ارتباط نهادینه میان انجمن‌ها و بدنه حوزه وجود ندارد
کد خبر: 3862858
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه:

ارتباط نهادینه میان انجمن‌ها و بدنه حوزه وجود ندارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه ارتباط نهادینه میان انجمن‌ها و بدنه حوزه وجود ندارد، گفت: صلاح نیست کتب قدیم درسی حوزه را تا زمانی که آثار علمی قابل دفاع نداشته باشیم تغییر دهیم.

ارتباط نهادینه میان انجمن‌ها و بدنه حوزه وجود نداردعبدالرسول هاجری، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اینکه رسالت اصلی انجمن‌های حوزه ارائه پژوهش‌های تراز انقلاب و ناظر به روز است و با اشاره به وجود 20 انجمن علمی در حوزه علمیه، گفت: انجمن‌های علمی حوزه ظرفیت تحول در علوم انسانی را دارند و بدین منظور تلاش کرده‌اند که انتشار دو هزار و 500 عنوان  و سه هزار جلد کتاب نمونه آن است.

وی با بیان اینکه نقطه ضعف انجمن‌ها در این است که هنوز ارتباط آن‌ها با بدنه حوزه نهادینه نشده است، اظهار کرد: ارتباط نهادینه میان بدنه حوزه و انجمن‌ها شکل نگرفته، گرچه در دوره مدیریت جدید حوزه یکی از برنامه‌های اصلی ما تشکیل جلسات متعدد با معاونت‌های حوزه برای ایجاد این ارتباط بوده است.

هاجری بر لزوم ارتباط نظام‌مند و مستمر در این باره تأکید کرد و درباره دغدغه طلاب در خصوص متون آموزشی قدیمی و ادبیات دشوار آن و اقدامی برای رفع این مسئله گفت: باید رویکرد تخصصی به تغییر متون داشته باشیم و نمی‌توان بی‌جهت دست به اقدامی بزنیم. اگر کتابی به لحاظ علمی قابل رقابت با آثار موجود باشد، جایگزینی آن مشکلی ندارد.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه تصریح کرد: اگر کتابی درخشنده باشد کسی برای جایگزین کردن آن ایرادی نمی‌گیرد و بر این اساس در برخی دروس حوزه، این تغییرات ایجاد شده است. به صرف اینکه کتابی قدیمی است نمی‌توانیم بحث جایگزینی را داشته باشیم؛ این کار درست نیست و باید کتاب جدید به لحاظ علمی قابل دفاع باشد وگرنه سطح علم را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام
captcha