نسل‌کشی بومیان کانادا؛ لکه ننگ ابدی بر دامن کلیسای کاتولیک
کد خبر: 3980265
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱

نسل‌کشی بومیان کانادا؛ لکه ننگ ابدی بر دامن کلیسای کاتولیک

کشف چند گور دسته جمعی متعلق به صدها کودک بومی کانادا در مدارس شبانه‌روزی کاتولیک متعلق به قرن نوزدهم و بیستم، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت. این موضوع یک رسوایی بزرگ برای کلیسای کاتولیک به شمار می‌رود و به تازگی نخست‌وزیر کانادا خواستار عذرخواهی شخص پاپ از بومیان این کشور شده است.

به گزارش ایکنا، با پیدا شدن دو گور دسته‌جمعی تازه در محوطه مدارس قدیمی کاتولیک کانادا، بار دیگر جنجال بر سر نقش کلیسای کاتولیک در نسل‌کشی بومیان این کشور بالا گرفته است.

لکه ننگ تاریخ کانادا

از سال 1831 به مدت چندین دهه، بسیاری از کودکان بومی کانادا به اجبار از خانواده‌های خود جدا شده و به مدارس شبانه‌روزی برده شدند. تعداد زیادی از آنها هرگز به خانه برنگشتند و به خانواده‌های آنها توضیحات مبهمی داده می‌شد. گفته می‌شود حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی در حدود ۱۵۰ مدرسه شبانه‌روزی جذب شده بودند.

ماه گذشته یک جامعه بومی در بریتیش کلمبیا اعلام کرد که شواهدی از آنچه برای برخی از کودکان گمشده آن اتفاق افتاده پیدا کرده است: یک گور دسته جمعی حاوی بقایای 215 کودک در محوطه یک مدرسه شبانه‌روزی سابق.

 روزان کازیمیر، رئیس یک انجمن محلی اعلام کرد که با کمک دستگاه رادار، بقایای اجسادی را در نزدیکی محل مدرسه مسکونی کملوپس (Kamloops) که از 1890 تا اواخر دهه 1970 فعالیت می‌کرد کشف کرده است.

نسل‌کشی بومیان کانادا؛ لکه ننگ ابدی بر دامن کلیسای کاتولیک

وی در یک کنفرانس خبری گفت: این یک واقعیت تلخ، و حقیقتی در تاریخ ماست. این چیزی است که ما همیشه برای اثبات آن مجبور بوده‌ایم مبارزه کنیم. برای من، این همیشه یک موضوع بسیار وحشتناک بوده است.

کلیسای کاتولیک، مسئول خشونت علیه بومیان

با شروع قرن نوزدهم، کانادا سیستمی از مدارس شبانه‌روزی داشت که بیشتر از سوی کلیساها اداره می‌شدند و کودکان بومی مجبور به تحصیل در آنها شدند. این سیستم در دهه 1970 رو به انحطاط رفت و آخرین مدرسه از این دست، در سال 1996 تعطیل شد.

پیش از این، «کمیسیون ملی مصالحه و حقیقت» که به عنوان بخشی از رسیدگی و عذرخواهی دولت درمورد این مدارس تشکیل شده بود، اعلام کرد که حداقل 4100 دانش‌آموز هنگام تحصیل در این مدارس مرده‌اند. بسیاری از آنها بر اثر بدرفتاری یا بی‌توجهی، سوء تغذیه، بیماری یا تصادف جان خود را از دست دادند. این تحقیق نشان داد که در بسیاری از موارد، خانواده‌ها هرگز از سرنوشت فرزندان خود که اکنون به عنوان کودکان گمشده شناخته می‌شوند، باخبر نشدند.

کملوپس که زمانی بزرگترین مدرسه شبانه‌روزی کانادا بود و حدود 500 دانش‌آموز داشت، تا سال 1969 که دولت فدرال اداره آن را در دست گرفت، از سوی کلیسای کاتولیک اداره می‌شد.

نسل‌کشی بومیان کانادا؛ لکه ننگ ابدی بر دامن کلیسای کاتولیک

در پی کشف این گورها، مایکل میلر، اسقف اعظم ونکوور در بیانیه‌ای گفت: دردی که چنین اخباری ایجاد می‌کند نیاز مداوم ما را برای یادآوری وضعیت غم‌انگیزی که در مدارس شبانه‌روزی تحت مدیریت کلیسا وجود داشت، نشان می‌دهد. گذشت زمان، این درد و رنج را از بین نمی‌برد.

 در سال 2018، پاپ فرانسیس درخواست عذرخواهی بر سر این موضوع را رد کرد. اسقف لیونل گندرون، رئیس مجمع اسقف‌های کاتولیک کانادا، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم بومی کانادا توضیحی در مورد امتناع پاپ از عذرخواهی نوشت.

گندرون نوشت: پاپ پس از بررسی دقیق درخواست و گفت‌وگوی گسترده با اسقف‌های كانادا، احساس كرد كه شخصاً نمی‌تواند پاسخ دهد.

نسل‌کشی فرهنگی بومیان

کمیسیون حقیقت و آشتی در سال 2015 در نتیجه‌گیری تحقیقات خود اعلام کرد که مدارس شبانه‌روزی یک برنامه «نسل‌کشی فرهنگی» بوده است. استفاده از زبان‌ها و فرهنگ بومی در این مدارس، بعضاً با استفاده از خشونت ممنوع شد.

این کمیسیون شواهدی از بی‌توجهی و بدرفتاری را در دهه‌های گذشته در کملوپس پیدا کرد. در سال 1918، یک مقام دولتی که مدرسه را بازرسی کرد، سوء ظن خود را نسبت به ضعف کودکان به دلیل کمبود مواد غذایی ابراز کرد.

نسل‌کشی بومیان کانادا؛ لکه ننگ ابدی بر دامن کلیسای کاتولیک

جرالدین باب، از دانش‌آموزان سابق این مدارس، به کمیسیون گفت که کارکنان مدرسه فقط شروع به ضرب و شتم می‌کنند و کودکان را به دیوار می‌کوبیدند یا به زمین می‌زدند؛ آنها کودکان را لگد می‌کنند  و به آنها مشت می‌زدند.

کازیمیر گفت که جستجوی بقایا در کاملوپس از اوایل سال 2000 آغاز شد. این اقدام به دلیل تناقض توضیحات رسمی مقامات (از جمله اینکه بعضی از این کودکان از مدرسه فرار کردند) با روایت‌های نقل شده از سوی دانش‌آموزان سابق انجام شد.

درخواست عذرخواهی پاپ

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز جمعه در پی پیدا شدن نزدیک به یک هزار جسد دیگر در دو گور جمعی، از پاپ خواست برای عذرخواهی از طرف کلیسای کاتولیک به دلیل سوء مدیریت مدارس شبانه‌روزی کودکان بومی به کانادا بیاید.

نسل‌کشی بومیان کانادا؛ لکه ننگ ابدی بر دامن کلیسای کاتولیک

 ترودو در اتاوا به خبرنگاران گفت: شخصاً به صورت مستقیم با پاپ فرانسیس صحبت کردم تا تأکید کنم نه تنها عذرخواهی او حائز اهمیت است، بلکه او باید در خاک کانادا از بومیان کانادایی عذرخواهی کند. می‌دانم که رهبری کلیسای کاتولیک در حال بررسی است و بسیار فعالانه درباره آنچه گام‌های بعدی می‌تواند باشد، مشارکت دارد.

در همین حال روز جمعه اسقف اعظم تورنتو توئیت کرد که کاردینال توماس کالینز استعفای مونسینیور اوون کینان، کشیشی که از کشتار بومیان حمایت کرده بود، پذیرفته است. این کشیش چندی قبل در توئیتی نوشته بود که کلیسا در بدرفتاری با بومیان «کار خوبی کرده است». 

اسقف اعظم در توئیتی نوشت: ما از درد ناشی از سخنان اخیر او عذرخواهی می‌کنیم. دو سوم مردم کشور، کلیسا را که ما عاشق آن هستیم، مقصر آنچه در آنجا اتفاق افتاده است، می‌دانند و ما حتی مجاز به گفتن این نیستیم که در آن مدارس کار خوبی انجام شده است. 

گزارش از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha