احیای موقعیت و مشروعیت در داخل و منطقه؛ هدف سفر بن‌سلمان به شش کشور عربی
کد خبر: 3767717
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
زنگنه مطرح کرد:

احیای موقعیت و مشروعیت در داخل و منطقه؛ هدف سفر بن‌سلمان به شش کشور عربی

گروه سیاسی ــ به اعتقاد تحلیلگر مسائل منطقه‌ای، سفر بن‌سلمان به شش کشور عربی به ویژه در فضای سنگین پس از قتل جمال خاشقچی، در راستای کاهش تنش و تنفر از وی در سطح کشورهاست تا از این طریق موقعیت متزلزل و مشروعیت از دست‌رفته‌اش احیا و بازیابی شود.

به گزارش ایکنا؛ محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان، دور تازه‌ سفر به کشورهای عربی را آغاز کرده و تاکنون به امارات، بحرین، مصر و تونس سفر کرده و در ادامه به الجزایر و موریتانی خواهد رفت. این سفر به خصوص پس از جریان قتل خاشقچی و گزارش‌های مختلف سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا (سیا) و ترکیه مبنی بر قطعی بودن نقش بن‌سلمان در این قتل و همچنین ادامه جنایات آل سعود در یمن، موجب تظاهرات اعتراضی جریان‌های سیاسی و مدنی این کشورها شده است.

سفری برای کاهش تنش و تنفر مردم منطقه

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف بن‌سلمان از سفر به شش کشور عربی گفت: این سفر به بحرین، امارات و مصر را در درجه اول می‌توان برای ایجاد هماهنگی مواضع در موضوع قطر تحلیل کرد؛ براساس فشارهای آمریکا، شش کشور شورای همکاری خلیج فارس باید اختلافات خودشان را حل کنند تا بتوانند جزئی از «ناتوی عربی» باشند.

وی افزود: زمان انتخاب شده برای این سفر اولاً پیش از اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس است و ثانیاً پس از سروصداهای زیادی است که حادثه قتل خاشقچی به بار آورد و شخص اول متهم در صدور این قتل خود بن‌سلمان بود که این مسئله از سوی سیا و برخی دیگر از سازمان‌های اطلاعاتی تأیید شد. لذا این سفر می‌تواند هدف مهم دیگری را نیز دنبال کند و آن هم کمک به کاهش تنش و تنفری است که از محمدبن‌سلمان در سطح کشورها به ویژه در جهان اسلام به وجود آمده تا از این طریق مشروعیت از دست رفته وی بازیابی و احیا شود.

آمریکا به دنبال تغییرات تدریجی در عربستان

زنگنه درباره آثار و تبعات احتمالی قتل خاشقچی بر روی آینده بن‌سلمان با وجود اعلام حمایت ترامپ از او و بسته شدن این پرونده از نظر رئیس‌جمهور آمریکا گفت: تعدد پرونده‌های سوء رفتار و اعمال ضد بشری از سوی بن‌سلمان فراتر از یک حادثه قتل خاشقچی است و میزان فراوان رفتارهای نامعقول، ناپخته و خشن هم بر خانواده سلطنتی سعودی آثار منفی بر جای گذاشته و هم بر اعتبار و موقعیت کل عربستان در منطقه و جهان تأثیرات سوئی گذاشته است.

این تحلیلگر مسائل منطقه اظهار کرد: این مسئله به گونه‌ای است که حتی به آمریکا در جایگاه حامی صد در صدی بن‌سلمان در جنگ یمن و قتل خاشقچی و سایر اقدامات او لطمات و آسیب‌های زیادی از این حمایت وارد شده است. لذا در این فضا باید در انتظار تحولاتی بود. گرچه ترامپ سعی کرده موضوع قتل خاشقچی را تمام شده تلقی کند و اهمیت حمایت از عربستان و بن‌سلمان جهت مقابله با ایران را برجسته کند، اما این سخن ترامپ آخرین سخن در آمریکا نخواهد بود، چراکه مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها، کنگره و حتی سنا در برابر این رفتارها به شدت ناراضی هستند و به دنبال یافتن راهی برای ایجاد تغییرات در عربستان هستند، اما اینکه تغییرات ناگهانی یا تدریجی خواهد بود نسبت مستقیمی با کمترین آثار منفی و بیشترین منفعت برای آمریکا دارد که از این منظر به نظر می‌رسد این تغییرات تدریجی خواهد بود.

رویکرد بن‌سلمان به موضوع فلسطین و قدس به ضررش تمام خواهد شد

زنگنه درباره تلاش بن‌سلمان در این سفر برای پیگیری پروژه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و افزایش هماهنگی با آمریکا و اسرائیل برای پیشبرد مسئله معامله قرن گفت: اتفاقاً موضوع قدس شریف و فلسطین یکی از مسائلی است که به ضرر بن‌سلمان تمام شده و خواهد شد. حتی خاندان سلطنتی و ملک سلمان که محافظه‌کارانه‌تر درباره موضوع فلسطین رفتار می‌کند ظاهراً مایل نیستند عربستان و کشورهای عربی با این صراحت و وقاحت، از موضوع فلسطین دست بشویند و حل و فصل مسئله را به دست اسرائیل و ترامپ بسپرند.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من رویکرد بن‌سلمان به مسئله فلسطین و قدس به موقعیت او ضربه خواهد زد. مردم و اغلب احزاب در مصر و تونس به این سفر و سیاست‌های بن‌سلمان در موضوعات مختلف از جمله در فلسطین اعتراض کردند و این اعتراضات در الجزایر و موریتانی هم قطعاً رخ خواهد داد و همین امر نشان از عدم مقبولیت بن‌سلمان و سیاست‌های او در جهان اسلام است که این مسئله تبعاً جایگاه او در داخل عربستان و منطقه را دچار تزلزل خواهد کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha