به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجتالاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی، مدرس حوزه شنبه شب، 16 شهریورماه در جمع عزاداران حضرت حسین بنعلی(ع) در مسجد مقدس جمکران با اشاره به روایت نبوی «ألا و صلّی الله علی الباکین علی الحسین» بیان کرد: اگر این روایت را در کنار آیه مبارکه سوره احزاب قرار دهیم، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که اگر خداوند به مؤمنی درود فرستد، او را از هر ظلمتی میرهانَد و به سوی نور میکشاند.
وی در ادامه، دوران غیبت حضرت بقیةالله الاعظم(عج) را از مهمترین امتحانات انسان دانست و اضافه کرد: موضوع غیبت حضرت صاحبالامر(عج) یک پدیده نوظهور نیست که تنها مرتبط با مذهب شیعه باشد، بلکه این امر امتحانی برای همه بشریت است تا رفتار و مسئولیتپذیری آنان در برابر حجت خدا سنجیده شود.
این استاد حوزههای علمیه همچنین به بیان روایاتی درباره نسل آخرالزمانی مهدیباور و مهدییاور پرداخت و گفت: یکی از این روایات از زبان سلمان فارسی است که روزی ایشان از زبان رسولالله(ص) شنید که حضرتش فرمود «خدایا مرا به ملاقات برادرانم برسان». اینجا بود که سلمان پرسید مگر ما إخوان و برادران شما نیستیم؟ و حضرت فرمودند که شما اصحاب من هستید و برادرانم آنهایی هستند که بدون این که مرا و علی(ع) را دیده باشند، به امامت مهدی من اعتقاد دارند.
وی افزود: روایت دیگر درباره نسل مهدیباور و مهدییاور، حدیث قُدسی است که خداوند با تعبیر «اولئک رُفَقائی»، این نسل را رُفَقای خود خوانده است.
این روایتگر سیره شهدا سپس در ادامه و در این موضوع به تعبیر علامه شهید مطهری اشاره کرد و گفت: ما باید معنای دوران غیبت ولیالله الاعظم(عج) را به خوبی تبیین کنیم تا به تعبیر شهید مطهری، انتظار ما افضل اعمال و معنادار باشد و این «انتظار فعّال» خدای نکرده به «إحتضار مُنفعل» تبدیل نشود.
حجتالاسلام میرزامحمدی سپس به بیان تشرّف علی ابن مهزیار به محضر امام زمان(عج) پرداخت و بیان کرد: نقل است که علی ابن مهزیار ۱۹ بار به حج مشرّف شد اما امام زمان(عج) را ندید. این بود که به خود گفت با توجه به روایت «حج با لقای امام معصوم کامل و تمام میشود» من باید امام زمان(عج) خود را در حج بعدی زیارت کنم. این بود که توبه نصوح کرد و با مراقبتهای زیاد، چنین تقدیر شد که فرستاده حضرت مهدی(عج) به سراغ او برود. آن جا بود که ابن مهزیار در پاسخ سؤال قاصد امام که پرسید چه میخواهی؟ گفت «میخواهم امامِ در حجاب رفته را زیارت کنم». همین جا بود که قاصد امام(عج) عقیده وی را تصحیح کرد و گفت امام(ع) در حجاب و پشت پرده نیست، بلکه این بدی اعمال و گناهان شماست که مانع رسیدن شما به ایشان است.
وی افزود: از این حکایت میتوان چنین نتیجهگیری کرد که غیبت امام معصوم(عجل الله تعالی فرجه) به معنای عدم حضور ایشان یا پرده افکنده شدن بین ما و حضرت نیست، بلکه دلیل این غیبت از ناحیه ماست و به تعبیر روایت امام امیرالمؤمنین(ع)، مهدی امت(عج) در همین راههای ما و شما قدم میزند و بارها در مجالس و منازل رفت و آمد داشته و بارها به شما سلام کرده است. او شما را میبیند اما شما او را نمیشناسید.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه ادعای تشرّف به محضر حضرت ولی عصر(عج) را ممنوع خواند و گفت: اینگونه ادعاها را برای ما ممنوع کردهاند تا امکان بازار و دکان درست کردن برای سوء استفادهکنندگان فراهم نشود.
وی آنگاه اضافه کرد: شیعه باید بداند امام زمان طبق فرموده خودشان همیشه به ما توجه دارند و حتی به جای ما استغفار میفرمایند تا بلاها از ما دفع و رفع شود، چراکه شیعه، عائله آن حضرت است و حضرت همیشه به عائله خود توجه دارند.
حجتالاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی همچنین به حکایت منقول از زبان مرحوم آیتالله نائینی پرداخت و گفت: نقل است آن مرجع عالیقدر در زمان جنگ جهانی اول که وضعیت اقتصادی و معیشت مردم ایران به خطر افتاده بود، به محضر حضرت صاحبالزمان(عج) واصل شد و این چند جمله را از حضرتش شنید که فرمودند هر برکاتی که در ایران میبینید از ناحیه ما اهل بیت(ع) است، در عین حال که ایران کشور ماست، ممکن است دچار خطر و فتنه شود، اما ما آن را از ریزش حفظ میکنیم.
این استاد حوزههای علمیه در پایان سخنان خود با تذکر اهمیت تشرف به مشاهد نورانی منتسب به ائمه معصومین(ع) مانند مسجد مقدس جمکران قم بیان کرد: جوانان ما باید بدانند که حتی در صورت گناهکار بودن باید به دامان پروردگار و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پناه ببرند، چراکه آنان همیشه منتظر گناهکاران هستند تا توبه گناهکار محقق شود.
جلال بیطرفان
انتهای پیام