والدین چگونه به تحصیل دانش‌آموزان در دوران کرونا کمک کنند + فیلم
کد خبر: 3954091
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
سیما فردوسی‌ تشریح کرد؛

والدین چگونه به تحصیل دانش‌آموزان در دوران کرونا کمک کنند + فیلم

شیوع کرونا در کشور محدودیت‌هایی را به همراه داشت که از جمله باید به تعطیلی مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی برای دانش‌آموزان اشاره کرد. در این میان وظایف والدین سنگین‌تر و عهده‌دار نقش‌های بیشتری شدند؛ مدیریت این دوران نیاز به آگاهی‌هایی دارد که سیما فردوسی بدان اشاره می‌کند.

سیما فردوسی به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید 19 سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت و آمدهای خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ... پیامدهای مختلفی برای خانواده به همراه داشت و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد. 

بدین جهت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محورهای مختلف کرده است که طی آن سیما فردوسی‌پور، روانشناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها می‌پردازد.

در ادامه، اولین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع «تحصیل دانش‌آموزان در دوران کرونا» از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود.

«در رابطه با کودکان و تحصیلات ایشان صحبت‌های فراوانی وجود دارد و ما نمی‌توانیم فضای مجازی را با فضای حضوری و زمانی که بچه‌ها به مدرسه می‌رفتند، مقایسه کنیم. جدا از مسئله حضور دانش‌آموزان در مدرسه، ارتباط با یکدیگر و نیز آموزش حضوری دروس مختلف، موضوع مهم، تعامل دانش‌آموزان با معلمان و دیگر دانش‌آموزان بود که در رشد اجتماعی بسیار تأثیرگذار است.

هیچ چیزی نمی‌تواند جای آموزش‌های حضوری را بگیرد اما در دوران کرونا نمی‌توانیم مسئله آموزش را تعطیل کنیم. افرادی که به هر حال مسئولیتی دارند، می‌دانند که اگر دانش‌آموزان در این دوران در مدارس حضور پیدا کنند، ممکن است که مشکلات و خطرات فراوانی به وجود آید و شاید همه مدارس در نقاط مختلف کشور نتوانند پروتکل‌های بهداشتی را آنطور که باید و شاید رعایت کنند.

همچنین ممکن است نوجوانان و دانش‌آموزان به اقتضای سن خود سرکشی‌ها و بازی‌گوشی‌هایی داشته باشند که خطر آفرین باشد. به همین دلیل مسئولان بر آن شدند که از آموزش‌های مجازی در این دوران استفاده کنند. البته خانواده نیز برای بهره‌گیری از آموزش‌های مجازی مسئولیت‌هایی دارد. بسیاری از خانواده‌ها نگرانی‌های زیادی در رابطه با استفاده فرزندان خود از فضای مجازی دارند که این مسئله با وجود شیوع بیماری کرونا و در شرایط اضطراری اجتناب‌ناپذیر است.

مدیریت حضور در فضای مجازی

البته خانواده‌ها نیز وظیفه مهمی در این زمینه دارند و استفاده از فضای مجازی برای فرزندان باید مدیریت شود. خانواده‌ها باید مراقب باشند که دانش‌آموزان آن‌ها از چه سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی استفاده می‌کنند. این مسئله بدان معناست که باید از فضای مجازی استفاده بهینه صورت گیرد و پدران و مادران نیز وظیفه دارند که علاوه بر نظارت بر نحوه استفاده فرزندان خود از فضای مجازی، آموزش‌های لازم در این زمینه را نیز به ایشان آموزش دهند.

ممکن است که دانش‌آموزان در فضای مجازی وارد سایت‌ها و پایگاه‌هایی شوند که اصلاً مناسب ایشان نیست و این مسئله وظیفه و مسئولیت والدین را برای آموزش آن‌ها سنگین‌تر می‌کند. پدران و مادران نباید از آموزش دادن به فرزندان خود غافل شوند. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که آموزش والدین به فرزندان باید در یک راستا بوده و تناقضی با یکدیگر نداشته باشد؛ چراکه اگر این آموزش‌ها با تناقض همراه باشد، فرزندان دچار تعارض شده و نمی‌توانند آموز‌ش‌های درست و نادرست را تشخیص دهند.

گفت‌وگوهای خانوادگی

والدین باید سعی کنند که جلسات گفت‌وگوهای خانوادگی را در منزل تشکیل داده و فرزندان خود را از آسیب‌های موجود در فضای مجازی آگاه کنند. در این راستا اگر پدران و مادران در زمینه راهنمایی فرزندان نیز با مشکلاتی مواجه شدند، می‌توانند به مدارس مراجعه کرده و با معلمان فرزندان خود مشورت کنند و با آنها در ارتباط باشند تا بدین بوسیله خود را برای راهنمایی و آموزش دانش‌آموزان مجهز به دانش کنند.

تحرک 

البته والدین در این مسیر باید تا حدودی به مسئله تشویق فرزندان خود نیز بپردازند و سعی کنند تا فرزندان را برای انجام مسائل درسی خود تشویق کنند. موضوع مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که دانش‌آموزان که این روزها اغلب وقت خود را در منزل سپری می‌کنند، از تحرک لازم برخوردار نیستند و والدین باید ایشان را وادار به تحرک در زمان لازم کنند که ورزش کردن در منازل و یا پیاده‌روی خانوادگی در فضای باز از جمله مواردی است که می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

تغذیه 

نکته مهم دیگر، نوع تغذیه فرزندان است و مادران می‌توانند با هنر خود غذاهای سالم را برای فرزندان تهیه کنند. والدین باید از دادن فست‌فودها و تنقلات به فرزندان خود که وزن ایشان را زیاد می‌کند، خودداری کنند. غذاهایی که با دستان پرمهر مادران تهیه می‌شود، بهترین نوع تغذیه برای فرزندان است».

انتهای پیام
captcha