تجملات زندگی به تأخیر ازدواج جوانان دامن زده است
کد خبر: 3982590
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳

تجملات زندگی به تأخیر ازدواج جوانان دامن زده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان چالش‌هایی همچون تجملات، رسوم غیرعقلانی و غیردینی، مهریه‌های سنگین و تشریفات مراسم عروسی را در به تأخیر افتادن ازدواج جوانان موثر خواند.

تجملات زندگی به تأخیر ازدواج جوانان دامن زده استبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، 16 تیرماه در برنامه ازدواج آسان اظهار کرد: در مکتب اسلام برنامه‌ها و الگوهای مختلفی برای سبک زندگی بشر ارائه شده و ما قرآن، سیره پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع)، حضرت فاطمه(س) و ائمه معصومان(ع) را داریم که موضوع ازدواج یکی از محورهای این سیره است.

وی با اشاره به اینکه ما به لحاظ برخورداری از الگوهای ناب غنی هستیم و اگر در مسیر نورانی اهل‌بیت(ع) حرکت کنیم، به سعادت می‌رسیم، ابراز کرد: در دین اسلام توصیه‌های بسیاری به ازدواج و استحکام پیوند خانواده شده است اما متاسفانه در بهره‌گیری از این الگوها دچار غفلت شده‌ایم.

این مسئول تصریح کرد: ما به عنوان مسلمان و محبان اهل‌بیت(ع) وقتی در مجالس وعظ و خطابه شرکت می‌کنیم باید بهره‌های این مجالس را در زندگی خود جاری کنیم. همواره توصیه‌های مختلفی در مورد ازدواج و زندگی آسان به جوانان اراه می‌دهیم اما زمانی که خود در مقام عمل قرار می‌گیریم همه این توصیه‌ها را فراموش می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان یادآور شد: همه ما از بزرگان شنیده‌ایم که اسلام دین انعطاف‌پذیر و تسهیل‌گر است. گاهی اوقات کسانی که مروج اسلام هستند به سلیقه خود اسلام را معرفی می‌کنند در حالی که باید اسلام اصیل تبیین شود. در قرآن کریم آمده که خداوند برای شما آسانی خواسته است. پیامبر(ص) نیز فرموده است: شریعت من اهل تسماح، چشم‌پوشی و آسان‌گیری است.

وی سخت‌گیری‌های بیش از حد را از دلایل تأخیر ازدواج دانست و گفت: در معاملات، مهمانی، عروسی، عزا و ازدواج تشریفات را زیاد کردیم و مسائلی همچون رسوم غیرعقلانی و غیردینی، اعتقاد به ازدواج فرزندان به ترتیب سن، مهریه‌های سنگین، سالن‌های پرخرج، اسراف، به رخ کشیدن ثروت و تجملات بیش از حد به چالش‌های ازدواج دامن زده است. شیوع کرونا و حذف برخی مراسم و پایین آمدن هزینه‌های ناشی از آن برخی جوانان را به ازدواج تشویق کرد.

کرمی با اشاره به اینکه اداره‌کل اوقاف استان زنجان سال گذشته 10 میلیارد تومان اجرای نیت داشت، بیان کرد: استان زنجان 2800 موقوفه در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، قرآنی، ازدواج، کمک به نیازمندان، تأمین دارو و درمان و سایر موارد دارد که در حوزه ازدواج علاوه بر تأمین جهیزیه، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در سازمان اوقاف و امور خیریه مرکز خیریه‌ای برای جلب مشارکت‌های مردمی ایجاد شده است، اظهار کرد: در سال 99 از طریق مرکز خیریه و کمک سازمان‌های مردم‌نهاد، برای 13 زوج جهیزیه به ارزش 250 میلیون تومان تهیه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: از محل عواید موقوفات نیز 5 مورد کمک جهیزیه در شهرستان خدابنده، 4 مورد کمک جهزیه به ارزش 30 میلیون تومان در زنجان و 2 مورد کمک جهیزیه به ارزش 30 میلیون تومان در ابهر اعطا شده است. همچنین با همکاری سپاه استان جهیزیه کامل برای 385 زوج تهیه شد که اوقاف با مبلغ 70 میلیون تومان در آن مشارکت کرد.

انتهای پیام
captcha