«روایت اول از دفترچه آلبالویی» منتشر شد
کد خبر: 3825221
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
به قلم رزمنده گیلانی؛

«روایت اول از دفترچه آلبالویی» منتشر شد

گروه اجتماعی - کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» خاطرات دکتر محمود رنجبر، رزمنده دوران دفاع مقدس و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش ایکنا از گیلان، کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» خاطرات دکتر محمود رنجبر، رزمنده دوران دفاع مقدس و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

محمود رنجبر، نویسنده کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» در گفت‌وگو با ایکنای گیلان،‌ اظهار کرد: در طول دوران حضورم در جبهه، وقایع روزهای سخت جنگ را در یک دفترچه یادداشت آلبالویی رنگ می‌نوشتم.

وی تصریح کرد: مربی عقیدتی ما در دوره آموزش نظامی در پادگان منجیل همه نیروهای آموزشی را تشویق به ثبت خاطرات خود و نگارش نکات مهم می‌کرد لذا در اولین مرخصی خود به شهر منجیل رفتم و یک دفترچه صدبرگ با جلدی آلبالویی رنگ خریدم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان شور نوشتن در دفترچه مذکور را لذتبخش دانست و اظهار کرد: وقتی در منطقه کردستان بودم برای آشنایی بیشتر با قرآن و مفاهیم آن نسبت به نگارش آیات قرآن و ثبت بخشی از خاطراتم به صورت تلگرافی اهتمام می‌ورزیدم. از این دوره به بعد یک قرآن کوچک و این دفترچه آلبالویی در طول دوران جنگ همراه من بود.

رنجبر با بیان اینکه داستان‌های کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» را بر مبنای یادداشت‌های همین دفترچه آلبالویی نوشته‌ام، افزود: کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» دومین کتاب از مجموعه خاطرات دوران دفاع مقدس من است و پیش از این در سال 96 کتاب «روایت دوم از دفترچه آلبالویی» را منتشر کردم که در آن وقایع مربوط به عملیات والفجر 8 و دلاوری‌های رزمندگان گردان یارسول(ص) لشکر 25 کربلا شرح داده شده است.

وی یادداشت‌های ثبت شده در دفترچه آلبالویی‌اش را خاطرات یک نوجوان 15 ساله دانست که برای نخستین‌بار دوری از خانه و خانواده را تجربه می‌کند و گفت: در سبک روایت کتاب سعی کردم اصول خاطره‌نویسی را رعایت کنم تا برای خواندگان جذابیت داشته باشد و بتواند آن دوران را در ذهن خود تصویرسازی کند.

رنجبر با بیان اینکه «روایت اول از دفترچه آلبالویی» تنهایی، ابهام و دغدغه‌های یک نوجوان 15 ساله در پایگاهی واقع در کوه‌های پوشیده از برف کردستان را به تصویر می‌کشد،‌ تصریح کرد: با تلفیق خاطرات و عناصر داستانی خواننده را به دنیایی برده‌ام تا حال و هوای یک نوجوان رزمنده در نبرد با دشمن متجاوز را لمس کند و از طریق برقراری ارتباط با این فضا با جلوه‌هایی جدید اما واقعی از دفاع مقدس آشنا شود.

وی کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» را دربردارنده نکته‌های آموزنده در شرایط سخت و حساس دانست که به واسطه تجربه‌های شخصی به دست آمده و ادامه داد: در آن روزها با پناه بردن به قرآن، کار و تلاش، ورزش و برقراری روابط صمیمی و دوستانه با رزمندگان سعی کردم معنی دفاع از کیان دین و کشور را درک کنم و علاوه بر غلبه بر مشکلات دوران بلوغ و غم دوری از خانواده، با حرمان حضور در مکانی مرزی و محدود بر روی قله در یک پایگاه کوچک کنار بیایم.

وی ادامه داد: بی‌تردید جوانان و نوجوانان امروز نیازمند یافتن الگوهای مشابه برای عبور از مسائل و مشکلات خود هستند.

رزمنده گیلانی دوران دفاع مقدس با بیان اینکه تمام خاطرات «روایت اول از دفترچه آلبالویی» در همان پایگاه مرزی بر روی قله می‌گذرد،‌ خاطرنشان کرد: علاوه بر راوی با 15 شخصیت دیگر نیز در این کتاب آشنا می‌شویم که در آن پایگاه حضور دارند. در واقع هر کدام از این شخصیت‌ها با داستان مربوط به خود، به نوعی نمونه‌ای از کل مردم ایران هستند و روایت‌ها به سادگی شرایط فرهنگی و اجتماعی آن دوران را بازگو می‌کند.

نویسنده کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» ثبت تاریخ شفاهی را یکی از دغدغه‌های خود در حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس لحظه به لحظه با بحرانی‌ترین شرایط رو به رو بودند، اما حماسه‌آفرینی‌هایی کردند که در تاریخ معاصر بی‌نظیر است لذا نسل امروز باید با قهرمانان واقعی خود آشنا شوند و با مرور خاطرات آنان از دوران جنگ، زندگی امروز و فردای خود را ترسیم کنند.

به گزارش ایکنا،‌ کتاب «روایت اول از دفترچه آلبالویی» در تیرماه سال جاری منتشر شده است و علاقمندان برای خرید این کتاب می‌توانند از درگاه اینترنتی انتشارات سوره مهر یا کتابفروشی‌های سراسر کشور اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha