اضطرار و سختی؛ زمینه‌ای برای پاک شدن غبار غفلت از فطرت انسان
کد خبر: 3969621
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

اضطرار و سختی؛ زمینه‌ای برای پاک شدن غبار غفلت از فطرت انسان

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه در سوره «یس» نشانه‌های مختلفی از قدرت خداوند برای تقویت ایمان و توجه به آخرت بیان شده است، گفت: قرار گرفتن بشر در اضطرار و سختی زمینه‌ای برای پاک شدن غبار غفلت از فطرت انسان است.

اضطرار و سختی؛ زمینه‌ای برای پاک شدن غبار غفلت از فطرت انسانبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان، شب گذشته، 15 اردیبهشت‌ماه در برنامه ضیافت خاص در تفسیر سوره یس اظهار کرد: سوره یس به قلب قرآن معروف است و در این سوره نشانه‌های قدرت پروردگار مطرح شده که از جمله این نشانه‌ها زنده کردن زمین مرده و پدید آوردن خورشید، ماه، آسمان، شب، روز و فصول است.

وی با اشاره به اینکه بر طبق آیات «وَآيَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ» و «وَخَلَقْنَا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ» برکات فراوانی در دریا وجود دارد، ابراز کرد: بیشتر کره زمین را دریاها و اقیانوس‌ها پوشاندند و از نشانه‌های قدرت خداوند این است که در آب خاصیتی قرار داده که به وسیله آن بشر می‌تواند با وسایل حمل و نقل روی آب حرکت کند و کالاهای خود را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهد.

امام جمعه زنجان ادامه داد: شاید بشر تصور کند ابزارهای ارتباطی و حمل و نقل امروز ساخته دست انسان است اما باید گفت همه اینها از جانب خداست؛ چراکه خداوند بشر را آفریده و به او عقل و اندیشه عطا کرده است. در واقع دو مولفه باعث اختراعات بشر می‌شود؛ یکی حس کنجکاوی او بوده و دیگیری نیازهای انسان است که او را به تحقیق و کشف چیزهای تازه و رفع حاجات وادار می‌کند و در این بین خداوند این اندیشه و نیرو را در وجود انسان قرار داده که قادر به انجام این کارها است.

وی در مورد آیه «وَإِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِيخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ يُنْقَذُونَ» بیان کرد: در این موضوع که خداوند اگر بخواهد آنان را غرق می‌کند و اینکه چه کسی آن‌ها را نجات خواهد داد اشاره به فطرت پاک بشری دارد. یعنی انسان وقتی وسط دریا کشتی‌اش دچار مشکل شده و به ساحل نمی‌رسد و هیچ کشتی نجاتی نیست، تنها کسی که می‌تواند فرد را نجات دهد، خداوند است که این موضوع نشان‌ از وجود فطرت خداجوی در وجود انسان دارد.

خاتمی قرار گرفتن بشر در حالت اضطرار را یکی از زمینه‌های پاک شدن غبار غفلت از قلب و فطرت پاک انسانی خواند و گفت: آیه «إِلَّا رَحْمَةً مِنَّا وَمَتَاعًا إِلَىٰ حِينٍ» نشان می‌دهد خداوند قادر مطلق است و وقتی انسان خدا را با اخلاص می‌خواند، رحمت پروردگار شامل حال او می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از پیام‌های آیه «وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَيْنَ أَيْدِيكُمْ وَمَا خَلْفَكُمْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» این است که مردم را از آلوده شدن به گناه بیم می‌دهد. قدرت، هوس و غفلت باعث می‌شود که انسان به گناه بیفتد، گناهان یا حق‌الله و یا حق‌الناس هستند خداوند ممکن است از حق خود بگذرد اما حق دیگران را باید جبران کرد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان اظهار کرد: در آیات «وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ» و «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» می‌بینیم که برخی از نشانه‌های قدرت خدا روی گردانند و به توصیه‌هایی مثل انفاق عمل نمی‌کنند. زمانی که حضرت موسی به قارون توصیه کرد که از ثروتش به نیازمندان ببخشد، قارون با خودخواهی و ناآگاهی جواب داد که اگر خداوند می‌خواست نعمتش را در اختیار آن‌ها می‌گذاشت و این نوع رفتار ناشی از غفلت و غرق شدن در لذت‌های دنیوی است.

انتهای پیام
captcha