لزوم شناخت وظایف و نقش‌ها در زوجین + فیلم
کد خبر: 3959695
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
سیما فردوسی تبیین کرد؛

لزوم شناخت وظایف و نقش‌ها در زوجین + فیلم

یک روانشناس معتقد است؛ زوجینی که مدام از هم ایراد می‌گیرند و بی‌قراری دارند و نقش‌های خود را فراموش کرده‌اند و به مداخله در ایفای نقش دیگری می‌پردازند، باید توانایی مدیریت شرایط را را کسب کنند و خود را با کار‌های بیهوده و بی‌نتیجه خسته نکنند. عمر آدمی زود سپری می‌شود و زمانی فرا می‌رسد که دیگر نمی‌توانیم کنار یکدیگر باشیم.

سیما فردوسی

به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید ۱۹ سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت‌و‌آمد‌های خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ... پیامد‌های مختلفی برای خانواده به همراه داشته و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد، می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود، اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد.

یکی از موضوعاتی که در این برهه خاص زمانی باید مورد توجه قرار گیرد، روابط و تعامل والدین با فرزندان خود است. با محدود شدن رفت‌وآمد‌ها و عدم حضور بچه‌ها در مدرسه، دومین محیط آموزشی که بچه‌ها در آن ارتباطات اجتماعی را می‌آموزند، عملاً حذف شده؛ بنابراین لازم است خانواده‌ها به این خلأ آموزشی توجه داشته باشند و ضمن ایجاد تعادل در رفتار خود، زمینه را برای فراگیری نکات رفتاری فرزندان نیز فراهم کنند.

به این منظور، خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محور‌های مختلف کرده که در همین راستا «سیما فردوسی»، روانشناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها پرداخته است.

در ادامه، هشتمین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع «شناخت وظایف و نقش زوجین» از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود که در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.
 

بسیاری از افراد در دوران کرونا به خوبی توانسته‌اند از مدیریت اوضاع برآیند و روابط اجتماعی، اقتصادی، فرزندپروری، همسرداری و ... به خوبی مدیریت کرده‌اند، تا آنجا که نرفتن به سفر‌های غیر ضرور و دورهمی‌ها را هم پیش گرفتند تا از این بحران به سلامت عبور کنند. اما همه افراد داری چنین مدیریتی نیستند.

بعضی از خانواده‌ها و همسران به جای مغتنم شمردن این فرصت و لذت بردن از کنار یکدیگر بودن و اینکه سعی کنند ایام را به خوبی سپری نمایند و از بستر مناسبی که برای در کنار همسر و فرزند بودن فراهم شده، استفاده کنند، متأسفانه در کار‌های هم دخالت می‌کنند، یکدیگر را زیر ذره‌بین می‌برند و به یکدیگر انتقاد می‌کنند و از هم و از کوچک‌ترین حرکات همسر ایراد می‌گیرند؛ نحوه راه رفتن، نشستن، خوردن، خوابیدن و حتی لباس پوشیدن یکدیگر. این اتفاق متأسفانه در بین زنان و مردان به صورت مشترک در حال رخداد است.

در شرایطی که بیرون ماندن غیرضرور در خارج از منزل، ممکن است سلامتی را به خطر بیاندازد و در خانه ماندن بهترین راهکار است، گاهاً بعضی خانم‌ها از ماندن همسر در خانه خسته می‌شوند و یا در مقابل برخی آقایان به جای کمک کردن در خانه که امری پسندیده است، به مداخله می‌پردازند و در کار‌هایی که مدیریت آن‌ها متعلق به زن است دخالت می‌کنند و این رفتارها، تنش‌هایی را به وجود می‌آورد. بهتر است در شرایط حال حاضر، تنش‌ها را دور کنیم.

ایراد گرفتن همسران از یکدیگر، از روحیه وسواس‌گونه‎ای نشأت می‌گیرد. همچنین گاهی ممکن است فرد از جای دیگری ناراحت باشد و ناراحتی خود را به خانه بیاورد و آن را در تعاملات با اعضای خانواده بروز دهد و با همسر و فرزند خود دعوا کند. این رفتار مکانیزم دفاعی جابجایی نامیده می‌شود، به این معنا که فرد خشم خود را در جای دیگری بروز می‌دهد. باید به رفتار خود آگاه باشیم، و از بروز چنین مکانیزمی جلوگیری کنیم و واقف شویم که از کجا ناراحتیم و چگونه باید خود را با آن سازگار کنیم.

این ایام را به خود و دیگری با رفتار‌های نابجا، تلخ نکنیم. زوجینی که مدام ایراد می‌گیرند و بی‌قراری دارند و نقش‌های خود را فراموش کرده‌اند و به مداخله در ایفای نقش دیگری می‌پردازند، باید بتوانند این شرایط را مدیریت کنند و خود را با کار‌های بیهوده و بی‌نتیجه خسته نکنند تا به مدیریت شرایط نائل آیند.

راهکار‌هایی نیز برای جلوگیری از بروز این رفتار‌های ناخوشایند وجود دارد؛ دیر نخوابیدن در هنگام شب، چرا که خواب شب ضروری است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، ساعت‌ها در شبکه‌های اجتماعی سیر نکردن، و یا اینکه در طول روز سبزیجات و میوه مصرف شود. همچنین مرور خاطرات خوب و خوشایند و تماشای عکس‌ها و فیلم‌های دوران گذشته، و یا کتاب خواندن و تماشای فیلم و نقد و بررسی آن‌ها به بهبود رابطه زوجین و اعضای خانواده کمک می‌کند.

نگویید حوصله نداریم، حوصله را باید ایجاد کرد. همسران در زمانی که مناسب است به پیاده‌روی بروند و در فصول پیش‌رو که سبزی و سرزندگی بیشتر می‌شود، در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف منزل قدم بزنید. عمر آدمی زود سپری می‌شود و زمانی فرا می‌رسد که دیگر نمی‌توانید کنار هم باشید، بنابراین کار‌های مشترکی را انجام دهید که فکر می‌کنید حالتان را خوب خواهد کرد.
انتهای پیام
captcha