فرهنگ مقاومت مولود نهضت حسینی است
کد خبر: 3921339
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
عالم اهل سنت لبنان:

فرهنگ مقاومت مولود نهضت حسینی است

«شیخ احمد القطان»، رئیس جمعیت «قولنا و العمل» لبنان تصریح کرد: فرهنگ مقاومت با تأسی از نهضت حسینی و الهام از اندیشه‌های عاشورایی تبدیل به جریانی شده است که با پایداری در برابر استکبار پیروزی‌های بزرگی را در فلسطین و لبنان رقم زده و این بیانگر زنده‌بودن مکتب امام حسین(ع) تا همیشه تاریخ است.

عاشورا تا روز قیامت زنده خواهد ماند | محور مقاومت از قیام امام حسین را درک کرده و سرلوحه قرار داده است

شیخ احمد القطان، عالم اهل‌ سنت لبنانی و رئیس جمعیت «قولنا و العمل» این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا درباره پیامدهای نهضت حسینی به عنوان یگانه حماسه‏‌ای که تاریخ را متحول و مرزهای حق و باطل را تبیین کرده است، گفت: این نهضت در زمانه‏‌ای آغاز شد که آموزه‏‌های اسلامی وارونه معرفی می‏‌شد و جامعه‏ دینی در مسیر انحراف از اهداف خود گرفتار آمده بود و به تدریج به دوره‏ جاهلیت پیشین سوق داده می‏‌شد و با اشرافی‌گری و تجمل‌خواهی از آرمان خود فاصله می‏‌گرفت. حادثه کربلا و شهادت امام حسین(ع) یک پیام آشکار و ارزشمند داشت. امام حسین(ع) در این حادثه خواهان ایستادگی در کنار حق و عدالت بود. در واقع تنها دو مسیر حق و باطل در زندگی بشریت وجود دارد و مسیر حق همان راهی است که مؤمنان در آن در راستای کسب رضای خداوند متعال فداکاری و ارزش‌های الهی را دنبال کرده و و حتی با شهادت و عروج ملکوتی خود و یا اقامه حکومت اسلامی که خداوند متعال ما را به اقامه آن در دنیا امر کرده است، پیروزی‌هایی را رقم می‌زنند. شهادت امام حسین(ع) و یاران او پیام پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل بود.

 

منبرهای اهل سنت در حق امام حسین(ع) کوتاهی کردند

 

وی در پاسخ به این سؤال که «احیای یاد و قیام سیدالشهدا(ع) چه نقشی در همدلی امت اسلامی و نزدیکی مذاهب اسلامی می‌تواند داشته باشد به جای اینکه تبدیل به محل اختلافات مذهبی شود» تصریح کرد:‌ اینکه امام حسین(ع) فقط متعلق به شیعیان نیست، امری واضح بوده و در آن شکی نیست. اهل سنت این امام بزرگ را مانند شیعیان ارج می‌نهند و عاشق ایشان هستند. در واقع عشق اهل سنت نسبت به امام حسين(ع) به اندازه‌ حبّ شیعیان به ايشان بوده و مسلمانان این شخصیت بزرگوار را مقدس و گرامی می‌دانند. منبرهای اهل سنت در حق امام حسین(ع) کوتاهی کردند و این قصور در حقیقت از عقیده آنها سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه منشأ سیاسی دارد. اختلافات سیاسی در طول زمان و وجود حکومت بنی‌امیه و هم‌پیمانان آنها باعث شده است که در حق امام حسین(ع) کوتاهی شود و عقیده پاک اهل سنت از این تقصیر بدور است. امام حسین(ع) جایگاه بسیار بزرگی در بین اهل سنت دارد و بدون شک چه علما و چه عموم اهل تسنن در ماه محرم سوگوار سالروز شهادت این امام بزرگوار هستند.

منبرهای اهل سنت در حق امام حسین(ع) کوتاهی کردند و این قصور در حقیقت از عقیده آنها سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه منشأ سیاسی دارد. اختلافات سیاسی در طول زمان و وجود حکومت بنی‌امیه و هم‌پیمانان آنها باعث شده است که در حق امام حسین(ع) کوتاهی شود و عقیده پاک اهل سنت از این تقصیر بدور است

شیخ القطان ادامه داد: اهل سنت به فرزندان خود می‌آموزند که امام حسین(ع) حقیقت زنده بوده و همیشه در کنار حق و عدالت ایستادگی کرد. ایشان برای جاه‌طلبی، کام‌جویی، آشوبگری و ستمگری قیام نکرد، بلکه برای اصلاح در کار امت جدش، محمد رسول‌الله(ص) بپا خاست و همانطور که در تاریخ ذکر شده به فرموده خود ایشان قصد امام حسین(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر به شیوه جدش و پدرش، امام علی(ع) بود. اهل سنت نام‌های اهل بیت(ع) را در کنار دیگر شخصيت‌‌ها و شهدای اسلام، یاد و اسامی فرزندان خود را به نام ایشان نامگذاری می‌کنند و این نشانگر عشق ما به این خاندان بزرگوار است.

رئیس جمعیت «قولنا و العمل» لبنان با اشاره به این گفته مشهور امام حسین(ع) که «اگر دین ندارید، آزاده باشید»، اظهار کرد: بدون شک آزادگی بدون ریشه عقیدتی، رستگاری را برای انسانیت احراز نمی‌کند. آزادگی در حقیقت دوری از عبودیت دیگر بندگان و تلاش برای رهایی از ستم ستمگران است. آزادگی، بی‌بندوباری و دوری از دین و معنویت نیست بلکه آزادگی حقیقی این است که انسان بنده خداوند متعال باشد و از هوای نفس و یوغ ستمکاران آزاده باشد و در مقابل ظلم و ستم به بهانه‌های مختلف سکوت نکند. امام حسین(ع) در هنگام خروج علیه یزید در حقیقت علیه فساد، ظلم و باطل قیام کرد و ایشان در جریان نهضت خود به اینکه او و یارانش به شهادت خواهند رسید، نمی‌نگریست بلکه به پیام تاریخی و ابدی خود می‌اندیشید که در طول تاریخ نیز به جهانیان ثابت شد حق همیشه پیروز بوده و اینجاست که می‌گوییم خون بر شمشیر پیروز است. بنابراین آزادگی که بشر بدان نیاز دارد، بایستی مبتنی بر عقیده‌ای راسخ و معنویتی تمام‌عیار باشد و جالب است بدانيم که نهضت امام حسین(ع)، قیامی آزادی‌خواهانه بوده و به قشر و یا امت خاصی(حتی امت اسلام) منحصر نمی‌شود؛ تمامی آزادی‌خواهان جهان این قیام مقدس را دستاوردی برای خود می‌دانند. در واقع امام حسين‌(ع) شخصيتی محدود به يک مکان، يک مذهب و يک عده خاص نيست، بلکه ايشان با فداکاری‌های خويش درسی به تاريخ دادند و هر انسانی می‌تواند از قیام امام حسین(ع) علیه ستم و فساد عبرت گرفته و آزادگی را از این طریق احساس کند.
 

رمز ماندگاری نهضت عاشورا در طول تاریخ

 
وی با بیان اینکه بسیاری از علما، اندیشمندان و فیلسوفان غيرمسلمان سخنان زیادی در وصف حضرت حسين‌بن على(ع) به ميان آورده‌اند، یادآور شد:‌ ماهاتما گاندى، رهبر آزادی‌خواه پرآوازه هند سیره امام حسين(ع) را به دقت مطالعه کرده و قيام آن حضرت را سرلوحه خود قرار داده است. گاندى مى‌گويد: «من زندگى آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‏ و در صفحات تاریخ کربلا غور کرده‌ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد کشوری پیروز و سربلند باشد، باید از سرمشق حسین(ع) پیروى کند».

این عالم اهل تسنن لبنان با تأکید بر اینکه واقعه عاشورا در طول قرون گذشته زنده مانده است، در توضیح رمز این ماندگاری گفت: حقانیت واقعه عاشورا رمز ماندگاری این حادثه بزرگ و تاریخی است. حق تا زمانی که آسمان‌ها و زمین باپرجا است، زنده می‌ماند و به همین دلیل است که می‌گوییم عاشورا تا زمانی که بشریت هست، زنده خواهد ماند و شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلاء: همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلاست» حقیقت دارد و انکارناپذیر است. هر مؤمنی واقعه عاشورا را به خوبی درک می‌کند،‌ بنابراین نباید در برابر ظلم و ستم کوتاه آمده و شعار «هیهات منا الذلة» امام حسین(ع) را در کربلا عملی کند.

وی با تأکید بر اثرگذاری نهضت حسینی در شکل‌گیری جریان‌های مقاومت گفت:‌ امروزه شاهد تقابل دو گروه هستیم؛ یک گروه که عاشورا را به خوبی درک نکرده و گروه دیگر که فلسفه و حقیقت این قیام را به خوبی فهمیده و با الهام از این نهضت، در برابر ظلم و استکبار جهانی مقاومت و ایستادگی کرده‌ است. این گروه به دلیل ایمان به حق و اطمینان از اینکه در راه حق هستند و از تمامی مستضعغان در جهان حمایت می‌کنند، به پیروزی خواهند رسید. فرهنگ مقاومت با تأسی از نهضت حسینی و الهام از اندیشه‌های عاشورایی تبدیل به جریانی شده است که با پایداری در برابر استکبار پیروزی‌های بزرگی را در فلسطین و لبنان رقم زده و این بیانگر زنده‌بودن مکتب امام حسین(ع) تا همیشه تاریخ است. گروه‌های مقاومت با معدود نیروهای خود علیه استکبار جهانی، ارتش‌ها و تسلیحات بزرگ آن‌ها ایستاده و در غزه و لبنان پیروزی رقم زده‌اند و به‌راستی این نشان دهنده الهام‌بخشی عاشورا و زنده بودن این واقعه بزرگ در قلوب مسلمانان است.

گفت‌وگو از مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha