمید که آیا می توانیم روی آن حساب کنیم.

ماس گفته است طالبان می‌خواهد یک دولت جدید مستقر کنند و این به ما نشان می‌دهد که آیا مطالبه ما مبنی بر فراگیر بودن آن برآورده شده است یا خیر. 

افشاگری درباره تصمیم بن سلمان 

افشاگر سعودی در توییتر اعلام کرد که ولیعهد عربستان تصمیم دارد مخفیانه ۱۰ هزار افغان را که با آمریکا همکاری داشتند، بپذیرد. به نوشته سایت سعودی‌لیکس، مجتهد، افشاگر سعودی در توییتر اعلام کرد: محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) تصمیم دارد دستورات دولت جو بایدن برای پذیرش ۱۰ هزار افغان از کسانی که در افغانستان با آمریکا همکاری داشتند را اجرا کند.

این کاربر مشهور عربستانی فاش کرد: ۱۰ هزار افغان به زودی در دو مرحله وارد ریاض خواهند شد و در حال حاضر ساختمان‌های ویژه‌ای از جمله برج‌های "منا" جهت استقبال از آنها آماده می‌شوند.

مجتهد در ادامه توییت کرد: بن سلمان از آمریکایی‌ها خواست نام عربستان را در میان کشورهای میزبان شهروندان افغانستانی اعلام نکنند و آمریکایی‌ها نیز با درخواستش موافقت کردند.

چند روز قبل برخی از مقامات آمریکایی اعلام کردند که دولت بایدن در حال انجام رایزنی‌های محرمانه‌ با تعدادی از کشورها جهت پذیرش موقت افغان‌هایی است که با نیروهای این کشور همکاری داشتند.

به تازگی پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی Middle East Monitor در گزارشی اعلام کرد: عربستان در تحولات اوضاع افغانستان و کنترل طالبان بر کابل عقب افتاد. ریاض از نقشی که قطر در روند مذاکره برای برقراری صلح در افغانستان ایفا کرد و نقشی که احتمالا ترکیه به عنوان یک هم‌پیمان مورد اطمینان در جهان اسلام برعهده می‌گیرد، ناخرسند است.

ابلاغ نگرانی مقامات هند به طالبان

وزارت خارجه هند اعلام کرد سفیر این کشور در قطر امروز سه‌شنبه با یکی از رهبران بلندپایه طالبان دیدار کرده است. این نخستین دیدار مقامات هند و طالبان است. دیباک میتال سفیر هند در قطر در دیدار با شیر محمد عباس استانکزای رئیس دفتر سیاسی طالبان نگرانی‌های این کشور نسبت به امنیت هندی‌های باقیمانده در افغانستان را اعلام کرد.

سی و سه هزار کودک، قربانی جنگ‌افروزی بیست ساله آمریکا در افغانستان

هند همچنین نگران است که با توجه به روابط نزدیک طالبان و پاکستان، گروه‌های مخالف دولت هند از خاک افغانستان برای حمله به هند استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha