وبینار «ایران؛ مقصد گردشگری مذهبی و تاریخی» در اندونزی برگزار شد
کد خبر: 3939747
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

وبینار «ایران؛ مقصد گردشگری مذهبی و تاریخی» در اندونزی برگزار شد

به همت رایزنی فرهنگی ایران در جاکارتا و با همکاری اتاق ایران دانشگاه «سونان گونونگ جاتی» شهر باندونگ اندونزی وبینار علمی «ایران؛ مقصد گردشگری مذهبی و تاریخی تمدن اسلامی در جهان» با حضور دانشجویان و اساتید برگزار شد.

به گزارش ايكنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: ایران به دلیل پیشینه تاریخی، تنوع جغرافیایی، قومی و فرهنگی، دیدنی‌های متنوعی دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند حس کنجکاوی گردشگران و جهانگردان را ارضا کند و ستایش آنان را برانگیزد. هر مسافر با هر انگیزه به ایران سفر کند، می‌تواند مطابق اهداف، ذوق و برنامه خود، دیدنی‌های مورد نظرش را در ایران بیابد. آثار تاریخی بازمانده از دوره‌های مختلف استقرار انسان در فلات ایران به موازات چشم‌اندازهای طبیعی متنوع کرانه‌ای، کوهستانی، بیابانی و کویری در آمیزش و ترکیبی هماهنگ با بناهای تاریخی و میراث مذهبی و فرهنگی، انگیزه‌های قدرتمندی برای دیدار از ایران است.

وی افزود: آثار تاریخی و فرهنگی ایران در میان ۱۰ کشور نخست جهان جای دارد و از منظر جاذبه‌های اکوتوریسمی و تنوع اقلیمی هم جزء ۵ کشور برتر دنیاست. براساس آمارهای موجود از مجموع نزدیک به ۹ هزار مکان مذهبی در نقاط مختلف کشور، ۵ هزار و ۸۰۰ بقعه متبرکه به عنوان آرامگاه‌های امامزادگان ثبت شده، هزار و ۲۰۰ بقعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بیش از سه هزار مکان مذهبی مقدس ثبت شده شامل حسینیه‌ها، مساجد، مدارس مذهبی و حوزه علمیه، کلیسا، کنیسه، آتشگاه و نیایشگاه شناسایی شده است که برای جذب گردشگر از اهمیت بالایی برخوردارند.

رخشنده تصریح کرد: علاوه بر این جاذبه‌های طبیعی، فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران 21 مکان را دربر می‌گیرد که شامل 20 اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است. در حال حاضر 49  اثر ایران در نوبت ثبت جهانی در یونسکو قرار دارد، در حالی که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، ایران 2000 اثر بنایی با ظرفیت ثبت جهانی دارد.

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در پایان سخنان خود گفت: امروز ایران نه تنها در گردشگری منابع تاریخی و طبیعی مورد توجه گردشگران است بلکه گردشگری سلامت نیز با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در حوزه علوم و تکنولوژی انجام شده، مورد توجه قرار گرفته است.

علی مسرور، معاون دانشکده اصول الدین در امور دانشجویی دانشگاه سونان گونونگ جاتی شهر باندونگ دیگر سخنران این نشست بود که بیان کرد: ایران یکی از تمدن‌های کهن جهان بوده است و محمد بن موسی خوارزمی (متوفای 232 هـ)، محمد بن اسماعیل بخاری (متوفای 256 هـ)، مسلم بن الحجاج نیشابوری (متوفای 265 هـ)، محمد بن جریر طبری (متوفای 310 هـ)، ابن سینا (متوفای 428 هـ)، ابوحامد غزالی (متوفای 505 هـ) و فخرالدین رازی (متوفای 606 هـ) برخی از دانشمندان ایرانی بوده‌اند که نقش به‌سزایی در شکل‌گیری علوم در جهان اسلام داشته‌اند.

وی افزود: امروز هم شهرهای قم و مشهد و ری از مهمترین شهرها و مراکز فرهنگ، تمدن و آموزش علوم اسلامی در ایران است که بسیاری از دانشمندان برجسته مسلمان در این شهرها متولد شده‌اند و در دل خود آرامگاه امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را جای داده‌اند که مورد بازدید گردشگران فراوانی است. مازاد بر این کتابخانه نسخه‌های خطی آیت‌الله مرعشی نجفی در قم که بزرگترین کتابخانه نسخه خطی در جهان و کتابخانه ملی ایران در تهران، بزرگترین کتابخانه در خاورمیانه است که نشان از توجه و اهمیت علم در نگاه ایرانیان دارد و هر بیننده‌ای از دیدن آن لذت می‌برد.

خانم عفیفه احمد، گردشگر اندونزیایی سخنران بعدی نشست بود که گفت: ایران دارای تنوع فرهنگ‌هاست و پایتخت مرکز حکومتی از سلسله‌های مختلف بوده و میراث فرهنگی مصنوعی و غیر مصنوعی خود را به خوبی حفظ کرده است.

خانم عفیفه احمد در ادامه افزود: در ایران تعداد زیادی (مقبره) امامزادگان وجود دارد که به گسترش اسلام در مناطق دور افتاده کمک کرده است و امروزه نیز مورد احترام و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است. ایران همچنین مرکز مفاخر فرهنگ و ادب، مانند حافظ، سعدی و خیام است که مورد احترام هستند و محفوظ مانده‌اند.

در ادامه دودو ویدردا، استاد فلسفه دانشکده اصول دین دانشگاه سونان گونونگ جاتی باندونگ و عضو انجمن هنرمندان و فرهنگیان مسلمان اندونزی اظهار کرد: ایرانیان سهم به‌سزایی در تمدن جهان و اسلام از دوره کلاسیک تا به امروز داشته‌اند که قابل انکار نیست و روابط فرهنگی ایران و مجمع الجزایر اندونزی بیش از هزار سال قدمت دارد و آداب و رسوم و فرهنگ‌های ایرانی در تشکیل شخصیت این ملت نقش داشته‌اند، اما متأسفانه، برخی ایران را با دید مذهبی نگاه می‌کنند و بلافاصله سنی و شیعه در ذهن تصور می‌شود، در حالی که اشتراکات فراوانی هم دارند که در آن می‌توانند بنشینند و فضای گفت‌و‌گویی با محوریت مباحث کلی و اصولی باز کنند.

انتهای پیام
captcha