علی(ع)؛ راه اتصال به جریان رحیمیت خداوند
کد خبر: 3884163
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
آیت‌الله قائم‌مقامی تصریح کرد؛

علی(ع)؛ راه اتصال به جریان رحیمیت خداوند

آیت‌الله قائم‌مقامی با بیان اینکه مظهر رحمانیت در عالم، وجود علی(ع) است و هرگونه ارتباط با ایشان به معنی اتصال به جریان رحیمیت خداوند است، گفت: بشر باید بفهمد، بلا‌ها و مصیبت‌هایی که امروز درگیر آن است چرا و به چه دلیل به آن مبتلا شده است؛ چراکه خود ائمه (ع) فرمودند اگر به ما پشت کنید دچار گرفتاری خواهید شد؛ ولایت مقام گره‌گشایی، موفقیت و بن‌بست‌شکنی است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز دوشنبه ۱۸ اسفندماه، در ویژه‌برنامه تلویزیونی اعتکاف که در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت علی(ع)، به جایگاه ولایت و اثر نجات بخش آن اشاره و اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) امیر همه مؤمنان در بشریت است. معتقدیم که انسان به مؤمن و کافر تقسیم می‌شود و هر کدام از این‌ها بخش وسیعی دارند و امیرالمؤمنین، امیر این طیف وسیع از مؤمنان عالم است.

وی با اشاره به چرایی ولایت گفت: ولایت در معنای لغوی به معنی قرب و نزدیکی است و در یک ارتباط بسیار نزدیک با خداوند است. ولایت جریانی است که وحی الهی را آن  طور که خداوند می‌خواهد به عینیت می‌بخشد. بی‌دلیل نیست که حضرت علی(ع) در مورد خودشان می‌فرمایند که من را در بسم الله الرحمن الرحیم نگاه کنید.

آیت‌الله قائم‌مقامی تصریح کرد: همه حقایق قرآن در سوره حمد است و همه حقایق سوره حمد در بسم الله الرحمن الرحیم و همه حقایق بسم الله الرحمن الرحیم در علی است. به این دلیل که در بسم الله الرحمن الرحیم سه رکن دین شامل توحید، رحمانیت و مهربانی نهفته است.

وی افزود: رحمانیت تجلی عام رحمت است و تجلی سوم که تجلی در رحیمیت و مهربانی است، همان چیزی است که ما به آن ولایت می‌گوییم. رحیمیت، رحمانیت را اجرا می‌کند و به آن عینیت می‌بخشد و مظهر این رحمانیت در عالم، وجود مبارک حضرت علی(ع) است و هر گونه ارتباط با ایشان به معنی اتصال به جریان رحیمیت خداوند.

این استاد حوزه ادامه داد: رحمت تا تبدیل به رحمت خاصه نشود حاصلی ندارد. مهم این است که رحمت در حالت عامه باقی نمی‌ماند؛ لذا یا باید تبدیل به رحمت خاصه شود و یا به قهر تبدیل می‌شود و بی‌تفاوت باقی نمی‌ماند. نبوت و دین هم وقتی به این عالم می‌آیند باید به ولایت تبدیل شوند. یعنی با این تبدیل شدن مقام معرفت و تعامل صحیحی با همه چیز از جمله خود، خداوند داشته باشد. این تبدیل شدن هم زمانی رخ می‌دهد که شما حقایق را آنگونه که هست بپذیرید.
 

امام علی(ع)؛ نبأ العظیم


آیت‌الله قائم‌مقامی بیان کرد: یکی از آموزه‌های بسیار بزرگ ولایت همان خبر بزرگ است و حضرت علی(ع) در مورد آن می‌فرمایند: «نبأ العظیم عالم که خداوند می‌فرماید من هستم». یکی از ویژگی‌های خبر بزرگ این است که می‌توان خداوند و جهان را آنگونه که هست بپذیریم نه آنگونه که فرد می‌خواهد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های ولایت این است که انسان و جهان را پی‌ در‌ پی مشمول امداد خداوند قرار دهد. شخصی که به ولایت می‌رسد، دائم الفیض می‌شود. مظهر ساقی‌گری خداوند حضرت علی(ع) است و این سقایت وقتی انجام می‌شود، انسان را پاک می‌کند و جهان و آفرینش برای او معنا می‌شود. امیدواریم که خداوند بشریت را برای درک این حقیقت بیدار کند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه امیدواریم بشر بفهمد، بلا‌ها و مصیبت‌هایی که امروز درگیر آن است چرا و به چه دلیل به آن مبتلا شده است، گفت: خود ائمه فرمودند اگر به ما پشت کنید دچار گرفتاری خواهید شد. ولایت مقام گره‌گشایی و بن‌بست شکنی است. در ولایت گره وجود ندارد. در دعای معروف جبرئیلیه که می‌فرماید: «نَادِ عَلِیّاً مَظْهَرَ الْعَجَائِبِ تَجِدْهُ عَوْناً لَکَ فِی النَّوَائِبِ» ندایی از جانب جبرئیل(ع) بود، صدایی آسمانی که می‌گوید: «بخوان علی را که مظهر کمالات و صفات عجیبه است تا یاری‌کننده تو در تمام مشکلات و سختی‌ها باشد».

آیت‌الله قائم‌مقامی بیان کرد: علی یعنی ولایتی که استمرار دارد و اینگونه نیست که در یک زمان باشد و در زمان دیگر نباشد. بشر دچار بدبختی شد و به خودش خیانت کرد و این حقیقت را نفهمید و متوجه نشد که پناهگاهش کجاست. بشر، بی‌پناه و در نهایت گرفتار این بلا‌ها شد. راه بازگشت هم درک این حقیقت است. درک دینی که محور آن ولایت علی(ع) است. علی(ع) عزم فرات و قند واقعی و شیرینی حقیقی عالم است.
 

هشدار حضرت علی در خطبه ۱۸۳ نهج‌البلاغه


وی با بیان اینکه دعوت ولایت، دعوت بشریت است، اضافه کرد: چقدر خوشحالیم که بعد از قرآن کریم، عظیم‌ترین کتاب عالم یعنی نهج‌البلاغه را در اختیار داریم. کتابی که جهان را آزاد می‌کند و آزادی بخش جهان است. در خطبه ۱۸۳ نهج‌البلاغه حضرت هشدار و تعبیر عجیبی دارند که نزدیک به شرایط کنونی جامعه است، به این مضمون که می‌فرمایند، مواظب باشید‌ ای انسان‌ها که خشم و رضایت خداوند در مورد اعمال آدمیان در نسبت با پیشینیان و آیندگان یکسان است. به این معنی که باید مراقب باشیم عذاب و بلا‌هایی که می‌آید با گذشته و آینده تفاوتی ندارد.

این استاد حوزه تصریح کرد: اصلی‌ترین فلسفه و مبنای بیماری که خدای متعال اراده کرده است تا در این مقطع زمانی در میان بشریت ایجاد شود این است که عمیقاً متوجه خدا و ولی او باشیم، بفهمیم که خدا وجود دارد؛ اگر وصل به او باشیم، دیگر این همه دغدغه و نگرانی در وجود آدمی شکل نمی‌گیرد. اصل مطلب یعنی خدا را نباید در این اتفاقات فراموش کرد.

آیت‌الله قائم‌مقامی با تأکید بر اینکه ولایت نعمت نعمت‌هاست، گفت: ولایت یعنی اینکه انسان در یک ارتباط واقعی با خداوند قرار گیرد و این خبر بزرگ عالم است. ولایت این پیام را به ما می‌دهد که می‌توانیم در هر عرصه‌ای که هستیم حقایق را آنگونه که هست بشناسیم که به دنبال آن تعامل و رفتار هم درست خواهد شد. انسانی که آزاد است و از لحظه، لحظه وجودش بهره خواهد برد. معتقدم جهان در آستانه این درک قرار گرفته است و بستر مهیا شده و بشیریت بوی حقیقت و امام حسین(ع) به مشامش رسیده است.

وی افزود: امیدواریم با رفع این بلا مجدداً شاهد اجتماعاتی همچون اربعین باشیم؛ حالا که اجتماعات ممنوع شده، مهم این است که انسان‌ها به صورت فردی، پای کار بیایند و هر انسانی رابطه‌اش را با خدا درست کند و حقیقت را بفهمد و درک کند.
 

یکی از آموزه‌های ولایت رجوع به مسبب الاسباب است

 
وی در پایان گفت:‌ یکی از آموزه‌های ولایت رجوع به مسبب الاسباب است. یعنی بفهمد در کنار اسباب به مسبب آن هم رجوع کند و امیدواریم خداوند متعال عیدی مردم را آزادی و توبه بشریت و رجوع به حضرت قرار دهد.
انتهای پیام
captcha