17 شهریور؛ نقطه عطف مبارزات انقلاب / سرمایه خون شهدا متعلق به گروه‌ خاصی نیست
کد خبر: 3921414
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
محسن هاشمی:

17 شهریور؛ نقطه عطف مبارزات انقلاب / سرمایه خون شهدا متعلق به گروه‌ خاصی نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۷ شهریور نقطه عطف مبارزات تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: اکنون نیز پس از ۴۲ سال، سرمایه خون شهدای ۱۷ شهریور و سایر شهدا و ایثارگران انقلاب و دفاع مقدس در دست ماست. مبادا فکر کنیم که این سرمایه متعلق به گروه یا سلیقه خاص فرهنگی یا سیاسی است.

به گزارش ایکنا، مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد شهدای گرانقدر قیام خونین ۱۷ شهریور، امروز دوشنبه 17 شهریورماه، با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران؛ محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی؛ علی اعطا، سخنگو؛ حسن خلیل‌آبادی و حجت نظری، از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی؛شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران، شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مسئولان و مدیران شهرداری تهران به همت انجمن تهران‌شناسی در میدان شهدا برگزار شد.

محسن هاشمی در این مراسم با بیان اینکه ۱۷ شهریور نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: امروز چهل و دومین سالگرد واقعه کشتار ۱۷ شهریور است. اگر حادثه هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ اتفاق نمی‌افتاد، سیر حوادث و تحولات با سرعتی که حتی برای مبارزان هم غافلگیرکننده بود اتفاق نمی‌افتاد. به همین جهت می‌توان هفدهم شهریور را به ‌عنوان نقطه عطف مبارزات انقلاب اسلامی مطرح کرد. امسال هفدهم شهریورماه با ایام عزاداری ماه محرم مصادف شده است؛ شاید یکی از وجوه اصلی تشابه واقعه عاشورا به ‌عنوان حادثه‌ای ماندگار در تاریخ نیز سبعیت و ظلمی باشد که بر امام حسین(ع) و اهل‌بیت ایشان روا شد.

وی افزود: در تاریخ بشر جنایات و کشتار‌های بزرگی رخ داده است که در آنها نه تنها ده‌ها نفر، بلکه چند صد، چند هزار و چندین میلیون و حتی ده‌ها میلیون نفر کشته شده‌اند که نمونه‌های بارز آن را می‌توانیم در قرن بیستم و جنگ‌های جهانی یا نسل‌کشی‌هایی که در آفریقا، اروپا و آسیا رخ داد مشاهده کنیم. در قرون پیش‌تر نیز جنایات بزرگی مانند حملات مغول و لشگرکشی‌های بزرگ رخ داد که موجب مرگ میلون‌ها انسان شد، اما پرسش اینجاست که چرا در بین این همه جنایت، حادثه‌ عاشورا، که در آن کمتر از هشتاد نفر انسان شهید ‌شدند، به‌ عنوان یک رخداد تراژیک و منحصر به فرد در تاریخ ماندگار شد و هر سال این حادثه از سوی ده‌ها و صد‌ها میلیون عزادار گرامی داشته و به جهانیان یادآوری می‌شود. عنصر مظلومیت و پاکدامنی و آزادگی شهدای کربلا وجه ممیز واقعه عاشوراست که باعث شده حتی در روایات، پیامبران و امامان معصوم(ع) هیچ واقعه و مصیبت دیگری را با واقعه عاشورا قابل مقایسه ندانند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: شاید بتوانیم همین جایگاه را نیز برای واقعه ۱۷ شهریور در مبارزات انقلاب اسلامی قائل شویم که کشته شدن تعدادی از انسان‌های بی‌گناه طی کمتر از نیم روز موجب شد که افکار عمومی ایران و جهان به شدت متأثر شود و شاید بتوان گفت که نظام پهلوی پنج ماه قبل از آنکه در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ رسماً سقوط کند، در ۱۷ شهریور و در میدان ژاله در نگاه قضاوت مردم ایران سقوط کرد و صدای این سقوط ۲۲ بهمن از صداوسیمای انقلاب شنیده شد.

هاشمی ادامه داد: اکنون نیز پس از ۴۲ سال، سرمایه خون شهدای ۱۷ شهریور و سایر شهدا و ایثارگران انقلاب و دفاع مقدس در دست ماست. مبادا فکر کنیم که این سرمایه متعلق به گروه یا سلیقه خاص فرهنگی یا سیاسی است؛ مبادا این سرمایه را برای اهداف کوتاه مدت، منافع زودگذر جناحی و انتخاباتی مصادره کنیم. باید بکوشیم که با عملکردمان حادثه‌ ۱۷ شهریور را به قیام عاشورا و فرهنگ ماندگار آن پیوند بزنیم و از برخورد دفعی و حذفی با مردم، که صاحبان اصلی ۱۷ شهریور و انقلاب هستند و به دلیل تحریم‌های ظالمانه در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار دارند، بپرهیزیم.
انتهای پیام
captcha