رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص) / احتمال برگزاری چهارمین دوره در کشوری دیگر
کد خبر: 3932656
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳

رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص) / احتمال برگزاری چهارمین دوره در کشوری دیگر

سردیس برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی‌(ص) با حضور محدود و برخط میزبانان در حالی انجام شد که همه‌گیری کرونا بار دیگر مقام دانشمندان را در زندگی بشر مهم‌تر کرده است.

رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص)

به گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از سردیس‌های برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی‌(ص) امروز یکشنبه ۱۱ آبان‌ماه به صورت برخط برگزار شد.
 
عمران اینان (Umran Inan) محقق و رئیس دانشگاه کوچ ترکیه در آیین رونمایی از تندیس برگزیدگان سومین جایزه مصطفی(ص) که به صورت برخط در آن حضور داشت با ابراز تشکر از ساخت و نصب سردیس خود در پارک فناوری پردیس گفت: ایران و ترکیه کشور‌های نزدیک به هم از نظر فرهنگی هستند و سهم زیادی در توسعه علم و دانش داشته‌اند.
 
وی با اشاره به سفر خود به ایران در سال گذشته برای شرکت در مراسم اعطای سومین جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: جایزه سهم زیادی در توسعه علم و دانش داشته است و در این سفر با دانشمندان زیادی ملاقات کردم.
 

تحقیقات تنها راهکار برون‌رفت از همه‌گیری کرونا

‌وی ادامه داد: در این زمان که با همه‌گیری دست و پنجه نرم می‌کنیم، تحقیقات علمی تنها راه برون‌رفت از این بحران است. من همراه با دانشجویان دکترای ایرانی و ترکیه‌ای همچنان به تحقیقات خود برای رسیدن به دستاورد‌های مهم برای بشریت ادامه می‌دهیم.
 

کرونا تغییرات تمدنی را موجب می‌شود

‌حسین بهاروند، از دیگر برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی‌(ص) از کشور‌های اسلامی نیز در این نشست گفت: کرونا فقط یک مشکل طبی نیست؛ بلکه به احتمال زیاد تغییر تمدنی جدی را پدید خواهد آورد. این فرصتی برای بشریت است تا به سمت خوبی‌ها حرکت کند. زیست‌بوم شکل گرفته در کشور باعث این دستاورد‌ها شده است.

وی که در زمینه درمان بیماری‌های پارکینسون و تباهی لکه زرد (AMD) از بیماری‌های چشمی در سالمندان با کمک سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند، گفت: با لطف الهی و حرکت اعضای تیم من در ۱۰ سال گذشته، کار روی سطوح مختلف جانوری انجام شده و امیدوارم طی یکسال و نیم آینده اولین کارآزمایی بالینی روی نمونه انسانی در زمینه درمان این بیماری‌ها شروع شود.
 

کرونا نشان داد دانشمندان مسئولیت زیادی دارند

‌محمد عبدالاحد، دیگر برگزیده جایزه مصطفی‌(ص) از کشور‌های اسلامی نیز گفت: کرونا نشان داد چقدر باید بیشتر کار کنیم.

وی ادامه داد: فضای همکاری در کشور ما و بعد از جایزه مصطفی‌(ص) و ارتباطاتی که با پژوهشگران کشور‌های دیگر داشتم، دیدم تعامل و همکاری محققان با هم از دانشکده‌ها و تخصص‌های مختلف بسیار خوب است. تحقیقات پزشکی حوزه پیچیده و حساسی است و باید از بیماران هم استفاده کرد و کار‌های خوبی در همکاری مراکز فنی با مراکز پزشکی در حال انجام است.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در هفتمین نشست استپ که بنیاد مصطفی‌(ص) اردیبهشت و خرداد گذشته برگزار کرد، دستاورد‌های خوبی از دانشمندان جهان اسلام تبادل شد. ارتباط دانشمندان جهان اسلام باید بیشتر شود و حتی بین دانشمندان مسلمان نباشد و همه دانشمندان کنار هم قرار بگیرند و با هم ارتباط داشته باشند.

عبدالاحد با اشاره به تلاش‌های علمی برای یافتن درمان و پیشگیری از کرونا افزود: این بحران در واقع امتحانی برای مدعی‌هایی بود که به آن‌ها نشان داد چیز زیادی از علم نمی‌دانند. ویروس کرونا پترن پیچیده‌ای دارد و تغییراتی در آن روی می‌دهد و همه این‌ها بار مسئولیت ما را زیادتر کرده و نشان داد بار زمین‌مانده هنوز زیاد است.

همچنین علی خادم حسینی، استاد مهندسی شیمی ایرانی ساکن آمریکا نیز با ارسال پیامی ضبط‌شده از اعطای جایزه و ساخت و نصب تندیس خود تشکر کرد.

پارک فناوری پردیس به منظور ارج نهادن به زحمات و تلاش‌های دانشمندان در عرصه بین‌الملل در حوزه‌های مختلف علوم و فناوری، با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو، بنیاد ملی نخبگان و فرهنگستان علوم از سال ۱۳۸۶ طرح نصب تندیس شخصیت‌های علمی و فناوری را در بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در دستور کار قرار داده است. نظر به اینکه هیئت‌های بین‌المللی از این پارک بازدید می‌کنند، این اقدام می‌تواند در جهت تجلیل از دانشمندان و شناساندن ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور‌های مختلف موثر باشد.

آمادگی همه‌جانبه‌ در برگزاری چهارمین دوره جایزه

در این مراسم همچنین مهدی صفاری‌نیا، رئیس بنیاد جایزه مصطفی(ص) در سخنانی اظهار کرد: آمادگی همه‌جانبه‌ای برای برگزاری چهارمین دوره این جایزه داریم و اگر شرایط برگزاری تا سال آینده به صورت حضوری وجود داشته باشد، پیشنهاد‌های کشور‌های مسلمان را برای میزبانی از این جایزه بررسی می‌کنیم.

وی در این مراسم که با حضور ۲ نفر از برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی‌(ص) از کشور‌های اسلامی و همراهی برخط یکی از برگزیدگان از کشور ترکیه در پارک فناوری پردیس برگزار شد، افزود: همزمان با سالروز سومین دوره اعطای جایزه مصطفی‌(ص) و ایام هفته وحدت، ما در پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری در نزدیکی تهران با رونمایی از سردیس‌های دانشمندان از آن‌ها تجلیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: پارک فناوری پردیس، خانه صد‌ها شرکت در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته، زیستی، نانو و سایز حوزه‌های فنی است و بیش از ۶ هزار متخصص هر روز در این شرکت‌ها به علم و فناوری خدمت می‌کنند.
 
صفاری‌نیا ادامه داد: بیش از هزار هیئت داخلی و خارجی شامل هیئت‌های سیاسی، روسای جمهوری، مجلس، وزرا و سفرا در ۱۰ سال گذشته از پارک بازدید کرده‌اند.

وی تأکید کرد: یکی از افتخارات پارک فناوری پردیس، اختصاص ۱۰ هزار متر از پارک به بوستانی به نام بوستان دانشمندان است که طی ۱۰ سال گذشته سردیس ۱۰ دانشمند از ۷ کشور جهان در آن نصب شده است.

صفاری‌نیا توضیح داد: این دانشمندان از سوی شورای علمی پارک فناوری پردیس انتخاب شده‌اند و بر اساس یکی از مصوبات این شورا، سردیس‌های دانشمندان برگزیده جایزه مصطفی‌(ص) نیز ساخته و در بوستان دانشمندان نصب می‌شود.

مدیر بنیاد مصطفی‌(ص) در مورد دیگر اقدامات این بنیاد در دوران ویروس کرونا نیز گفت: بنیاد در این مدت امکان برگزاری نشست استپ را نداشت، ولی هفتمین دوره این نشست را در ماه‌های گذشته به صورت برخط و با حضور ده‌ها دانشمند برگزار کرد که طی آن آخرین دستاورد‌ها در مورد مقابله با بیماری کرونا را با هم به اشتراک گذاشتند.

وی ادامه داد: همچنین نشست برخط آشنایی صنایع با دستاورد‌های دانشمندان جهان اسلام (EISA) را به زودی برای دراختیار گذاشتن دستاورد‌های دانشمندان به سرمایه‌گذاران برگزار می‌کنیم.
 

زیست‌بوم مناسب علمی در کشور

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان نیز در این مراسم، گفت: دستاورد‌های دانشمندان از جمله حسین بهاروند حاصل لطف الهی، همراهی تیم خوب و تشکیل زیست‌بوم مناسب در کشور است.
 
وی که در مورد جایگاه علمی حسین بهاروند از محققان پژوهشگاه رویان در زمینه سلول‌های بنیادی و یکی از برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی‌(ص) صحبت می‌کرد، ادامه داد: بهاروند با تلاش‌هایی که کرده، نام محقق مسلمان را در جامعه برجسته کرده است.

شاهوردی گفت: بهاروند هم در بحث اخلاقی و هم علمی، جایگاه برتر را کسب کرده است؛ دستاوردهایش هم تربیت نیروی انسانی، محققان و دانشجویانی است که به جامعه اهدا کرده است.
 
رئیس پژوهشگاه رویان گفت: امروزه بیش از ۵۰۰ رده سلولی را با تیم‌های کارشناسی تربیت شده توسط دکتر بهاروند در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌کنیم که حاصل تربیت نیروی انسانی از سوی او است.
 
شاهوردی تصریح کرد: دستاورد‌های علمی حاصل یک فرهنگ کاری و جنبش نرم‌افزاری است که جوانان آن را دنبال کردند؛ زیرا فضای معنوی برای رشد جوانان مهیا شد.

در همین راستا امروز سردیس پنج برگزیده سومین دوره اعطای جایزه مصطفی‌(ص) شامل آقایان اوگور شاهین از ترکیه، علی خادم حسینی از ایران، عمران اینان از ترکیه، حسین بهاروند از ایران و محمد عبدالاحد از ایران در بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس با حضور مهدی صفاری‌نیا، مدیر بنیاد مصطفی‌(ص) و رئیس پارک فناوری پردیس و دیگر همراهان رونمایی شد.
 
رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص)رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص)رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص)رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص)رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص)رونمایی از سردیس پنج برگزیده جایزه مصطفی(ص)
انتهای پیام
captcha