‌شیوه مواجهه با سیاست‌های ضد اسلامی شبکه‌های معاند/ خطر دو قطبی شدن فضای مجازی
کد خبر: 3752321
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
نجفی سولاری تشریح کرد:

‌شیوه مواجهه با سیاست‌های ضد اسلامی شبکه‌های معاند/ خطر دو قطبی شدن فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ استاد دانشگاه امام صادق(ع) با انتقاد از عملکرد رسانه‌های داخلی و شبکه‌های مجازی در مواجهه مردم با سیاست‌های ضد اسلامی رسانه‌های معاند نسبت به دوقطبی شدن فضای مجازی کشور بین جریان‌های مذهبی و افراد بی‌تفاوت‌ها به ارزش‌های معنوی هشدار داد.

به گزارش ایکنا؛ قیام عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین (ع) هرسال در ایام محرم فرصت مجددی را برای جهانیان و انسان‌های آزادی‌خواه فراهم می‌کند تا به آنچه که حقیقت زندگی و مفهوم آزادگی است بیش از پیش دست پیدا کنند؛ این نهضت به قدری کارآمد و گیراست که رهبران بزرگ جهان از گاندی گرفته تا بسیاری از محققان و پژوهشگران جهانی را تحت تأثیر خود قرار داده است، چراکه جریان و نهضت امام حسین(ع)، جریان عقل‌گرایی همراه با تمامی رأفت‌ها است. این در حالی است که دشمنان اسلام با در اختیار داشتن ابزار‌های مختلف تلاش می‎کنند که این عظمت آشکار را در بین شیعیان، مخصوصا فارسی زبانان ضعیف جلوه دهند.

در حالی که نقاط مختلف جهان به خصوص در کشور‌های فارسی‌زبان علی‌الخصوص ایران، تقریباً عمده مردم صرف‌نظر از حزب و نژاد و مذهب در ایام محرم و در تاسوعا و عاشورای حسینی در سوگ این امام عظیم‌الشأن روز و شب به عزاداری مشغول بودند، شاهد این بودیم که همزمان با این ایام، عمده شبکه‌های معاند بدون اینکه فهم درستی از جامعه مخاطب خود داشته باشند و بدون توجه به این احساسات پاک، برنامه‌های روتین خود را با تصاویر و موزیک‌های آن‌چنانی به صورت بسیار وقیحانه ادامه دادند و سعی در ضعیف جلوه دادن شئونات اسلامی و مذهبی در این ایام داشتند.

در این جریان متأسفانه ضعف رسانه‌های داخلی و فعالان ارزشی شبکه‌های اجتماعی و عدم برنامه‌ریزی صحیح مدیران این حوزه در مقابله با برنامه‌ریزی شبکه‌ها بیگانه مایه ناراحتی بود؛ چراکه رسانه‌های ما در واکنش به این برنامه‌ها فعالیت چشمگیری از خود نشان ندادند، اما برای پاسخ به چرایی این جریان و ضرورت نحوه مواجهه با اقدامات اینچنینی از سوی رسانه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی ضد اسلام گفت‌وگویی را با ﺣﺴﻦ ﻧﺠﻔﯽﺳﻮﻻﺭﯼ، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی داشتیم که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید:

*ایکنا: درباره چرایی این اتفاق و اصول مقابله با اقدامات شبکه‌های معاند و ضد اسلام ونقش سواد رسانه‌ای در این خصوص توضیح دهید.
 
وقتی شاهد چنین اتفاقاتی هستیم ابتدا باید بدانیم که رسانه‌های معاند دلیل بسیاری از این گرفتاری‌ها نیستند، چرا که آن‌ها مأموریتشان عناد است؛ درحالی که تقریباً تمام نقاط دنیا برای امام حسین (ع) حرمت قائل بودند و کشور‌های مسلمان به دلیل احترامی که برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارند، شئونات را رعایت می‌کردند و از همه مهم‌تر فارسی‌زبان‌ها به خصوص ایرانی‌ها تقریباً هر ۱۰ روز عزادار بودند و حداقل ۹۵ درصد این افراد حرمت شهادت آقا امام حسین‌(ع) را رعایت می‌کردند، رسانه‌هایی در آن‌ سوی مرز‌ها و با هزینه‌های عجیب و غریب سازماندهی شده‎اند تا اعتماد و اعتقادات مردم را جلب کنند و با برنامه‎های متنوع سرمایه اجتماعی خودشان را بالا برده تا در نهایت بتوانند کلام و پیام خودشان را بر روی مردم القا کنند.

عجیب اینجاست که آن‌ها به حدی فهم پایینی از سواد رسانه‌ای دارند که تماماً در این ایام و دقیقاً بعد از ایام عاشورا و تاسوعا موسیقی‎‎های شاد و رقص خودشان را با برنامه‎های مستهجن ادامه دادند. به‌عنوان مثال در روز عاشورا یکی از این شبکه‏‌ها برنامه مسابقه رقص را برگزار می‌کرد در صورتی که عصر عاشورا غم‌انگیزترین لحظاتی است که برای قریب به اتفاق ایرانی‎ها و حتی بالاتر از ایرانی‎ها‌، سایر شیعیان دنیا و اهل سنت فارسی زبان مناطق مختلف دنیا هم حرمت روز عاشورا را نگه داشتند؛ بنابراین برگزاری چنین برنامه‌هایی در روز عاشورا از سوی این رسانه‌ها نشان می‌دهد که درک آن‌ها از مخاطب خود پایین است؛ این شبکه‌ها می‎خواهند با عناد، لجبازی و نفهمی و همچنین عدم درک فرهنگ مخاطب ارزش‌های اسلامی ما را زیر سؤال ببرند.

تصور آن‌ها این است که مردم ایران دیگر اهمیتی به موضوعات فرهنگی و اعتقادی نمی‌دهند و یا دیگر افراد جامعه اعتقادی به عزاداری روضه و امام حسین(ع) ندارند و چون برداشت آن‌ها از کاربر و مخاطب این است، احساس می‌کنند که این زمان فرصت خوبی برای خدشه‎ وارد کردن به فرهنگ عاشوراست.

* ایکنا: مقصر اصلی در این جریان کیست و بهترین اقدام در مواجهه با چنین مسائلی چیست؟
 
 به‎نظر می‎رسد مقصر اصلی این اتفاقات رسانه‌های داخلی هستند؛ اگر مقایسه‌ای تطبیقی بین آن‌چیزی که رسانه‌های معاند انجام می‌دهند و اتفاقاتی که در کشور در حال رخ دادن است انجام دهیم، شاهد خواهیم بود که در این مقایسه کسانی که از مردم طرفداری می‌کنند و کسانی که ضد فرهنگ مردم هستند باید این مرزبندی را به وجود بیاورند. مطمئن هستم اگر رسانه‌های ما و رسانه‌های کشور‌های اسلامی صرف‌نظر از حزب، گروه و دوستی خودشان می‌آمدند و حتی در حد یک عکس، تصویر یک شبکه فارسی زبان که مخالف عزاداری امام حسین‌(ع) است را با دهن کجی منتشر می‌کردند و همزمان با آن تصاویر عزاداری کشور‌های متعدد را در مورد امام حسین‌(ع) پخش می‌کردند، این اقدام می‌توانست منجر به افزایش سواد رسانه‌ای مردم در حوزه ارزش‌های معنوی و دینی ما شود.

این اقدام از سوی شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی می‌توانست به شناخت رسانه‌های معاند و رسانه‌های طرفدار فرهنگ مردم و ارزش‌های آن و همچنین شناخت رسانه‌های ضد ارزش و فرهنگ مردم مردم منجر شود و باعث می‌شد تا مردم بتوانند مقایسه و تفاوت‌ها را احساس کنند؛ این طور نباشد که تاسوعا، عاشورا و محرم و صفر می‌گذرد باز این شبکه‌ها بتوانند خبر و مطلب خودشان را منتشر کنند و ادعا کنند که طرفدار مردم ایران هستند.

اگر ما افشاگری کرده و برنامه‌ریزی تلفیقی مناسب را پیش‌بینی و اجرا می‌کردیم، و در کنار آن تصاویر عزاداری مردم کشور‌های مختلف را منتشر می‌کردیم سواد رسانه‌ای مردم در حوزه عاشورا و عزاداری اباعبدالله الحسین‌(ع) افزایش پیدا می‌کرد و سرمایه‌های اجتماعی شبکه‌های معاند به شدت پایین می‌آمد، تا جایی که مردم دیگر وقتشان را در این شبکه‌ها نمی‌گذاشتند. متأسفانه سواد رسانه‌ای مطلوبی را از سوی خبرگزاری‌های داخلی در رادیو و تلویزیون و شبکه‌های ماهوار‌ه‌ای که نظرشان به فرهنگ جمهوری اسلامی ایران نزدیک است ندیدیم و آن‌ها حتی اقدامی را در خصوص تمیز دادن رسانه‌های ضد فرهنگ ایران و ضد فرهنگ عاشورا به مردم یادآوری نکردند.

* ایکنا: واکنش‌های فعالان فضای مجازی ارزشی را در این خصوص چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا در این فضا نیز اقدامات درستی انجام شد؟

متأسفانه اشکالی که در این فضا می‌بینم این است که به نظر می‌رسد فضای مجازی کشور به مرور در حال دوقطبی شدن است؛ یک قطب آن جریان‌های مذهبی تندی هستند که عاشق و شیفته امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) هستند که فعالیت خودشان را محدود به شبکه‌هایی بدون دسترسی عمومی کرده‌اند؛ این‌ها علاقه‌مند به معارف دینی هستند، اما تنها در گروه‌ها و اتاق‌هایی ارتباط دارند که مرتبط با معارف اسلامی است؛ قطب دیگر با فیلترشکن در شبکه‌های مجازی دیگری حضور دارند که برایشان تمسخر عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و هتک حرمت آن مهم نیست و این یک خطر بزرگ است. در این جریان کسی که حساسیتی نسبت به ارزش‌های ملی، دینی و مذهبی خودش ندارد، راحت می‌بیند که این ارزش‌ها مورد تمسخر قرار میگیرد و عکس العملی هم نسبت به این اتفاقات نشان نمی‌دهد.

در مقابل عد‌ه‌ای هم هستند که سواد رسانه‌ای بالایی دارند، و نسبت به ارزش‌های عاشورایی به شدت حساسیت دارند، اما به هیچ‌وجه در کانال‌ها و گروه‌های معاند نیستند و به‌نوعی برای خودشان جدا زندگی می‌کنند؛ افرادی هم که به این ارزش‌ها با نگاه تمسخرآمیز نگاه می‌کنند در گروه‌های دیگری هستند و این جدایی یک خطر است.

این اتفاقات نتیجه کاهلی مسئولان ارشد کشور نسبت به فرهنگ، ارزش‌های دینی و متعلقات آن است. در حالی که آن‌ها باید در مقابل جریانی که جلوی این ارزش‌ها ایستاده و آن‌ها را مورد تمسخر قرار می‌دهد، ایستادگی کنند و به این مسائل اهمیت داده، ارزش‌گذاری کرده و حساسیت ایجاد کنند، اما متاسفانه بی‌تفاوت هستند.

* ایکنا: نقش سواد فضای مجازی در این مورد چقدر می‌تواند اثرگذار و مثبت باشد؟
هر مقدار که سواد فضای مجازی زیاد و کم باشد افراد آن را مورد توجه قرار می‌دهند. در یک طرف شاهد افرادی هستیم که قصد تمسخر ازش‌های دینی را داشته و سواد رسانه‌ای ضعیفی دارند و در طرف دیگر افرادی را می‌بینیم که سواد رسانه‌ای خوبی داشته و شیفته معارف و ارزش‌های دینی هستند، اما این افراد در یک محیط ایزوله شده و تنها با دوستان هم‌فکر خودشان مشغول فعالیت هستند؛ لذا فعالیت این شبکه‌های معاند شامل کانال‌های ماهوار‌های و مجازی به داشتن سواد رسانه‌ای ارتباطی ندارد، بلکه کوتاهی رسانه‌های داخلی خودمان را باید در این حوزه مورد بررسی قرار دهیم، چراکه آن‌ها می‌بینند و این‌ها می‌توانند.

* ایکنا: عملکرد مسئولان و دست اندرکاران این حوزه در مواجهه با چنین مواردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
متأسفانه ضرب‌المثل سر خودشان را در برف کرده‌اند، به شرایط فعلی خیلی شبیه است؛ این عزیزان معتقدند و می‌گویند که آسوده بخواب که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و با خیال راحت، هم خودشان خوابیده‌اند و هم سایرین را توصیه به خواب می‌کند؛ لذا تقاضا می‌کنم به‌خاطر حفظ کشورمان ایران که ارزش‌های معنوی بسیار بالایی دارد و به خاطر شیعه که محور مبارزاتی چهار صد ساله را دارد و به خاطر اسلام که عدالت‌خواهی را به نمایش گذاشته است و به خاطر آزادگی جهانی، که ما باید سردمدار آن باشیم، بی‌تفاوتی و رها‌شدگی را کنار بگذاریم.

* ایکنا: راهکار موفقیت در شرایط فعلی چیست؟
باید بی‌تفاوتی و رها شدگی را کنار بگذاریم و بدانیم که این گونه نیست که اگر در یک مجموعه خبر و اثری را تولید می‌کنیم، از منظر خودمان تکلیف را انجام داده‌ایم؛ زمانی می‌توانیم تکلیفمان را درست انجام دهیم که دشمن را خوب بشناسیم و به مردم تفهیم کنیم؛ جهانی شدن، اسلامی بودن و اقناع نیاز‌های مردم در فضای مجازی به این نیست که ما تنها یک محتوای جذاب و به میل خودمان تولید کنیم که هیچ بازخورد و اثری ندارد. در حالی که دشمن وحدت ملی و ارزش‌های دینی و قرآنی را هدف‌گیری کرده است، لذا همه ما وظیفه داریم که ضد ارزش‌های دینی را افشا کنیم و در مقابل اقدامات آن‌ها بازخورد مناسب و به موقع داشته باشیم تا سرمایه‌های اجتماعی آن‌ها در جامعه به شدت کاهش پیدا کند.

مردم ما باید بدانند که رسانه‌های معاند و بیگانه با برنامه‌ریزی و اهداف شوم خودشان فعالیت می‌کنند و باید در این حوزه آگاه شوند و شناخت خودشان را نسبت به آن‌ها افزایش دهند. این رسانه‌ها می‌توانند انحرافات فکری، فرهنگی و فردی را ایجاد کنند و تنها راه مقابله با آن‌ها این است که جامعه ما در بخش‌های مختلف بی‌تفاوت نباشد و به دنبال کاهش سرمایه‌های اجتماعی رسانه‌های باشیم که فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی مردم ایران را هدف حمله‌های خود قرار داده‌اند.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha