قاریان مشهوری که به رادیو قرآن مصر اعتبار دادند
کد خبر: 3938561
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

قاریان مشهوری که به رادیو قرآن مصر اعتبار دادند

پخش رسمی رادیو قرآن مصر مارس سال 1964 با هدف مقابله با افکار افراط‌گرا‌های نوظهور و جلوگیری از پیدایش نسخ تحریف‌ شده‌ قرآن در حالی آغاز شد که در ابتدای راه بدون شنونده و مخاطب بود، اما چندی نگذشت که پخش نوای ملکوتی قرآن با صوت قاریان مشهور این کشور، جایگاه و اعتبار خاصی به این رسانه داد.

به گزارش ايكنا، پایگاه خبری تحیا مصر در گزارشی به مناسبت سی و دومین سالگرد وفات استاد عبدالباسط، به معرفی قاریان برجسته‌ای پرداخت که حضور آن‌ها در رادیو قرآن مصر باعث شد تا مردم برای خریدن رادیو مشتاق شده و این رسانه شنیداری جایگاه ویژه‌ای در خانه مصری‌ها پیدا کند.

 استاد عبدالباسط

عبدالباسط عبدالصمد یکی از مشهورترین قاریان مصر و جهان اسلام است. او در خانواده‌ای قرآنی متولد شد که همگی به حفظ و قرائت توجه فراوانی داشتند. پدربزرگ او عبدالصمد و پدر او شیخ محمد عبدالصمد از قاریان و حافظان برجسته بودند.

عبدالباسط نخستین رئیس اتحادیه قاریان مصر در سال 1984 میلادی بود. او به دلیل دارا بودن صوتی خاص و آهنگین ملقب به «صاحب حنجره طلایی»، «صوت ملکوتی» و نیر «صوت مکه» شده بود. «شيخ الضباع» از استاد عبدالباسط درخواست کرد تا به رادیو قرآن ملحق شود و با این اقدام او به یکی از تأثیرگذارترین و مشهورترین قاریان رادیو قرآن تبدیل شد. عبدالباسط در 30 نوامبر سال 1988بعد از دست و پنجه کردن با یک دوره بیماری درگذشت.

شیخ محمود خلیل الحصری

الحصری پس از آن که در آزمون رادیو قرآن مصر موفق به کسب امتیاز بالا شد، به این رسانه پیوست و مأموریت قرآنی‌ خود را به‌گونه‌ای آغاز کرد که مورد تحسین و اعجاب کسانی واقع شد که با او در این زمینه کار می‌کردند. الحصری نخستین قاری بود که قرآن را به صورت ترتیل بر روی نوار کاست ضبط کرد.

این قاری مصری در سال ۱۹۶۸ میلادی به‌عنوان رئیس اتحادیه قاریان جهان اسلام انتخاب شد. معمولاً از وی در کنار عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل به سبب تأثیرگذاری در جهان اسلام به عنوان یکی از چهار قاری بزرگ دوران معاصر نام برده می‌شود.

استاد محمود علی البنا

محمود علی البنا از کودکی به قرائت قرآن روی آورد. شب‌ها را برای حفظ قرآن بیدار می‌ماند و در حالی که 20 سال بیشتر نداشت، برای تلاوت قرآن به رادیو پیوست. استاد محمود علی البنا در تسلط به مقامات موسیقى و به‌کارگیرى آن از استاد درویش حریرى بسيار تأثير گرفت و اين تأثيرپذیری کمک شایانی به او در تلاوت کرد.

شیخ محمود به همه قارّه‌ها در طول سال‌ها مخصوصاً در ماه مبارک رمضان سفر کرده بود و با قرائت زیبایش دل‌های سنگ و غیرقابل نفوذ را نرم می‌کرد. او به عنوان امام جماعت مسجد الملک در محله حدائق القبه و سپس به عنوان قاری مسجد الرفاعی و بعد از آن در سال 1959 به عنوان قاری مسجد امام حسین(ع) تعیین شد. شیخ محمود حدود 21 سال در مسجد احمدیه در شهر طنطا خدمت کرد. در سال 1980 به مسجد امام حسین(ع) در قاهره منتقل شد و مسیر قرآنی خود را در آنجا ادامه داد تا اینکه در سال 1985 میلادی چشم از جهان فرو بست.

استاد احمد نعینع

احمد نعینع در سال ۱۹۵۴ میلادی در شهر مطبوس استان کفر الشیخ مصر متولد شد و هنگامی که کمتر از هشت سال سن داشت، حافظ کل قرآن شد. احمد نعینع از مهم‌ترین قاریان در رادیو مصر است. او با وجود اینکه فارغ‌التحصیل رشته پزشکی دانشگاه اسکندریه است، اما به طور تخصصی به کار قرائت می‌پردازد. ختم قرآنی «صدق الله العلی العظیم» نعینع که توجه شنوندگان زیادی را مجذوب و مسحور خود کرده است، شهرت زیادی دارد. عده‌ای او را بهترین قاری تاریخ این رشته در مصر و بلکه در جهان دانسته‌اند و برخی تلاوت‌های او را جزو شاهکارهای کم‌نظیر می‌دانند.

محمد صدیق منشاوی

محمد صدیق منشاوی 8 ساله بود که حافظ کل قرآن شد. پدرش، شیخ صدیق منشاوی کسی بود که فن قرائت قرآن را به او یاد داد. محمد صدیق منشاوی از 9 سالگی قرائت قرآن را همراه با پدر خود در محافل و مجالس سوهاج آغاز کرد. شیخ محمد صدیق به تلاوت‌های حزین زیبا، متمایز و به صوت گریان ملقب است. زیبایی تلاوت وی، شهرت زیادی برایش به ارمغان آورد تا جایی که آوازه تلاوت‌های او به گوش مسئولان وقت رادیو نیز رسید و آن‌ها از وی خواستند تا در رادیو حاضر شود و برای هیئت داوری تلاوت کند و در صورت موفقیت، اجازه تلاوت در رادیو را بیابد اما وی این درخواست را نپذیرفت تا این‌که برای نخستین‌بار در تاریخ رادیو، رادیوی مصر، تجهیزات و کارکنان خود را برای ضبط تلاوت این قاری به محل زندگی‌اش فرستاد. با پخش تلاوت‌های او از رادیو، شهرت محمد صدیق منشاوی سرتاسر مصر و کشورهای عربی را فرا گرفت.

محمد محمود طبلاوی

محمد محمود طبلاوی قاری برجسته قرآن به علامه ترتیل و تلاوت در مصر شهرت دارد. شیخ محمد محمود طبلاوی در حالی که 12 سال داشت، شبانگاهان را با قرآن سیر می‌کرد. او در سن 12 سالگى به مراسم بزرگداشت مسئولان و شخصيت‌هاى بارز در كنار مشاهير قاريان راديو دعوت می‌شد و در بين ايشان جايگاه والايى پيدا كرده و در جيزه، قاهره و قليوبيه شناخته شده و تبديل به قارى‌ شد كه با توجه به قوت ادا، خلاقيت و روحيه جوانش از سوى بسيارى خانواده‌ها براى محافل قرآنی و قرائت بی‌وقفه دو ساعته دعوت می‌شد بدون آنکه احساس خستگى کند و تلاوت برایش سخت باشد. 

علاوه بر آن مردم هم براى پيوسته تلاوت کردن او اصرار می‌كردند و شوق زیادی داشتند تا صوت او را بشنوند. طبلاوی نیز به شدت مراقب بود تا از حضور در محافل قاريان برجسته و اساتیدی نظير محمد رفعت، على محمود، محمد سلامه، صيفى، بهتيمى و مصطفى اسماعيل و دیگر قاريان پيشتاز راديویی بهره برد و با استماع به ایشان چه مستقيماً و چه از طريق راديو تلاوت خود را قوت دهد.

محمدسید نقشبندی

شیخ محمدسید نقشبندی، مبتهل برجسته مصری در سال ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹ هجری شمسی) در دمیره، مرکز طلخای دقهلیه مصر متولد شد. او معروف به پیشوای مبتهلان و مداحان است. نقشبندی از صدایی شیرین برخوردار بود و می توان او را در ابتهالات صاحب سبک دانست . او یکی از مشهورترین مداحان سرودهای دینی است. قفله‌های زیبا ویژه ابتهال وحس و حال سرشار از معنویت ازجمله ویژگی‌های این استاد بزرگ است؛ ازاین رو القاب مختلفی به وی داده شد که از جمله آن‌ها می‌توان به الصوت الخاشع(نوای خاشع)، کروان الربانی(قناری ملکوتی)، قیثاره السماء(ساز آسمانی) و امام المبتهلین(پیشوای مبتهلان) اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha