قراخیل؛ مرکز رویدادهای قرآنی مازندران می‌شود/ ثبت‌نام 50 روستا در طرح روستای قرآنی
کد خبر: 3990179
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
عباس زارع بیان کرد:

قراخیل؛ مرکز رویدادهای قرآنی مازندران می‌شود/ ثبت‌نام 50 روستا در طرح روستای قرآنی

نام روستای قراخیل استان مازندران در سال های اخیر و به خصوص در رویدادهای فرهنگی بیشتر از دیگر روستاهای این استان و حتی کشور شنیده شده است، اوج فعالیت های این روستا در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و نیز رویداد ملی معرفی وستاهای قرآنی کشور بوده است.

به گزارش ایکنا، روستای قراخیل یکی از روستاهای پرجمعیت استان مازندران است که طی این سال ها در مناسبت های مختلف نام آن در سطح استان و کشور بسیار شنیده شده است. آخرین بار که نام این روستا شنیده شد، در رویداد ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی کشور بود که روز 19 مردادماه در کنار شش روستای دیگر به عنوان روستاهای قرآنی ایران در سال 1400 معرفی شدند، این رویداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سالن سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

روستای قراخیل از توابع شهرستان قائمشهر استان مازندران است که بنا بر مستندات موجود بیش از 3000 سال قدمت دارد و هم اکنون حدود 5000 نفر ساکن آن هستند. این روستا به واسطه ویژگی های ممتاز در حوزه های مختلف فرهنگی و دینی در سطح استان مازندران زبانزد عام و خاص است.
اولین تشکل قرآنی روستای قراخیل در سال 1343 فعالیت قرآنی خود را آغاز کرده است، وجود موسسات و هیأت قرآنی فعال در روستا، زمینه مناسبی برای توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی را فراهم کرده است. وجود قاریان و حافظان شاخص استانی و کشوری از روستای قراخیل، از جمله دیگر ویژگی های این روستا است.

قراخیل؛ مرکز رویدادهای قرآنی مازندران می‌شود / ثبت‌نام 50 روستا در طرح روستای قرآنی / خوانده شد

برگزاری محافل باشکوه قرآنی با حضور قاریان بین المللی از ایران و مصر، این روستا را متمایز کرده است. همچنین برپایی نماز جمعه در کنار راه اندازی موزه آثار دفاع مقدس از شهدای روستا، مرکز نیکوکاری، سه خانه عالم، دو واحد کتابخانه عمومی از جمله اقدامات شایسته اهالی قرآن دوست روستای قراخیل است.

فعالیت 10 مسجد و حسینیه در کنار بارگاه دو امامزاده مدفون در این منطقه، فضای روستای قرآنی قراخیل را معطر به عطر شورانگیز قرآن و اهل بیت(ع) کرده است. در ادامه مناسب است تا با موقعیت جغرافیایی این روستا بیشتر آشنا شویم. این روستا با موقعیت جغرافیایی 36 درجه و27 دقیقه و طول جغرافیایی 52 درجه و 46 دقیقه شرقی و با ارتفاع 7/14 متر از سطح دریا قرار گرفته است. منابع آبهای سطحی این روستا که زمین های آن شیب بسیار کمی دارد، کانال آبیاری و زهکشی و آبهای زیرزمینی آن است که در عمق یک متری قرار دارد.

وسعت این روستا در حدود سال 1370 نزدیک به 1000 هکتار زمین شالیزار، 700 هکتار باغ و 900 هکتار بافت مسکونی بوده است اما در حال حاضر شالیزارها و باغ های این روستا به ترتیب 200 هکتار و  1500 هکتار تخمین زده می شود.

روستای قراخیل از جنوب به روستاهای «شامیرکلا» و «میدانسر» و از شمال به جاده اصلی بابل به قائم شهر، از شرق به روستاهای «نماورکلا»، «ترکمن خیل» و «جنید» و از غرب به روستاهای «خطیرکلا»، «واکی کلا»، «هتکه پشت» و «تیب کلا» محدود می شود.

این روستا در ادوار مختلف میزبان رویدادها متعددی در حوزه های گوناگون بوده است، از جمله مهم ترین رویدادهایی که به میزبانی این روستا رخ داده است می توان به برگزاری یادواره بزرگداشت سرداران و 44 شهید این روستا اشاره کرد.

رویداد «وقت دیدار» یکی دیگر از رویدادهایی با میزبانی این روستا بوده است که به همت حوزه هنری مازندران برگزار شده است. این مراسم روز 19 دیماه سال 1398 و به مناسبت سالگرد عملیات کربلای پنج، در موزه شهدای دفاع مقدس این روستا با حضور سرداران و مدیران کشوری و استانی و همراه با ادای احترام به سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» برگزار شد. نمایشگاه عکس مردم شناسی روستای قراخیل (محصول اعضای خانه عکاسان حوزه هنری) و بازدید از موزه شهدای قراخیل از بخش های مهم این رویداد بود.

قراخیل؛ مرکز رویدادهای قرآنی مازندران می‌شود / ثبت‌نام 50 روستا در طرح روستای قرآنی / خوانده شد

قراخیل در سال 1396 نیز از بین بیش از 1300 روستای سراسر کشور که در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب کشور شرکت کرده بودند به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شد تا افتخار دیگری را به افتخارات این روستا در حوزه فرهنگی اضافه کند. استان مازندران نزدیک به سه هزار روستا دارد که تنها حدود 40 روستای آن در جشنواره روستای دوستدار کتاب شرکت کردند. این استان 32 کتابخانه عمومی در سطح روستاها دارد.

عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان برخی ویژگی های این روستا که باعث شد تا قراخیل به عنوان یک روستای فرهنگ و قرآنی مطرح شود پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی استان مازندران باعث شده که وضعیت روستاهایش در مقایسه با دیگر مناطق کشور متفاوت باشد، گفت: روستاهای استان پرجمعیت‌‌اند، در حالی که در سایر استان‌ها شهرهایی با کمتر از پنج هزار نفر جمعیت وجود دارد، اما در مازندران روستاهایی با بیش از پنج هزار نفر جمعیت وجود دارد و ظرفیت استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از روستاهای پرجمعیت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان روستای قرآنی کشور در سال 1400 معرفی شده است، افزود: روستای قراخیل بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارد و با توجه به امکانات و ظرفیت هایش، توانسته است در بین هفت روستای قرآنی کشور قرار بگیرد.

زارع در مورد شاخص‌هایی که باعث شده این روستا در بین هفت روستای قرآنی کشور قرار بگیرد، تصریح کرد: تعداد شهدا، جانبازان، مؤسسات قرآنی، کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و موارد دیگر سبب شد که این روستا امتیازات خوبی را دریافت کند. همچنین طرح‌های بدیعی که در حوزه فرهنگ قرآنی در آن اجرا شده در این انتخاب تأثیرگذار بوده است. اهالی روستا توانسته‌اند با استفاده از زبان هنر و رسانه به ترجمه قرآن برای نسل جدید دست بزنند.

وی از آمادگی بسیاری از روستاهای مازندران برای حضور در نخستین دوره انتخاب و معرفی روستای قرآنی کشور خبر داد و افزود: روستاییان از این اقدام استقبال کردند و با ثبت‌نام 50 روستا، بالاترین میزان ثبت‌نام به مازندران اختصاص یافت. این امر به دلیل شرایط اقلیمی خاص و بهره‌مندی از زیرساخت‌ مناسب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در پایان در مورد حمایت‌هایی که این اداره کل برای روستای قراخیل در نظر خواهد گرفت، گفت: از فعالیت‌های قرآنی و دینی این روستا حمایت خواهیم کرد و با مساعدت مالی و کمک‌های فرهنگی و هنری در خدمتشان هستیم. همچنین اکثر برنامه‌های قرآنی را در همین روستا به عنوان مرکز قرآنی استان به صورت آزمایشی اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha