چه کسانی باطن خود را مسخ می‌کنند؟
کد خبر: 3970537
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

چه کسانی باطن خود را مسخ می‌کنند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان در تفسیر سوره «یس» گفت: بر اساس فرموده امام علی(ع) کسانی که از هوس پیروی می‌کنند، عقل را زیر پا گذاشته و باطنشان مسخ می‌شود.

چه کسانی باطن خود را مسخ می‌کنند؟به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، شب گذشته، 19 اردیبهشت ماه در برنامه «ضیافت خاص» که از طریق فضای مجازی پخش شد، در ادامه تفسیر سوره «یس» اظهار کرد: در آیه 63 سوره یس «هَٰذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» به مشرکان و کفار گفته می‌شود نتیجه اعمال خلافتان جهنم است. در آخرت همه در یک دشت وسیع هستند و صف‌ها از یکدیگر جدا می‌شود تا به حساب و کتاب اعمال ‌آن‌ها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: وقتی زمان رسیدگی به پرونده‌ها می‌رسد به بهشتیان می‌گویند این پاداش اعمال نیک شماست. اهل بهشت و جهنم گوشه‌ای از این عذاب و پاداش را در برزخ دیده‌اند. آنجا حساب اعمال دقیق است و ذره‌ای از قلم نمی‌افتد. کفار و مشرکان وقتی پیامبران آن‌ها را انذار می‌کردند می‌گفتند پس عذاب الهی کجاست؟ و در قیامت به آن‌ها نشان داده می‌شود که آنچه را انکار می‌کردند حقیقت داشت.

امام‌جمعه زنجان در مورد آیات 64 و 65 سوره یس «اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ * الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» ابراز کرد: به مشرکان می‌گویند به کیفر اعمالی که انجام دادید درآیید و آن‌ها که مجرم و گناهکارند شروع به توجیه اعمال خود می‌کنند و تصور دارند که در قیامت می‌توانند کوتاهی خود را جبران کنند اما خداوند بر دهان‌های آن‌ها مهر می‌زند و اعضا و جوارح او گواهی می‌دهند. انسان در دنیا هر گناهی که می‌کند از او انرژی آزاد می‌شود و در دنیای دیگر این انرژی تبدیل به ماده می‌شود و تجسم می‌یابد.

وی ادامه داد: انسان اگر با دست و زبان و رفتار خود حقی را ضایع کرده، اعمال تجسم یافته او در آخرت لب به سخن می‌گشایند و به رفتارهای فرد شهادت می‌دهند و نتیجه اعمال خود را مشاهده می‌کند و دیگر قادر به توجیه اعمال و بازگشت برای جبران نخواهد بود.

خاتمی به آیه «وَلَوْ نَشَاءُ لَطَمَسْنَا عَلَىٰ أَعْيُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّرَاطَ فَأَنَّىٰ يُبْصِرُونَ» اشاره کرد و گفت: خداوند تبارک و تعالی در این می‌فرماید: اگر می‌خواستیم چشمان اینها را هم نابینا می‌کردیم. کسی که بیناییش گرفته شود راه را نمی‌شناسد. گناهکاران حق را ندیدند و چشم ظاهری و چشم باطنی خود را به روی حقیقت و خطا بستند و بصیرتشان را پوشاندند.

وی در مورد آیه «وَلَوْ نَشَاءُ لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَىٰ مَكَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا وَلَا يَرْجِعُونَ» بیان کرد: برخی اقوام مثل اصحاب سبت مسخ شدند و صدای آن‌ها صدای انسان اما چهره‌هایشان چهره حیوان بود. حضرت علی(ع) می‌فرماید: موجودات سه دسته‌اند: عده‌ای عقل محض هستند مثل فرشتگان که هیچ خطایی نمی‌کنند، عده‌ای هوس محض مثل حیوانات که دنبال غریزه می‌روند و تکلیف ندارند و عده‌ای ترکیب عقل و هوس هستند. هر کسی که سراغ هوس برود از حیوان پست‌تر است چون عقل را زیر پا گذاشته و اگر کسی سراغ عقل برود از فرشته بالاتر است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: کسانی که عقل را زیر پا می‌گذارند باطن خود را مسخ می‌کنند و خودشان چشم بصریتشان را می‌بندند. در این آیات می‌بینیم قدرت خداوند از دو و دیوار جهان می‌بارد. بسیاری از مردم مکافات تاریخ و سرنوشت اقوام و ملل مختلف را می‌بینند اما باز هم به بیراهه می‌روند. کسی که نابیناست راه را نمی‌بیند و کسی که چشم خود را روی حقیقت بسته نیز نمی‌تواند به مقصد برسد. اگر خداوند بخواهد انسان را مسخ و او را تبدیل به حیوان می‌کند که نه می‌تواند به عقب برود و نه مسیر را به جلو ادامه دهد.

وی با اشاره به آیه «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ ۖ أَفَلَا يَعْقِلُونَ» تصریح کرد: در این آیه به نشانه دیگری از قدرت خداوند اشاره می‌کند و می‌گوید به کسانی که عمر زیاد می‌دهیم آن‌ها را وارونه می‌کنیم. انسان وقتی به سن کهولت می‌رسد قوای جوانی را از دست می‌دهد و بدن او فرسوده شده و برای انتقال از مرحله‌ای به مرحله دیگر آماده می‌شود. انسان باید با دیدن این حقایق فکر و اندیشه خود را به کار بیندازد و فطرت خداجوی توجه کند.

انتهای پیام
captcha