مرحله كشوری مسابقات قرآن اوقاف در فارس به ایستگاه آخر رسید
کد خبر: 3935030
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

مرحله كشوری مسابقات قرآن اوقاف در فارس به ایستگاه آخر رسید

مرحله کشوری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در بخش آقایان شنبه، ۱۷ آبان‌ماه و در بخش بانوان جمعه، ۲۳ آبان‌ماه، برگزار شد. در این گزارش نگاهی به شیوه اجرا و نظر متسابقان داریم.

مرحله كشوری مسابقات قرآن اوقاف در فارس به ایستگاه آخر رسیددفتر مرحله كشوری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن با برگزاری مسابقات بخش بانوان عصر دیروز، 23 آبان‌ماه، به ‌صورت ویدئوكنفرانس در استان فارس بسته شد. این مسابقات در سالن ثقلین اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس و فقط با حضور شرکت‌کنندگان برگزیده و بدون حضور مخاطب برگزار شد.

مرحله كشوری مسابقات در بخش بانوان و آقایان به‌ صورت متفاوتی از هم برگزار شد. مسابقات بخش آقایان شنبه، 17 آبان‌ماه با ضبط تلاوت‌ها در استودیو صداوسیما و مسابقات بخش بانوان به‌ صورت ویدئوكنفرانس و آنلاین و با حضور اساتید و داوران كشوری برگزار شد.

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس، درباره این مسابقات به خبرنگار ایكنا فارس، گفت: در بخش آقایان نوید رزمجو در رشته حفظ كل قرآن، حسین پرندک و حسام قانعی در رشته قرائت ترتیل، سیدرضا نجیبی و محمدمهدی روحانی در رشته قرائت تحقیق، كاظم مؤذنی در رشته دعاخوانی و محمد بهرامی‌شاد در رشته اذان حضور داشتند كه البته مجتبی فیضی، یكی از راه‌یافتگان به مرحله كشوری در رشته حفظ كل قرآن به‌ دلیل داشتن كسالت از حضور در این مسابقات انصراف داد.

وی با بیان اینكه این تلاوت‌های ضبط شده به تهران ارسال و در تاریخ ۸ آذرماه داوری می‌شوند، اظهار کرد: در بخش بانوان نیز در رشته حفظ ۲۰ جزء معصومه احمدی و فاطمه محمدی در رشته حفظ كل فاطمه ابراهیمی و زیبا زارع مؤیدی در رشته قرائت تحقیق آسیه دهقان و در رشته دعاخوانی فرزانه زارعی در این مرحله از مسابقات به نمایندگی از استان فارس حضور داشتند و منیره عیدی‌پور به دلیل شرایط كرونایی از حضور در این مسابقات انصراف دادند.

فضای خشک و بدون مستمع

محمدمهدی روحانی، متسابق رشته قرائت تحقیق آقایان، در رابطه با شیوه برگزاری مسابقات امسال بیان کرد:‌ شیوه مسابقات امسال به دلیل شیوع كرونا با سال‌های قبل متفاوت بود و به ناچار در فضای استودیویی و با امكانات صداوسیما و به‌ صورت ضبط تلاوت برگزار شد. این شیوه برگزاری همراه با معایبی بود، زیرا بدون حضور مخاطب برگزار شد و متسابقان در فضای خشک و بدون مستمع باید تلاوت می‌كردند. نبود داور به نوعی از استرس متسابقان می‌كاست که به نفع شركت‌كننده‌ها بود، اما اگر برنامه زنده و در حضور مستمع و مخاطب باشد، قطعاً با حس و حال بهتری اجرا می‌شود.

روحانی به زمان برگزاری مسابقات آقایان اشاره كرد و افزود: برای رشته قرائت زمان برگزاری مسابقات به لحاظ آمادگی صدای متسابقان بهتر است بعدازظهر باشد و برای رشته‌های حفظ همان صبح بهتر است و ای كاش چنین برنامه‌ریزی را برای مسابقات قرآن در نظر بگیریم.

این قاری برجسته استان فارس، مشكل دیگر مرحله كشوری مسابقات امسال را اجرای آن در یک روز كاری دانست و افزود: اگر مسابقات در روز تعطیل برگزار می‌شد بهتر بود، زیرا مجبور شدیم كار خود را كنسل كنیم به خصوص برای متسابقان شهرستان‌ها این قضیه سخت‌تر است.

وی با اشاره به تفاوت در برگزاری مسابقات در بخش آقایان و بانوان تأکید كرد: اگر مسابقات بخش آقایان مانند بخش بانوان ویدئوكنفرانسی برگزار می‌شد بهتر بود و این جای سؤال دارد كه چرا مسابقات آقایان به‌صورت ضبط تلاوت برگزار شد؟

حذف مرحله فینال

حسام قانعی، متسابق رشته قرائت ترتیل، به خبرنگار ایكنا گفت: امسال فضای مسابقات قرآن به دلیل شیوع كرونا بسیار تغییر كرده است و آن جنب‌وجوش و استرس وجود نداشت كه البته به نظرم به پیشرفت متسابق كمک می‌كرد. چنین فضایی برای فردی مثل من كه سال‌ها در عرصه مسابقات شركت می‌كنم فضای غریبی بود، زیرا باید فیلمی از تلاوت خود را ضبط و ارسال می‌كردیم كه این فضا به دور از شور و شوق و حس رقابت بود.

قانعی یكی از معضلات مسابقات امسال را برگزار نشدن مرحله فینال در رشته‌های مختلف دانست و افزود: این كار باعث می‌شود كه هم امتیازدهی سخت شود و هم اینكه افرادی كه از تبحر خاصی برخوردار بودند، اكنون نمی‌تواند ریزه‌كاری‌های تلاوت را به داوران نشان دهند؛ لذا حذف فینال در مسابقات امسال معضل است و جای تأمل دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی این مرحله را در فضای مجازی برگزار كرد.

شرایط سخت سفر

آسیه دهقان، شركت‌‌كننده رشته قرائت تحقیق بخش بانوان، به خبرنگار ایكنا، گفت: این شیوه برگزاری مسابقات، بسیار خوب بود زیرا فرزند كوچک دارم و نمی‌توانستم در این شرایط كودک خود را به تهران یا شهرستان‌های دیگر ببرم.

وی با بیان اینكه شرایط سفر برای حضور در مسابقات با داشتن فرزند كوچک استرس‌زاست، اظهار کرد:‌ برگزاری مسابقات به‌ شیوه ویدئو كنفرانس باعث شد كه استرس‌ها هم كمتر شود. البته خوب بود كه چند زمان را برای مرحله كشوری در نظر بگیرند تا هر كسی با توجه به شرایط خود یكی از این زمان‌ها را انتخاب كند و این‌گونه نباشد كه همه در یک روز مشخص حضور یابند.

دهقان با تصریح اینكه به‌طور كلی این روش در شرایط شیوع كرونا بسیار خوب بود، افزود: گرچه این روش برای برخی از متسابقان شهرستان‌های استان سخت بود كه در هوای بارانی و آن هم در شرایط شیوع كرونا باید به شیراز سفر می‌كردند،‌ اما باز هم بهتر از سفر به استان‌های دیگر با بعد مسافت بیشتر است.

اعتراضی ندارم

فاطمه زارع مؤیدی، متسابق رشته حفظ كل قرآن كریم، نیز به خبرنگار ایكنا، گفت: شیوه برگزاری مسابقات امسال برای من كه دارای 4 فرزند هستم بسیار خوب بود و همیشه رفت‌وآمد برای مرحله كشوری به مسابقات قرآن برایم بسیار سخت بود. گرچه حضور در مسابقات كشوری در شهرهای دیگر و در كنار دیگر نخبگان قرآنی كشور كسب تجربه است و دارای مزایایی است، اما روش ویدئوكنفرانس بهتر است چون به‌صورت كلی رفت‌وآمد برای بانوان دارای فرزند و حتی شاغلین به استان‌های دیگر بسیار سخت است.

وی با بیان اینكه استرس این روش هم نسبت به روش‌های حضوری كمتر است، تصریح کرد: امكانات برای برگزاری مسابقات به شكل ویدئو كنفرانس خوب بود و مشكلی به لحاظ برقراری ارتباط وجود نداشت.

این حافظ برتر استان فارس درباره شیوه داوری مسابقات نیز اظهار کرد: فكر نمی‌كنم اجحافی در حق كسی شود و اگر هم باشد قطعاً به‌صورت عمدی نیست و به‌طور كلی اعتراضی به نتیجه مسابقات نداشته و ندارم.

انتهای پیام
captcha