ارزش و ثواب زیارت به میزان اخلاص فرد است، نه حضور در حرم
کد خبر: 3918472
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
آیت‌الله مصباح یزدی:

ارزش و ثواب زیارت به میزان اخلاص فرد است، نه حضور در حرم

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: هرقدر نیت ما خالص‌تر و اخلاص ما زیادتر باشد، ارزش زیارت ما بیشتر خواهد بود و میزان این ارزش هم به مقدار معرفت انسان بستگی دارد.

ارزش و ثواب زیارت به میزان اخلاص فرد استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز، دوم شهریورماه در مراسم عزاداری حسینیه مجازی مصباح الهدی، گفت: زمانی بوده که کسانی باید برای زیارت مرقد و قبر سیدالشهداء خطر جانی را هم به خود می‌خریدند.

وی افزود: چقدر کسانی بودند که در این راه از طرف ستمگران و دشمنان اهل بیت(ع) خون‌های آنها ریخته شده است؛ در این شرایط مثلاً اگر امام معصوم به کسی می‌فرماید زیارت کن مخصوصاً با شواهدی که در مقدمه و مؤخرۀ کلامشان وارد شده، استفاده می‌شود که منظور حتماً حضور در مرقد، مزار و بقعه امام نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی اضافه کرد: در مواردی تصریح شده که اگر شما در یک فضای باز یا پشت بام به مرقد سیدالشهداء(ع) رو کنید و سلام بدهید، این هم زیارت حساب می‌شود. گاهی هم مجموعه‌ای از عبارات و تسلیمات و دعاها به اسم زیارات خاص نامیده شده است. 

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: آن کسانی که موفق می‌شوند بروند مرقد ائمه را از نزدیک زیارت کنند، عبادت همۀ آنها مساوی و ارزش کارشان مثل هم نیست. کسانی هستند که زیارت رفتن را در این می‌دانند که سفری کنند و یک یا چند روز آنجا باشند و روزی چند مرتبه به حرم مشرف شوند و آنجا یک سلامی بکنند و یک زیارتنامه‌ای بخوانند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: شاید بسیاری از آنها هیچ اطلاعی از مضمون این زیارتنامه ندارند؛ فقط از «السلام» آن می‌فهمند که سلامی هم در آن هست؛ اما سایر مضامینی را که در آن هست، هیچ نمی‌فهمند چیست. می‌خوانند برای اینکه می‌گویند زیارت است، و منظورشان از زیارت خواندن این زیارتنامه است.

مصباح یزدی افزود: از اینجا یک مرتبه‌ای از زیارت تحقق پیدا می‌کند. یک مرتبه از زیارت هم آن هست که جز حضرات معصومین به آن نائل نمی‌شوند. بین این دو مرتبه، مراتب بی‌شماری است که ما درست حساب آن را نمی‌توانیم به دست بیاوریم که چند مرتبه می‌شود فرض کرد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله امینی هرشب بعد از نماز مغرب و عشاء به حرم امیرالمؤمنین(ع) مشرف می‌شدند و مدتی روبروی ضریح می‌ایستادند، به طوری که گویا توجهی به هیچ چیز ندارند و زیارت ایشان را با اشک چشم می‌خواندند.

استاد حوزه ادامه داد: این حال را با اینکه ما به حرم برویم و تند تند یک زیارتی بخوانیم و منتظر این باشیم که به جمله آخرش برسیم و خداحافظی کنیم و بیاییم، نمی‌شود مقایسه کرد.

مصباح یزدی گفت: آن بزرگان شاید خودشان را در این حال می‌دیدند که ما لیاقت زیارت شما را نداریم و فقط از اینکه اجازه می‌دهید در مرقدتان، در این بقعه مبارکه حضور پیدا کنیم؛ همین را مِنّتی برای خودمان می‌دانیم و از خدا می‌خواهیم توفیق شکر آن را پیدا کنیم.

مصباح یزدی بیان کرد: یک فرق دیگری هم بین زیارت‌ها وجود دارد و آن فرق مربوط می‌شود به تفاوت در نیت؛ کسانی هستند که شنیده‌اند زیارت سیدالشهداء(ع) یا سایر ائمه اطهار خیلی ثواب دارد؛ برای اینکه ثوابی ببرند، زیارت می‌کنند. فی الجمله برای امثال ما افراد کم‌معرفت، اینکه ثواب ببریم اهمیت دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اگر زیارت مفصل می‌خوانیم، برای این است که ثواب آن بیشتر است. اگر یک روز، چندبار می‌رویم برای اینکه ثواب آن چند برابر شود. این یک مرحله از ارزش زیارت. همین هم بسیار خوب است. بسیار تأکید شده که همین را انجام بدهیم و شاید برای امثال ما غیر از این هم میسر نباشد، به خاطر اینکه معرفت ما ضعیف است.

وی اضافه کرد: چون تفاوت در نیت‌ها مبتنی است بر تفاوت در معرفت و محبت؛ پس مهمترین پایه اختلاف ارزش دو زیارت، اختلاف معرفت ظاهر و محبت ظاهر است. بنابراین برای اینکه در این جهت پیش برویم و زیارت ما ارزش پیدا کند، باید سعی کنیم معرفتمان را به اهل بیت زیاد کنیم که به دنبال آن محبت می‌آید.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: هرقدر نیت ما خالص‌تر و اخلاص ما زیادتر باشد، ارزش زیارت ما بیشتر خواهد بود. شاید به همین مناسبت است که در فضیلت زیارت سیدالشهداء، به عبارت «من زاره عارفاً بحقه»؛ هرکس او را با معرفت به حقش زیارت کند، تأکید شده است.

انتهای پیام
captcha