نگرش مردم به ابعاد شیوع کرونا / 89.4 درصد موافق قرنطینه هستند
کد خبر: 3886070
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد؛

نگرش مردم به ابعاد شیوع کرونا / 89.4 درصد موافق قرنطینه هستند

طبق یافته‌های نظرسنجی ایسپا، ۷۰.۴ درصد مردم با شیوع کرونا درآمد خانوارشان کاهش یافته است، ۲۹.۱ درصد گفته‌اند شیوع کرونا تأثیری بر درآمد خانوارشان نداشته و درآمدشان تغییری نکرده، و ۰.۲ درصد از پاسخگویان بیان کرده‌اند با شیوع کرونا درآمد خانوارشان افزایش یافته است. با این حال ۸۹.۴ درصد مردم موافق قرنطینه شهر‌هایی که ویروس کرونا در آن‌ها شیوع بیشتری دارد، هستند.

ایسپا

به گزارش ایکنا؛ طرح سنجش نگرش مردم به ابعاد شیوع ویروس کرونا، طی ۲۱ تا ۲۵ اسفندماه، در سطح ملی با اندازه نمونه هزار و ۵۵۴ نفر به صورت مصاحبه تلفنی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) به صورت خویش‌فرمایی انجام شده است.
 
طبق نتایج این نظرسنجی تلفنی، ۹۶ درصد پاسخگویان در سطح کشور اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای مسافرت به خارج از شهرستان خود در ایام تعطیلات عید ندارند.

بدیهی است این نتایج مربوط به نظر پاسخگویان در لحظه نظرسنجی و تحت تأثیر فضای کلی مربوط به کرونا بوده، ولی ممکن است در روز‌های آینده به عللی از جمله خستگی ناشی از طولانی شدن قرنطینه خانگی یا احساس روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا و برطرف شدن خطر ابتلا و همچنین تحت تأثیر سیاست‌های اتخاذ شده توسط مسئولان کشور، نظر مردم نیز دچار تغییر شود؛ بنابراین نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد که این نسبت همچنان پایدار باقی خواهد ماند.
 

کرونا
بر این اساس ۷۵.۲ درصد پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده‌شان به ویروس کرونا هستند. نتایج مقایسه‌ای داده‌ها نشان می‌دهد زنان(حدود ۷۸ درصد) بیش از مردان(حدود ۷۳ درصد) در این خصوص نگرانی زیاد دارند. میزان نگرانی زیاد بین افراد ۳۰-۴۹ سال(۷۸.۳ درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی است و میزان نگرانی گروه سنی بالای ۵۰ سال(۷۰.۶ درصد) در مقایسه با سایر گروه‌های سنی در ابتلای خود یا اعضای خانواده‌شان اندکی کمتر از سایر گروه‌هاست.

طبق این نظرسنجی، با افزایش سطح تحصیلات میزان نگرانی افراد بیشتر است. ۸۱.۳ درصد افراد دارای تحصیلات ارشد و دکتری به میزان زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده‌شان هستند در حالی‌که این میزان بین افراد دارای تحصیلات کمتر از دیپلم ۷۳.۶ درصد است. میزان نگرانی مردم در مناطق شهری و روستایی تفاوت معناداری ندارد و تقریبا به میزان مشابه نگران این موضوع هستند.

طبق این نظرسنجی که در روزهای ۲۱ تا ۲۵ اسفند از هزار و ۵۵۴ نفر در سطح کشور انجام شده، ۸۹.۴ درصد مردم ایران موافق قرنطینه شدن شهر‌هایی که ویروس کرونا در آن‌ها شیوع بیشتری دارند هستند(منظور محدود شدن ورود و خروج شهرها، شهر تعطیل شود و مردم جز برای کار ضروری بیرون نیایند). طبق نتایج مقایسه‌ای داده‌ها، زنان(۹۲.۶ درصد) بیش از مردان(۸۷.۱ درصد) موافق قرنطینه شهر‌های با شیوع بالا هستند.
 
میزان موافقت با قرنطینه این شهر‌ها بین افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله(۹۲.۴ درصد) بیش از سایر گروه‌هاست. کمترین میزان موافقت با این اقدام نیز مربوط به گروه سنی بالای ۵۰ سال با ۸۵ درصد است. با افزایش سطح تحصیلات میزان موافقت با قرنطینه شهر‌های با شیوع بالا نیز افزایش پیدا می‌کند. ۹۵.۷ درصد افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری، ۹۴.۱ درصد افراد با تحصیلات کاردانی و کارشناسی، ۹۰.۱ درصد افراد دیپلم و ۸۴.۱ درصد افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم موافق قرنطینه شهر‌ها هستند.
انتهای پیام
captcha